gaming sinds 1997

Viewtiful Joe: Red Hot Rumble

Ongeveer twee jaar geleden bracht Capcom hun eerste Viewtiful Joe-spel uit. Ondertussen is Joe zo populair geworden dat er twee versies beschikbaar zijn voor de GameCube en PS2, één voor de DS en een spin-off van het originele concept: Red Hot Rumble.

Net zoals bij veel games, krijg je hier even een situatieschets om te zien waarover het spel eigenlijk gaat. Captain Blue wordt een beetje te oud en is op zoek naar een waardige opvolger. En, uhm, … dat was het. Uiteraard heb je niet meer uitleg nodig en kan je gelukkig onmiddellijk beginnen meppen, slaan en VFX-krachten gebruiken alsof je leven er vanaf hangt. Dat Capcom hierbij sterk afwijkt van alle vorige Viewtiful Joe-games is overduidelijk. Je kan niet alleen met Joe spelen, maar ook met Sylvia, Alastor, Jet Black, … Spijtig genoeg zijn de karakters niet erg goed gebalanceerd. Sommige zijn duidelijk zwakker dan andere, waardoor die al zeker afvallen als je een keuze moet maken. Tenzij je echt zo goed bent, of je graag eens verliest, natuurlijk…

Het spel doet sterk denken aan Super Smash Bros, maar dan veel zwakker uitgewerkt. Capcom heeft een poging gedaan om Viewtiful Joe in een multiplayer-jasje te gieten, maar het is een flauw afkooksel van het originele concept en het is ook niet overtuigend genoeg als echt vechtspel. Als je toch een goede button-bash-game wilt spelen op de GameCube, heb je veel meer waar voor je geld met Super Smash Bros: Melee of Soul Calibur 2.

Om een waardige opvolger te worden van Captain Blue, moet je enkele rondes spelen tegen een vijand. Hierbij kan de opdracht variëren van het grijpen van zoveel mogelijk diamanten tot het afslachten van zoveel mogelijk vijanden. Uiteindelijk gaat diegene die het meeste matchen gewonnen heeft door naar de volgende ronde. Meer is er niet aan. Alles is natuurlijk overgoten met een typisch Viewtiful Joe-sausje, maar dat is niet genoeg om het spel boeiend te houden. Na enkele games wordt het al snel vervelend omdat er amper variatie in zit.

Qua besturing blijft het een Viewtiful Joe-spel. Ook de VFX-krachten zijn terug aanwezig, maar wel met een kleine aanpassing. Nu kan je deze krachten enkel nog maar voor enkele seconden gebruiken nadat je het gepaste voorwerp genomen hebt. Die voorwerpen verschijnen voor een beperkte tijd tijdens gevechten en verdwijnen dan terug. Als je erin geslaagd bent om op tijd een voorwerp te pakken te krijgen, moet je de kracht activeren alvorens je ze effectief kan gebruiken. De voorwerpen kunnen één van deze vier VFX-krachten bevatten: slowmotion, mach speed, zoom of sound effects.

Af en toe word je tijdens een gevecht in een zwart gat gezogen om een kort tussengevechtje te houden. In deze minigames kan je bonuspunten verzamelen en eventueel wat extra klappen uitdelen aan je tegenstander. Er wordt willekeurig een minigame gekozen uit de vijf soorten: “knoppenoorlog”, ”rally-gevecht”, ”reflex-test”, ”draaien maar” of ”tijd is geld”. Je merkt al heel snel wat je moet doen en de minigames duren maar enkele seconden.

Hoewel dit spel eruit ziet als een echt Viewtiful Joe-spel, voelt het heel anders aan en gaat het heel snel vervelen. Het komt helemaal niet in de buurt van Super Smash Bros: Melee of Soul Calibur 2. Het is geen echt Viewtiful Joe-game en ook als button-basher gaat het helemaal de mist in. Dit spel valt een beetje tussen de twee categorieën in en zal de fans van beide genres niet genoeg kunnen bekoren. Als Viewtiful Joe-fan kan je maar beter even het eerste of het tweede deel uit de kast halen in plaats van Red Hot Rumble. Het competitieve element is wel eens leuk en biedt misschien mogelijkheden voor een eventuele Viewtiful Joe 3.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Viewtiful Joe: Red Hot Rumble
geplaatst in: Capcom, GC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>