gaming sinds 1997

Warrior Kings

2002 is al 4 maanden oud en laten we eerlijk wezen, hebben we echt al een goeie RTS gehad? Het strategy-genre is zich momenteel aan het opmaken voor het uitkomen van Warcraft 3 en Age Of Mythology. Maar deze titels komen ten vroegste in september uit. Dus nog tijd genoeg voor een tussendoortje. Tenzij… is Warrior Kings een tussendoortje of is deze debutant klaar om de strijd aan te binden met de oude krokkodillen onder de RTS games.

Warrior Kings zou eerst worden uitgebracht door Sierra, maar het duurde hen toch iets te lang waardoor een tijdje later Microids het uitgeven kon overnemen. Het spel is nu al een tijdje uit in Europa maar moet nog in Amerika uitkomen, iets dat we alleen maar kunnen toejuigen. Alhoewel… Het spel had nog wat langer in productie mogen blijven, het heeft nog vrij veel last van bugs, op de officiële website kan je al een patch gaan halen om het spel up-te-daten naar versie 1.2. Voor deze review is dan ook versie 1.2 gebruikt.

In Warrior Kings begin je als de jonge Artos, wiens vader voor zijn ogen vermoord wordt waardoor hij zijn vaderland moet ontvluchten. Na een tocht op zee komt hij aan op een eiland dat hij dan maar meteen verovert. Hierna keert hij terug naar het vaste land om zijn vaderland te heroveren. Hoe meer land verovert hoe ouder hij wordt en hoe groter zijn faam en naamsbekendheid wordt.
Het verhaal is goed en samenhangend, de cut-scenes worden door de engine real-time gerenderd. De missies zijn quest-based en zijn vrij origineel, zo moet je je in een bepaalde missie je als monnik verkleden en zo een vriend gaan redden, een missie die niet alledaags is voor een RTS.

In het spel kan je 5 kanten op: Pagan, Celestial of Renaissance en dan kan je de eerste 2 nog een combineren met Renaissance. Pagan staat voor goed (gelovig) Celestial voor slecht (Power to Satan!) en Renaissance is synoniem voor technologie. De 3 mogelijkheden bepalen ook het verhaal, de gebouwen, de units: kortom de gehele manier van spelen.

Na mijn naam te hebben ingevoerd en een aantal tutorial filmpjes te hebben bekeken, die al onmiddellijk de pracht en praal van de engine demonstreren, kon ik beginnen. De engine is buitengewoon mooi, alles maar dan ook werkelijk alles is 3D, de engine doet denken aan die van Black & White. Zo wordt het landschap bijzonder goed weergegeven, er is geen sprake van blokkerige en puntige bergen.
Spijtig genoeg betekent dit ook dat de laadtijden behoorlijk lang zijn en om alles vlot te draaien op een resolutie van 1024×768 heb je toch al een serieuze computer nodig, op mijn computer begon het al te schokken wanneer er een middelgroot leger op het scherm stond.

Het leuke aan Warrior Kings is het doorgedreven realisme, zo blijven units voedsel verbruiken en zal je het voedsel van je plaatselijke village naar een opslagplaats moeten brengen eer je het kan gebruiken, dit moet gebeuren met een kar, deze kar kan worden veroverd, maar ook jij kan dit bij de vijand doen, waardoor je bij hem voedsel kan gaan stelen.
Wat cool is, is dat wanneer je vuurpijlen afschiet op een gebouw, en het gebouw wordt niet geblust, het dan gewoon verder afbrandt, iets wat in Age Of Empires of Starcraft niet gebeurde. De soldaten hoe langer hoe geoefender en kan je hen ook oefenen en wil je dat boogschutters altijd pijlen kunnen blijven schieten zal je een munitiewagen met de troepen moeten meesturen.

Het spel is vrij complex maar tegelijkertijd vrij vernieuwend naar mijn mening. Het leuke in een complete 3D wereld is dat je het landschap een voordeel kan laten geven. Zo kan je de boogschutters op een heuvel plaatsen waar ze een groter bereik hebben en ook veel effectiever zijn.
Warrior Kings werkt met het schaar-steen-papier principe wat de veldslagen boeiend maakt, bijvoorbeeld: light Infantry is goed tegen heavy infantry maar maakt geen schijn van kans tegen heavy cavalerie.
Ook de formatie heeft belang, zo kan je beter met een pijl-formatie aanvallen terwijl een rechthoek beter is om je snel uit de voeten te maken.

Maar nu de negatieve kanten, de geluidjes zijn vrij onorigineel en echt veel afwisseling zit er niet in. Ook zit het spel zelfs na versie 1.2 nog vol met bugs. De AI is bij momenten gewoon zwak, maar valt al bij al nog goed mee.

Het beste strategy-spel dat ik ooit gespeeld heb, dus heb je een goeie computer en heb je geen schrik voor lange wachttijden dan is deze RTS een spekkie voor je bekkie. Grafisch kent het spel zijn gelijke niet, en ook de gameplay is heel degelijk maar het spel heeft nog wat last van bugs en bij momenten een gebrekkige AI, dus patchen is de bootschap.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Warrior Kings
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply