gaming sinds 1997

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict is de opvolger van Unreal Championship, of wat had je gedacht? De grootste verandering in de gameplay is de toevoeging van meleewapens, waarmee je de tegenstander zo dicht moet naderen dat je de aderen in zijn oogwit kan zien.

De eerste aflevering van deze reeks kende slechts een beperkt succes op de Xbox. De meest voor de hand liggende reden was dat de erg snelle gameplay van Unreal niet zo makkelijk over te zetten bleek naar een console. Het vervangen van toetsenbord en muis door een controller is immers allesbehalve een makkie als je sneller moet reageren dan een flitspaal. Als slimme ontwikkelaar pas je daar natuurlijk een mouw aan door hand-tot-hand gevechten te gaan promoten en zo je spel aan te passen aan de hardware.

Jammer genoeg is deze verandering niet enkel rozengeur en maneschijn. Eerst en vooral is de toevoeging van melee-onderdelen niet altijd even geslaagd. Je moet een boel knoppencombinaties in je al overvolle hoofd proppen en als de intensiteit op het slagveld stijgt durf je al wel eens een verkeerd knopje indrukken. Op momenten zijn de kills die je kan behalen met deze krachtige aanvallen wel heel bevredigend, maar uiteindelijk bleef ik het er een beetje moeilijk mee hebben: de volledige opzet van de gekende Unreal gameplay wordt immers omgegooid en ik hield, om eerlijk te zijn, meer van de oude, simpele stijl.

Waarschijnlijk om de intense short range gevechten te ondersteunen werd een derdepersoonszicht toegevoegd. Deze kan je gelukkig op elk moment veranderen naar het vertrouwde firstperson view. Ik heb het dus niet erg veel gebruikt maar handig was het wel om de mooie visuals van dit spel te kunnen aanschouwen.

De stijl van Unreal werd in de grafische uitwerking behouden en hoewel je kan discussiëren over de originaliteit ervan moet je de makers wel meegeven dat ze op technisch vlak een prachtige game gecreëerd hebben. Robots, babes en de rest van de krijgers worden gedetailleerd en vloeiend weergegeven en het gebrek aan echte creativiteit wordt ruimschoots goedgemaakt door de leuke effecten en de snelle beelden. Ook de omgevingen mogen er wezen met de gebruikelijke fabrieken, tempels en andere science-fiction settings.

Het geluid is minder overtuigend, maar de effecten zijn net voldoende kwalitatief om niet te storen. De wapens daarentegen mochten wat meer punch gekregen hebben en gelukkig is de commentator er terug om ons wat aan te moedigen of een stand van zaken mee te geven.

Wie hunkert naar een story mode komt in deze Unreal ook aan zijn trekken, maar verwacht vooral geen uitgewerkt of diep scenario zoals in Halo of veel andere singleplayer shooters. De story mode is hier een opeenvolging van botmatches, aaneengebreid door tussenfilmpjes die grafisch knap zijn, maar er nooit in slagen een echte sfeer te scheppen, laat staan je mee te sleuren in een game-avontuur.

Naast de vele online opties, met enkele nieuwe modes zoals ‘dood alle weerloze Nali zo snel je kan’ is er ook een ‘tournament mode’. Dat laatste biedt je een andere manier om het spel te spelen: namelijk door telkens met een ander personage (de meeste te unlocken en elk met hun eigen specialiteit) tornooien te spelen. Met in totaal veertien verschillende mannen en vrouwen zal je ongetwijfeld weer een aantal uurtjes zoet zijn.

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict heeft dus zijn fouten, maar desalniettemin ook heel wat kwaliteiten. Bovendien verdienen de makers het nodige lof omwille van de vernieuwing met de melee-combat. Dit laatste zal misschien wat fans van het eerste uur afschrikken, maar wie op zoek is naar een snelle en gevarieerde shooter voor Xbox Live en uitgekeken is op Halo 2 zal hier zonder twijfel zijn gading vinden. Bovendien is het online systeem goed uitgewerkt, zijn de graphics lekker en blijft dit spel kwalitatief afgewerkte en diepe gameplay aanbieden. Aanrader voor de fans van het genre!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Unreal Championship 2: The Liandri Conflict
geplaatst in: Reviews, Xbox
tags: , , ,


Leave a Reply