gaming sinds 1997

Warhammer: Battle March

Ketterij, genocide, een heleboel orks en schaars geklede elven, er is maar één soort franchise waar dit allemaal in voorkomt en dat is Warhammer! De laatste jaren was het vooral de futuristische versie ervan die in de belangstelling stond, maar Namco Bandai besloot om enkele jaren terug de ‘gewone’ Warhammer in de schijnwerpers te plaatsen en met een eerste expansie wil men zien of het spel ook de nodige fans op console kan verzamelen. Is het een snelle manier om wat extra geld te verdienen of een prachtige ervaring voor een heleboel nieuwe spelers, je leest het hier allemaal!

De meer pientere lezers onder jullie konden uit mijn vertelsel hierboven al afleiden dat de Xbox 360-versie geen compleet nieuwe game is, maar een samenraapsel is van de PC games Warhammer: Mark of Chaos en zijn expansie Battle March. In de originele campagnes speel je aan de ene kant met de Empire en de High Elves, terwijl je aan de andere kant met Chaos en de Skaven speelt. In de extra campagne trek je ten oorlog met de Orks en Dark Elves, en beleef je de gebeurtenissen die zich afspelen na het origineel.

Het grote verschil met andere standaard RTS-games is dat je hier geen basissen bouwt, maar slecht een beperkt aantal eenheden tot je beschikking hebt. Dit heeft als gevolg dat je bij elke zet moet nadenken, aangezien één foute beweging je gemakkelijk de overwinning kan kosten. Deze manier van spelen doet onmiddellijk denken aan de oude Warhammer games voor de PC en Playstation 1 uit 1995 en 1998, namelijk Warhammer: Shadow of the Horned Rat en Warhammer: Dark Omen.

De reden dat ik deze games ter sprake breng is de manier van spelen. Aan het begin van een veldslag krijg je telkens de mogelijkheid om je helden en legers in een afgebakend terrein te plaatsen. Vanaf het moment dat je legers goed staan, kun je het gevecht laten starten. De veldslagen bestaan uit het escorteren van eenheden naar een bepaald punt, het belegeren of verdedigen van een kasteel of het simpelweg uitroeien van alle vijandelijke eenheden op de map.

Om dit te verwezenlijken heb je natuurlijk eerst troepen nodig die zot genoeg zijn om voor je te willen sterven en die zal je, naargelang je vordert in het spel, je leger dienen te laten vervoegen. De eerste regimenten die je tot je beschikking krijgt, blijken eerder kanonnenvoer in plaats van ervaren troepen, maar die kun je opwaarderen met de nodige upgrades zodat ze toch iets betekenen op het slagveld of gewoon vervangen door sterkere eenheden later in het spel. Variatie aan eenheden zijn er genoeg, gaande van zware cavalerie tot reuzen, demonen en belegeringswapens. Al deze regimenten doen ook ervaring op en hoe hoger hun ervaring, hoe meer eenheden deze regimenten zullen tellen. Zo kan het zijn dat een nieuw regiment uit 20 soldaten bestaat, maar dat ze op het hoogste niveau 36 eenheden telt. Het is dan ook aan te raden om de meer ervaren eenheden van je legers niet zomaar te verkwisten.

De personen die je strijdkrachten zullen leiden zijn helden en deze bezitten ook tal van RPG eigenschappen die aangepast kunnen worden met de wapens en andere voorwerpen die je in het spel vindt. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om ze nieuwe vaardigheden te leren. Deze vaardigheden vallen onder 3 categorieën; combat, duel en command. Onder Combat vind je allerhande vaardigheden die uitsluitend jouw held een voordeel geven, Duel zijn vaardigheden die je helpen in een gevecht met een andere held en Command geeft het regiment waar je jouw held aan kunt koppelen verscheidene bonussen.

Zoals de tweede categorie hierboven al verklapte kun je ook met andere helden duelleren. Tijdens een grootschalig gevecht kun je met je held alleen tegen hem vechten om zo de schade tot je troepen te beperken die de vijandelijke leiders anders zouden toebrengen. Normale troepen kunnen niet ingrijpen in een dergelijk gevecht, maar met ietwat geluk en kunde kan je zo een vijandelijke topper uitschakelen zonder je eigen manschappen verliezen te laten lijden.

Om je legers te leiden heb je ook een deftige besturing nodig en net dat is altijd een teer punt gebleken op een console. Warhammer: Battle March heeft zeker geen slechte controls, maar toch zijn er enkele minpunten waar we niet naast kunnen kijken. Zo kan je opteren voor de basic controls, dewelke het gemakkelijkst zijn voor nieuwe en ervaren spelers. Een minpunt hierbij is dat je slechts een beperkt aantal groepen kan beheren. Je kunt namelijk slechts 4 groepen aanmaken en terwijl dit in de singleplayer meer dan genoeg is, kan het online voor een ware nachtmerrie zorgen. De tweede besturing die je kunt gebruiken heet Advanced en is eigenlijk een regelrechte ramp. Je hebt namelijk geen cursor en moet eerst de rechter trigger inhouden om deze te laten verschijnen. Het ontgaat me persoonlijk waarom een bedrijf een, weliswaar bijkomende, maar toch irritante besturing in een spel stopt. Het is dan ook aan te raden om de basic controls te gebruiken indien je het spel online wilt spelen, ook al is deze dan niet perfect.

De multiplayer beschikt over een waaier van opties en je kunt er je eigen leger maken en aanpassen! Modes zijn er genoeg, gaande van simpele deathmatch tot king of the hill en siege games. De multiplayer ondersteunt een maximum van 4 spelers, maar dit is niet erg aangezien je in bepaalde games meer dan genoeg actie zult zien. Het enige spijtige is dat er niet echt veel spelers online zitten. We vrezen er dan ook een beetje voor dat dit een snelle dood zal sterven als er niet snel een iets grotere community ontstaat. Als een game zo kort na release amper online games heeft, dan zijn de kansen klein dat je over een half jaar nog een levendige online gemeenschap terugvindt.

Ten slotte hebben we nog twee belangrijke elementen te bespreken en dat is het grafische aspect en het geluid. Als je veel belang hecht aan graphics zal het spel niets voor jou zijn. Het valt vrij hard op dat men niet veel moeite heeft gedaan om het spel op te poetsen. Zo is er nog steeds een visueel verschil tussen de campagnes: de nieuwe campagne heeft iets beter beeld en de in-engine tussenfilmpjes zijn een hele pak beter dan de filmpjes van de originele campagnes. Toch blijken de omgevingen in het algemeen vrij pover en bovendien kregen we occasioneel te maken met frame rate drops. Nog maar ‘s een bewijs dat de makers gerust wat meer moeite hadden mogen doen om de engine te optimaliseren voor de 360.

Het geluid is zoals we kunnen verwachten van een Warhammer game vrij goed. De voice-overs en de hoofdpersonages passen perfect bij elkaar en de stemmen van de verschillende regimenten zijn ook logisch, gaande van de grappige stemmen bij de goblins tot de serieuze stemmen van de Empire.

Ben je een Warhammer fan, dan is het spel zeker aan te raden, mede door de lange levensduur van de campagnes. Reken gerust tot 15 uur om de singleplayer af te werken. Grafisch is de game geen hoogvlieger (ook al is de aanpasbaarheid van je legers een erg welkome optie) en ook de controls voelen uiteindelijk niet perfect aan, zeker in multiplayer. Iets voor liefhebbers van het genre dus.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Warhammer: Mark of Chaos – Battle March
geplaatst in: NamcoBandai, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>