gaming sinds 1997

Waar is het avontuur gebleven?

Vijftien jaar geleden kreeg ik mijn eerste computer, een AT286 met de verschroeiende snelheid van 12Mhz en met de ongelooflijke hoeveelheid van 1MB ram geheugen. Alhoewel de PC toen vooral als werkmachine gezien werd, begonnen spelletjes toch al hun opmars te maken en een van de meest populaire op dat moment was een grafisch adventure genaamd “Leisure Suit Larry”, waarin je een nerd genaamd Larry naar zijn eerste seksuele ervaring moest leiden.

Je moet je echter niet te veel voorstellen van dat grafische aspect. Kleurschermen waren voor bedrijven en de rijkere mensen onder ons, terwijl de meerderheid het moest stellen met monochrome beeldbuizen die CGA (4 kleuren) konden emuleren. “Point & Click” adventures waren ook nog niet uitgevonden en voortgang in het spel maakte je door je personage met de pijltjestoetsen rond te laten lopen en de juiste vragen in te typen als je een ander personage tegenkwam. Als je de juiste woorden gebruikte kon je da een reactie ontlokken die je voorthielp om verder te gaan in het spel.

Er waren twee grote spelers in het adventure genre: LucasArts en Sierra, elk met hun eigen portfolio aan kwaliteitsadventures. Sierra had verscheidene Leisure Suit Larry games, alsook een hele hoop “Quests” (King’s Quest, Quest for Glory, Space Quest, Police Quest, …). LucasArts van zijn kant maakte dan weer indruk met de Monkey Island en Indiana Jones series.

Met de komst van de muis als belangrijkste inputapparaat voor PC games evolueerden de adventures mee en al gauw zagen we de geboorte van de “Point & Click” adventures. Geen frustratie meer door de foute (Engelse!) woorden te gebruiken; een volledig spel kon beëindigd worden door de juiste vooropgestelde vragen aan te klikken en je karakter rond te laten lopen door gewoon op een plaats op het beeld te klikken.

Met de verbeteringen van de hardware begonnen de limieten van het PC platform ook te verdwijnen en Sierra hermaakte verscheidene van hun oudere adventures waaronder de volledige serie van Leisure Suit Larry. LucasArts profiteerde ook van de technische vooruitgang en maakte klassiekers zoals Sam & Max: Hit the Road en Full Throttle.
Ondertussen waren we in het begin van de jaren ’90 beland en het adventure genre was bijna over zijn piek te heen.

Meer exotische types van spellen werden gereleased en waar de PC vroeger gedomineerd werd door adventures en arcade spellen, begonnen die nieuwe genres het gaming gebeuren over te nemen. In 1992 was er de release van Wolfenstein 3D en Dune 2: Battle for Arrakis, welke respectievelijk de geboorte van first- person shooters en real-time strategy games markeerden.

In 1993 werd Doom gereleased en dit was de finale doorbraak van het first-person shooter genre, terwijl in 1995 Command & Conquer hetzelfde deed voor real-time strategy. Tegen deze tijd had de “Point & Click” adventure het meeste van zijn pluimen reeds verloren en ondanks het feit dat er nog steeds veel mensen hielden van de oude klassiekers, verloren de uitgevers hun interesse in dit “prehistorische” genre. First-person shooters en RTS-games waren de toekomst en buiten enkele projecten die toch redelijk succesvol waren (zoals Grim Fandango in 1998 ), werden de PC gamers gedwongen om het te doen zonder het genre dat de PC op de kaart gezet had als gamemedium.

De laatste jaren zijn de Myst-spellen zowat de enige games die het genre nog in leven gehouden hebben, maar om deze te vergelijken met klassiekers als Sam & Max of Leisure Suit Larry gaat volgens mij te ver. De originele adventures hadden humor en gaven de speler de mogelijkheid rond te lopen in de omgeving. De Myst-spellen daarentegen geven je zeer gedetailleerde foto’s, waar je op bepaalde delen kan klikken om zo naar een volgende foto te gaan.

De harten van adventure gamers begonnen ongeveer een jaar geleden wat sneller te slaan, toen LucasArts aankondigde dat ze een vervolg gingen maken op het uitermate populaire Full Throttle. Het werd zelfs nog beter toen iets later bericht kwam dat een sequel van Sam & Max ook zou verschijnen.
Diezelfde gamers zagen hun hoop verdwijnen als sneeuw voor de zon, toen LucasArts slechts enkele maanden later reeds beide projecten stopte omdat “het niet de juiste tijd is om een grafisch adventure op de PC te launchen”

Dat brengt ons bij Vivendi (eigenaar van Sierra), die op dit moment bezig zijn met een nieuw Larry spel genaamd Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Anders dan bij de voorlopers zal dit keer geen 2D gebruikt worden, maar een volwaardige 3D-omgeving. Het spel verschijnt niet alleen op PC, maar ook op XBox en PS2.

Het feit dat deze titel niet enkel op PC verschijnt doet mijn vrees groeien dat de tijd van de klassieke adventures compleet voorbij is. Op consoles zijn er verscheidene games die omschreven worden als “adventure” maar in feite zijn dit niet meer dan opgepompte platformspellen. Hoe kan iemand bij zijn volle verstand games zoals Sam & Max of Full Throttle gaan vergelijken met bv. de GameCube-toptitel The Legend of Zelda: The Wind Waker en zelfs beweren dat ze hetzelfde genre zijn ?

Met de steeds groter wordende financiële belangen kijken publishers meer naar consoles, die een grotere markt bestrijken. De PC gamer blijft achter met licenties en genres die zekerheid bieden op een minimum winstmarge, zoals first-person shooters en real-time strategy games, terwijl genres als echte adventures stilletjesaan doodgaan. Niet omdat er geen markt voor hen is, maar omdat er geen wil is om de PC gamer te supporten. Consoles zijn “big business” op dit moment, dus dat is ook daar waar de investeringen zullen gebeuren. Het is onmogelijk om een klassiek “Point & Click” adventure te maken voor een console, met als gevolg dat geen enkele grote publisher de moeite neemt om ze nog te maken. In ruil krijgen de console gamers “action-adventures” en PC gamers mogen zich gelukkig stellen met ports van deze spellen (ALS ze al geport worden).

Er is echter één firma die niet met de stroom meegaat. Dreamcatcher Games hebben een aparte divisie opgezet genaamd “The Adventure Company”, dewelke niets anders doen dan adventure spellen releasen, zoals Broken Sword. Spijtig genoeg zijn de klassiekers geen deel van hun portfolio. Hoewel hun games zeker niet slecht zijn, geven ze ons niet de indruk die titels (here we go again) als Full Throttle en Sam & Max destijds gemaakt hebben.

Wat is er overgebleven van het genre dat ooit het meest populaire was in de begindagen van PC gaming? We hebben aan de ene kant LucasArts die amper iets anders doet dan Star Wars-gerelateerde produkten releasen; er is Sierra die probeert wat nieuw leven in Larry te blazen door hem een 3D jasje aan te trekken en hem tegelijkertijd op console uit te brengen en dan is er nog The Adventure Company die de grootste publisher in Amerika is, op gebied van adventures, maar die geen titels heeft die het niveau van de old-school games halen.

Vroeger was ik geen echte fan van adventures: ik speelde veel liever snelle actiespellen, maar wanneer ik nu naar de gamesindustrie kijk en naar PC-gaming in het bijzonder, lijkt het wel alsof met de teloorgang van de adventures ook de rol van de PC als gametoestel achteruitgegaan is. Consoles zijn belangrijker dan ooit en de grote publishers lijken zich weinig of niets te interesseren in PC’s, tenzij het is om een shooter of RTS-game te releasen. De reden hiervan is natuurlijk dat de winsten die uit consolegamaing gemaakt worden, veel groter zijn dan die uit PC-games.

Maar! PC-gaming zou serieus winstgevend kunnen worden als publishers en developers hun best zouden doen om de PC ten volle te gebruiken. De PC heeft meer mogelijkheden dan eender welke console en het enige dat moet gebeuren is die mogelijkheden gebruiken.

HeT “Point & Click” adventure is een van de genres die nooit voor een console gemaakt zullen kunnen worden, maar als publishers als LucasArts en Sierra terug naar hun wortels zouden gaan en het genre nieuw leven inblazen, zou dat de vonk kunnen zijn die de PC als game machine terug op niveau te brengt.


geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply