gaming sinds 1997

Unreal Tournament 2004

Unreal Tournament 2004 is het laatste nieuwe deel in de first person multiplayer serie gebaseerd op Epic’s Unreal engine en gemaakt door Digital Extremes. Snelle actie wordt gecombineerd met… snelle actie. Eens zien of dit spel het geld waard is waar je zo hard voor gewerkt hebt.

Enkele jaren geleden waren er drie spellen die het internet domineerden: Quake 3: Arena, Unreal Tournament en Half-Life: Counterstrike. In het algemeen vonden de Quakers dat zijzelf de top hardcore gamers waren, de Unreal Tournament spelers waren de mindere goden en Counter-Strike was voor cheaters en arme luizen die zich geen deftige computer konden veroorloven (wat waarschijnlijk bijgedragen heeft tot het feit dat er zoveel mensen dit spelen). Weet wel dat dit de opinie van de toenmalige Quake-liefhebbers was en dat ik persoonlijk Unreal Tournament een beter spel vond met meer mogelijkheden en features dan Quake 3 alhoewel ik wel de physics van Q3 meer apprecieerde.

Ik heb Unreal Tournament 2003 niet gespeeld maar nu dat versie 2004 in de winkels ligt was ik geïnteresseerd om te zien wat er sinds het originele spel veranderd was.

Het eerste dat me opviel was dat de physics bijna hetzelfde zijn geworden als die van Quake 3: Arena. Als ik niet beter zou weten zou ik zelfs bijna beginnen te denken dan het spel ID’s Quake 3 engine gebruikte ipv de Unreal engine. De tutorial maakt het zo mogelijk nog verwarrender want ongeveer elke truc die je in Quake kon doen op het strafe-jumpen na is ingebouwd en je wordt zelfs geadviseerd om deze te gebruiken ! Double-jumpen is een taktiek die niet gewoon aanwezig is maar Digital Extremes moedigt je aan om hem te gebruiken en heeft er alles aan gedaan om het zo makkelijk mogelijk te maken. Het is zelfs zo dat je de Double-jump niet enkel kan gebruiken om ergens op te geraken maar twee maal springen op eender welk moment zal je zelfs helpen om sneller vooruit te geraken en het lijkt wel of alles in UT2004 gericht is chaotische actie op hoge snelheid, zelfs meer dan het vroeger al het geval was.

Vergeet het voorzichtige snipen, campen, over de grond kruipen of rond hoekjes kijken. UT2004 is double-jumped, knallen, lopen en natuurlijk accuraat mikken, allemaal overgoten in een sausje van adrenaline-pompende gevechten.

De graphics zijn, zoals we gewoon zijn van de Unreal engine, zeer goed. Mooie felle kleuren met hopen effecten. Er zijn uitgestrekte gebieden waar je kan rondlopen maar zal moeten uitkijken voor scherpschutters terwijl er aan de andere kant claustrofobische gangetjes zijn waar je zo snel mogelijk door moet geraken om niet in een val te trappen of in een kruisvuur terecht te komen. En dat allemaal met zeer acceptabele frame rates. Mijn huidige systeem wat een Athlon 1.4Ghz is met GeForce Ti4600 kon zonder probleem op 1024*768 alle details weergeven zonder teveel te vertragen. Dit toont duidelijk aan dat de Unreal engine zeer goed ineen zit zodat zelfs mensen met tragere systemen het spel in (bijna) volle glorie kunnen bewonderen.

De muziek en sound effecten zijn technisch gezien goed geïmplementeerd en als je een surround systeem hebt zal je exact weten waar de aktie bezig is. Alles heeft een futuristisch sfeertje maar dat is ook een van de grote problemen qua geluid. Het is alsof Digital Extremes in de jaren ’70 leeft en net de synthesizer ontdekt heeft. Je denkt eerder dat je een of ander speelgoedwapen hanteert dan een echt automatisch geweer. Ook het idee van kogels die rond je hoofd vliegen zoals in bvb Call of Duty mag je schrappen want dit is niet geïmplementeerd. Het geluid is op zich niet slecht maar creëert in ieder geval geen extra spanning.

The verschillende game modes zijn deftig. In single player heb je Team Deathmatch, Capture the Flag, Bombing Run and Assault (welke blijkbaar in UT2003 niet aanwezig was). Voor het effectieve toernooi moet je een team bijeenkrijgen en door de kwalificatierondes geraken. Dit wil zeggen dat je eerst wat standaard Deathmatch spelletjes zal moeten spelen om je te bewijzen tegenover je team waarna je samen met hen enkele mindere teams moet verslaan om in het effectieve tournament te geraken. Eens je daar zit start je in de Team Deathmatch competitie en zodra je enkele matches gewonnen hebt wordt Capture the Flag unlocked. Natuurlijk moeten alle vier modes uitgespeeld worden wil je het toernooi winnen.

Tussen wedstrijden in kan je andere teams uitdagen om geld of een van hun team mates te winnen. “Geld ?”, hoor ik je al vragen. Yep, geld. Je kan dit gebruiken om teamleden van andere ploegen te overtuigen om bij jou te komen spelen maar je hebt het zeker nodig om je eigen hulpers te betalen want voor niets gaat de zon op, als je hen niet betaalt spelen ze niet met je mee.

Andere modes die aanwezig zijn zijn Onslaught, Double Domination, Mutant, Invasion en natuurlijk kan je de tussentijdse challenges spelen in Instagib mode. We hebben ze allemaal reeds gezien en er is niets effectief nieuw vergeleken met alle vorige versies (alhoewel niet alle modes in alle games voorzien waren)

Nieuw zijn wel de voertuigen. In UT2004 zal je kunnen rondsnorren in tanks, jeeps, helikopters, ruimteschepen, … ze zijn allemaal present en in een futuristisch jasje gestoken. Zodra je een voertuig instapt switcht het spel naar derde persoons zichtpunt en de besturing vertoont veel gelijkenissen met die van de voertuigen in Halo. Digital Extremes laat blijken dat ze goed hebben rondgekeken naar andere games en de beste punten in Unreal Tournament hebben verwerkt.

De maps die bijgeleverd zijn bij het spel bevatten veel geupdate versies van bekende plaatsen die we in vroegere versies en bonus packs gezien hebben maar ook enkele nieuwe. Algemeen gezien zijn ze zeer gevarieerd en zeer goed gemaakt voor multiplayer actie.

Er zijn vier nieuwe wapens: de AVRIL is een raketlanceerder die homing missiles afschiet en heel erg veel weg heeft qua gebruik en gevoel van de rocket launcher van Quake 2. Verder zijn er nog een granaatlanceerder en de mijnenlegger die mobiele “spider-mines” afschiet (zeer leuk). Laatst in het lijstje van het nieuwe speelgoed is de sniper rifle welke extreem goed is voor de grote maps in Capture the Flag en welke je menig “Headshot-award” zal bezorgen :)

De AI van de bots is redelijk maar niets speciaals. Ze kunnen je een leuk spelletje bezorgen in single player wanneer het om rechttoe-rechtaan gevechten gaat maar zodra er taktieken nodig zijn is het huilen met de pet op. Er is zo bvb een Capture the Flag map waar je de Vlaggenkamer kan afsluiten door op een knop de springen. Als je dit doet zullen de bots niet weten wat ze moeten doen en gewoon rond blijven lopen als kippen zonder kop. Een deur openen is blijkbaar niet in hun programmering voorzien.

Natuurlijk is dat geen groot probleem aangezien dit spel vooral voor online gericht is. Er zijn redelijk wat servers beschikbaar dus een vinden met een deftige ping zou geen probleem mogen zijn aangezien ook de in-game server browser zeer deftig en overzichtelijk is.

Alles bij elkaar houd ik gemengde gevoelens over bij Unreal Tournament 2004. Aan de ene kant is alles technisch gezien zeer goed geïmplementeerd. Alles dat ik leuk vond bij Quake 3 zit erin, de physics zijn schitterend, er is een grote keus aan wapens, voertuigen zijn aanwezig en er is een hele hoop maps die gespeeld kunnen worden dus dat is ook schitterend. Aan de andere kant overtuigt het geluid me niet echt en alles is zo gericht naar snelle actie dat het spel me niet kon vastgrijpen en mijn interesse kon behouden. Alles voelt oppervlakkig en alhoewel ik er zeker van ben dat tactieken nodig zullen zijn bij clan wars geeft het spel je het gevoel dat dit absoluut niet het geval is. Het valt me enorm moeilijk om uit te leggen wat er juist mis is maar ik denk dat het komt door het gebrek aan realisme. Ok, een spel zoals Unreal Tournament dat in de verre toekomst gesitueerd is kan moeilijk realistisch genoemd worden maar wat ik probeer te zeggen met “realisme” is het gevoel dat echte lasers op je afgeschoten worden, dat kogels rond je hoofd vliegen, dat je echte aliens afschiet, etc etc etc. En dat is nu net wat hier mist. Je krijgt het gevoel alsof je met plastieken figuurtjes en speelgoedgeweertjes bezig bent.

Ik ben er zeker van dat echte Unreal Tournament liefhebbers plezier zullen beleven aan UT2004 vanwege het feit dat het alles heeft van alle vorige versies tezamen met daarbovenop nog enkele elementen van andere topgames. Ben je echter op zoek naar iets origineels met meer diepgang, dan stel ik voor om in de richting van bvb Call of Duty, Battlefield of – als je kan wachten – Half-Life 2 of Doom 3 te gaan.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Unreal Tournament 2004
geplaatst in: Atari, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>