gaming sinds 1997

Warhammer 40.000: Squad Command

Strategy komt meer en meer naar de DS. Of het genre even plezant is als op pc valt helaas niet altijd te garanderen.

De makers van Warhammmer 40k Squad Command konden blijkbaar niet beslissen of ze er nu wel of niet een verhaal zouden insteken. Aan het begin van elke missie krijg je namelijk wel een kort overzicht van wat er aan de hand is, maar het algemene verloop van het verhaal is zeer vaag.

Voor elke missie krijg je je doelen te zien en daarna is het tijd om je team voor te bereiden. Jammer genoeg zijn er maar weinig aanpasmogelijkheden. Je kan niet beslissen over het soort soldaten dat in het team terechtkomt en je hebt slechts beperkte invloed op het soort wapens en de hoeveelheid munitie. In het prille begin zijn er zelfs helemaal geen keuzes, maar gaandeweg komen er meer wapens bij.

Na de voorbereidingsfase begint de missie. Meestal krijg je er een soort intro te zien, waarbij de dichtstbijzijnde vijanden al verslagen worden en jouw manschappen gewond raken. Alhoewel de missiedoelen op zich redelijk gevarieerd zijn, komen de meeste missies toch steeds op hetzelfde neer: knal alle vijanden neer of vervul je doel en knal onderweg iedereen neer. Wordt jouw team uitgemoord, dan verlies je, uiteraard.

Warhammer 40 000: Squad Command is turn-based. Tijdens je beurt kan je jouw soldaten verplaatsen of laten aanvallen. De cursor wordt verplaatst met de knoppen van de DS of de stylus. Het lijkt misschien logischer om met de stylus te werken, maar het is veel handiger om gewoon de knopjes te gebruiken.

Het blijft wel een onhandig systeem: het is zeer moeilijk om manschappen achter dekking te plaatsen en bovendien is het niet mogelijk om geen selectie te hebben. Daardoor gebeurt het wel eens dat je per ongeluk één van de mannen verplaatst en kostbare ‘action points’ verbruikt.

Bovendien kunnen je troepen dan ook in een kwetsbare positie staan, wat je gegarandeerd zuur opbreekt tijdens de beurt van de vijand. In theorie is het mogelijk verschillende manschappen tegelijk te verplaatsen, maar in de praktijk is dat zo onhandig dat het makkelijker is iedere soldaat apart voort te bewegen, hoewel dat meer tijd vergt.

Met elke stap die ze zetten en elke keer dat ze vuren, worden action points verbruikt. Iedere soldaat heeft een bepaald aantal van deze AP’s bij het begin van een beurt, afhankelijk van het type soldaat, het wapen en de hoeveelheid munitie. Overgebleven AP’s kunnen gebruikt worden om accurater te mikken of voor ‘overwatch defence’. Dat houdt in dat, als de AI tijdens zijn beurt één van zijn manschappen in het gezichtsveld van de desbetreffende soldaat laat komen, die automatisch onder vuur genomen wordt.

Al deze acties vindt plaats in het onderste scherm. Het bovenste scherm wordt gebruikt voor de tactical map, een klassieke minimap die een overzicht geeft van het slagveld. De graphics zijn net, zoals de muziek en het geluid, teleurstellend zwak, hoewel de muziek af en toe toch wat sfeer weet te scheppen.

Er zijn drie verschillende multiplayeropties: Nintendo Wi-Fi Connection, ‘multi-card play’ en DS ‘download play’. Multi-Card play is de lokale multiplayer mode die het meeste spelers ondersteund, terwijl DS Download Play enkel een 1-tegen-1 biedt, maar je hebt dan ook wel maar één sspelcartridge nodig. De Wi-Fi Connection bleek niet altijd even makkelijk instelbaar.

In elk van de gevallen is er slechts één soort spel, met als doel ofwel alle vijanden te doden ofwel voor een volledige beurt alle HQ’s bezetten. Verschillen met de singleplayer zijn bijvoorbeeld de beperkte tijd om een beurt uit te spelen en de mogelijkheid om versterking in te roepen.

In theorie klinkt Warhammer 40.000 Squad Command voor de DS niet slecht, maar in de praktijk is het een zware teleurstelling. Laat deze maar aan je voorbijgaan!

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Warhammer 40.000: Squad Command
geplaatst in: DS, Reviews, THQ
tags: , ,


Leave a Reply