gaming sinds 1997

Wario Land: The Shake Dimension

Ontwikkelaar Good-Feel voelt onze pijn. In een Wii-wereld van debiliserende, laag-kwalitatieve mini-games en goedkope overzettingen komen zij plots met een nieuw Wario game, inclusief old-skool 2D platforming! Wij stoppen Wario Land: The Shake Dimension met veel plezier in onze Wii om te bekijken of het wel degelijk éénoog is in het land der blinden.

De charmante Captain Syrup komt jou, Wario, het volledige Shake universum aanbieden. Al snel blijkt dat de koningin van die wereld ontvoerd werd (waar hebben we dat nog gehoord?) door King Shake. Voor Mario zou dit genoeg zijn om weer ganse werelden te doorkruisen maar Wario heeft een extra motivatie nodig: een bodemloze zak goud die werd gestolen door diezelfde koning. En we weten allemaal dat goud populair is in deze tijden van economische crisis.

Het eerste wat ik persoonlijk doe bij een Wii-game is de vingers kruisen en hopen op een goeie besturing. Voor dit game hou je de Wii-mote horizontaal en gebruik je de knopjes als bij een klassieke controller. Goed nieuws, maar al snel komt het beruchte ‘schudden’ om de hoek kijken. Sta je in de buurt van iets dat los zit, of een vijand, dan kan je door het shaken van je remote spullen loswrikken of tegenstanders aardbevingsgewijs tegen de grond werken. Ook het mikken bij het werpen van verslagen vijanden doe je door de Wii afstandsbediening te tilten als een mortier, net als het besturen van enkele leuke, maar soms frustrerend onhandig te besturen voertuigen.

Al bij al valt die besturing dus nog mee in vergelijking met zowat alle andere Wii-titels, maar ondergetekende had het liever zonder schudden of motion-control gezien. De marketingboys hadden echter in dat geval een nieuwe titel moeten bedenken en de casual gamer zou zich waarschijnlijk nog in de haren aan het krabben zijn. Hoe moeten ze immers een Wii-spel spelen zonder zich als een regresserende aap in het zweet te werken door met een ding te schudden.

Helemaal verrast zal de casual gamer zijn door de graphics. Die zien er immers fantastisch uit, zijn handgetekend (of zien er tenminste zo uit) en zitten propvol levendige details, zachte kleuren en bieden veel meer dan de op de Wii zo vaak tentoongespreide polygonen van lage kwaliteit. Onbegrijpelijk dat werd geopteerd om die mooie art slecht op 4:3 formaat af te beelden in plaats van breedbeeld.

Meer klassiek blijkt de structuur, met vijf werelden die elk een vijftal levels en een eindbaas bevatten. Die eindbazen zorgen voor wat variatie in de gameplay en vullen je zak met geld weer wat verder op. Die cash heb je immers nodig om de volgende levels te kopen, wat ondermeer inhoudt dat je nu en dan een map moet herspelen om meer centen te verzamelen. Zoals bij Zelda kan je ook extra hartjes kopen om je leven te verlengen, en potions om verloren hartjes aan te vullen. Positivo’s zouden hier een klein stukje RPG in terug kunnen vinden.

In tegenstelling tot bij Mario is het hier niet de bedoeling om gewoon de eindvlag te bereiken van elk level. Je dient opgesloten Merfles te bevrijden uit hun kooien (inderdaad, schudden maar!) en bepaalde opdrachten uit te voeren. Je kan optioneel op zoek gaan naar verborgen items in schatkisten die het geheel wat interessanter maken. De twist hier is dat je mappen op twee manieren dient af te werken. Eerst loop je doorheen een level op de klassieke manier, maar eens de kooien geopend moet je zo snel mogelijk terug naar het startpunt. Op die manier krijg je de kans om tot dan toe onbekende routes te verkennen en nieuwe plaatsen en secrets te ontdekken of achievements te behalen. Dat is waar The Shake Dimension leuk wordt en veel variatie en herspeelbaarheid wordt geboden. Hier merk je ook weer dat Nintendo best nog weet hoe geslaagde en verrassende games te maken met dat kenmerkende extra laagje magie.

The Shake Dimension is dus een erg geslaagd platformgame geworden, met prachtige graphics en klassieke gameplay die wat wordt opgeschud door de Wii-controls en het feit dat je levels op twee manieren kan doorlopen. Over die laatste vernieuwing zijn we heel wat enthousiaster dan over de eerste. Alhoewel dit niet het niveau heeft van pakweg Super Mario Galaxy is het toch een welgekomen stukje oase in de woestijn van mini-games.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Wario Land: The Shake Dimension
geplaatst in: Nintendo, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply