gaming sinds 1997

Warhammer Online: Age of Reckoning

Sommigen zullen wellicht denken dat ontwikkelaars die fantasy MMORPGs uitbrengen zot zijn. Wie zou er nu nog in godsnaam na al die gefaalde voorgangers de onbetwiste kampioen World of Warcraft uitdagen? Het antwoord is simpel: Mythic Entertainment. De franchise die men gebruikte was zeker niet de minste, want Warhammer was de oorsprong van al wat met Warcraft te maken had. Nu proberen ze bij Mythic er een volwaardige MMO van te maken onder de naam Warhammer Online: Age of Reckoning.

Terwijl World of Warcraft vooral een PvE game is, heeft men bij Warhammer Online zich vooral op PvP geconcentreerd. Eén van de belangrijkste game mechanics is het zogenaamd Realm versus Realm, iets wat de ontwikkelaar als eerste introduceerde in hun vorige MMORPG Dark Ages of Camelot. In tegenstelling tot hun vorige game waar je uit drie zijdes kon kiezen, zul je het hier moeten doen met slechts twee zijdes, namelijk Order en Destruction.

Beide zijdes bestaan uit drie rassen. Voor Order is dit The Empire, High Elves en de Dwarves. Terwijl zij normaal gezien de ‘good guys’ moeten voorstellen schamen ze zich er niet voor om af en toe eens een dorp uit te roeien op beschuldiging van ketterij. Indien je voor Destruction kiest, zul je de mogelijkheid hebben om uit Chaos, Dark Elves of de Orks & Goblins te kiezen. In totaal zullen spelers uit 22 verschillende klassen verspreid over zes rassen kunnen kiezen. Terwijl er de nodige verschillen zijn, kun je elke klasse toch nog indelen in de ‘tank’, ‘DPS’ en ‘healer’ prototypes die we kennen uit verscheidene andere MMORPGs.

Voor elk ras van één zijde is er een andere die er de aartsvijand van is. Zo zijn dat voor The Empire de troepen van Chaos, de High Elves hebben hun donkere familieleden en tenslotte moeten de Dwarves het opnemen tegen de Orks en hun Goblin vriendjes. De gevechten tussen twee rassen vinden plaats in zogenaamde Tier zones. Elke nieuwe speler begint in een Tier 1 zone, hoe hoger de Tier, hoe sterker de monsters en spelers. Elke zone is van elkaar gesplitst en de enige manier om te reizen van de ene naar de andere zone is via zogenaamde Flightmasters; verwacht dus geen complete wereld waar je vrij in kunt rondlopen.

In al deze zones zul je telkens maar twee specifieke rassen tegenkomen. Maak je een dwerg aan, dan zul je alleen maar quests krijgen waar je Orks en Goblins moet uitroeien. Niets houdt je natuurlijk tegen om naar een andere frontlinie te reizen en tegen andere rassen te gaan vechten, maar verwacht geen quests waar je Dark Elves moet afslachten in je thuisgebied.

Zoals verwacht zitten er meer dan voldoende quests in het spel, maar de manier waarop ze die geïntroduceerd hebben is vrij slim gedaan. Je zal bijvoorbeeld meer dan genoeg opdrachten op je eentje kunnen doen, maar op een bepaald moment ga je de mogelijkheid krijgen om public quests af te werken. Deze quests doe je met je hele factie in een zone en geven spelers de mogelijkheid om de nodige vooruitgang te boeken zonder verplicht een groep te zoeken. Een voorbeeld van een public quest is bijvoorbeeld de nodige vijanden op de map doden om de hulp te krijgen van enkele rondlopende Giants. Indien je slaagt in deze quest, dan mag je je op het einde ervan ook verwachten aan enkele nieuwe items. De verdeling van de beloning hangt af van hoe groot je aandeel was in het behalen van de public quest. Heb je het meeste werk verzet van iedereen, dan maak jij de meeste kans op enkele prachtige items.

Andere quests op het menu vormen meestal een mix van PvE en PvP. Zo kan het zijn dat je de opdracht krijgt om een groep computergestuurde soldaten te beschermen, terwijl de vijandelijke factie de opdracht krijgt om die soldaten juist om te brengen. Het zijn zulke lichte aanpassingen bij deze feature die ervoor zorgen dat het spel een leuke afwisseling biedt op het vlak van quests.

Je zult als PvE speler jezelf wel kunnen bezighouden, maar de “endgame” van het spel is toch wel PvP/RvR, namelijk het veroveren van de vijandelijke hoofdstad! De bedoeling is vrij simpel: eerst alle lagere level zones veroveren zodat je factie een pak sterker staat om daarna de vijand zijn hoofdstad voor een bepaalde tijd onder controle te krijgen. Na een bepaald aantal uur herstelt de verdediging zich en kunnen ze de aanvallers uit hun stad verdrijven. Je krijgt de mogelijkheid om de hoofdstad aan te vallen niet alleen door PvP in de normale zones, maar ook door scenario’s welke instanced gebieden zijn waar twee facties het verloop van de oorlog beslissen.

Tijdens het vechten zul je tal van locaties ontdekken en honderden verschillende monsters bevechten. Het leuke aan Warhammer Online is dat Mythic Entertainment effectief iets doet met de rijke setting. Je hebt namelijk een Tome of Knowledge en deze bevat al de informatie over monsters die je al bent tegengekomen of locaties die je bezocht hebt. Naast een Warhammer encyclopedie kun je ook bepaalde titels voor je personages vrijspelen door bijvoorbeeld een bepaald aantal monsters te doden of honderd keer op jezelf te klikken (die laatste titel heet ‘Asqwanka’s Approval’).

Grafisch gebruikt men de 3D engine van Dark Ages of Camelot, hun eerste MMORPG. Natuurlijk heeft men er de nodige upgrades aan gedaan en straalt het spel een prachtige sfeer uit. Verwacht geen super deluxe high end graphics, maar een sfeervolle stijl die tijdloos aandoet. Het voordeel van deze stijl is dat het spel ook op minder sterke PC’s kan gedraaid worden. De omgevingen stralen ook allemaal Warhammer uit, je voelt dat je echt in een oorlogsgebied aan het vechten bent. Het geluid van het spel is vrij standaard en is niet direct iets om over naar huis te schrijven. De voice-overs passen wel bij de rassen, maar de achtergrondmuziek wordt vrij snel monotoon.

De grootste zwakte van het spel is dat PvP zich vooral in de instanced en high-end zones afspeelt. Dit zorgt ervoor dat de lagere en mid level zones soms verlaten zijn. De ontwikkelaars hebben al beloofd om hier verandering in aan te brengen, maar de vraag blijft of ze dit zeer snel zullen doen. De spelers tellen namelijk een maandelijks bedrag neer voor deze game en willen dus ook de nodige vooruitgang zien.

Warhammer Online: Age of Reckoning is een vrij jonge MMORPG die nog maar net uit is en daarom kun je ook moeilijk verwachten dat het spel evenveel features heeft zoals enkele oudere concurrenten. Toch zal alles afhangen van hoe goed de ondersteuning zal zijn in de komende 6 tot 12 maanden. Wat ontwikkelaar Mythic Entertainment nu al heeft neergezet doet echter het beste vermoeden en wij hebben er goede hoop op dat de ontwikkeling van dit knap game zeer positief zal verlopen!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Warhammer Online: Age of Reckoning
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>