gaming sinds 1997

Wanted: Weapons of Fate

“Once I was clueless and pathetic, just like you. Sitting in front of my TV playing videogames, getting fat. I was a loser.” Met deze intro zet Wanted: Weapons of Fate de toon voor wat je te wachten staat. Een razendsnelle adrenaline-pompende shooter met een kleine dosis humor en een stereotiepe nerd als assassin. Jammer dat we dit alles zonder een virtuele Angelina Jolie moeten doen… Dan zou ie pas net als mij geweest zijn!

Het verhaal in Wanted: Weapons of Fate speelt zich dus na de feiten van de Hollywood-film Wanted af. Om spoilers te vermijden kan ik enkel vertellen dat de game rond Wesley Gibson, de nerdy assassin, draait. Zo zal je meer informatie krijgen over zijn verleden, over de Fraternity en over zijn ouders. En hier wringt ook het schoentje, want mensen die niets van de serie afweten, of de film nooit hebben gezien zullen grote ogen trekken wanneer ze ratten met explosieven op de rug zien rondtrippelen, een eeuwenoud weefgetouw in vuur en vlam zien opgaan en er constant over een Fraternity gesproken wordt.

De game steunt op twee pilaren: het snel wisselen van schuilplaatsen (“Killing is like dancing. When the music starts, you gotta move”) en het buigen van kogels (“Putting a bullet in someone’s head is easy. The hard part is blowing their brains without them even knowing that you’re there.”)

Het wisselen van schuilplaatsen is noodzakelijk en gelukkig ook goed uitgewerkt. Eens je verscholen bent kan je via je analoge stick aangeven welke je volgende schuilplaats zal worden. Het snel verplaatsen van cover naar cover beloont je door de vijand in verwarring te brengen waardoor jij een ziekelijke en vooral bloedige melee attack kunt uitvoeren.

Net als in de film is het ook mogelijk om kogels een bepaalde curve te laten maken. Dit is uitstekend uitgewerkt en de controls voelen zeer intuïtief aan. Met je shoulderbutton activeer je de bulletcurve techniek en met de analoge stick wijzig je de kromming van je kogel. Een gekleurde lijn geeft het traject aan en maakt duidelijk of je iemand zult raken of niet. Na het afvuren van je schot volgt de camera soms je kogel en kan je via een prachtige slow-motion scene zien welke impact de kogel heeft op de schedel van je tegenstander. Meestal is die impact onaangenaam voor de persoon in kwestie!

Het spel bevat drie moeilijkheidsgraden met gepaste benaming: Pussy, Assassin en Killer. De derde moeilijkheidsgraad is later vrij te spelen, maar de game is het niet waard om een tweede keer te doorlopen. Voor de verzamelaars zijn er enkele plaatjes en concept arts te sprokkelen, maar weinig mensen zullen daarvoor moeite doen. Ik heb de game op Assassin kunnen uitspelen zonder het lastig te krijgen, wat duidt op een uiterst lage moeilijkheidsgraad. De vijanden zijn ongelooflijk voorspelbaar en hebben een IQ van een pinguïn. Daarbovenop zullen vijanden die er hetzelfde uitzien zich identiek gedragen. Zo heb je de ‘kamikaze-ninja’ die op je afstormt, de ‘Matrix-vijanden’ die al je kogels weten te ontwijken en de gewone ‘whack-a-mole’ leeghoofden.

De game is ongelooflijk, zelfs schandalig, kort want na een viertal uurtjes krijg je de credits al voorgeschoteld. Geen multiplayer, geen replay waarde, en bovendien een vrij standaard scripted shooter: je moet voor jezelf uitmaken of dat je zuurverdiende 50 euro waard is. Voor mij was het dat niet.

Grafisch ziet de game er gewoontjes uit. De personages zijn best goed uitgewerkt en ook de omgevingen zijn ok. Helaas valt de game in herhaling, zelfs binnen die korte vier uur, door het vrij saaie en lineaire leveldesign. Je hebt weinig bewegingsvrijheid waardoor het lijkt dat je op rails zit te lopen.

Wanted: Weapons of Fate is weer een filmgame die er niet in slaagt om de vooroordelen weg te nemen. Het verhaal is moeilijk en niet begrijpbaar voor leken, de game is veel te gemakkelijk en vier uur is gewoon veel te kort. Bovendien bevat de game geen multiplayer, wat toch interessant had kunnen worden voor dit game. Het bullet-curven is voor enkele uurtjes [ironie] leuk, maar verveelt al snel. Wanted: Weapons of Fate laat je dus best even liggen tot hij in de budgetbak ligt voor zo’n €15 euro.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Wanted: Weapons of Fate
geplaatst in: PS3, Reviews, Warner
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>