gaming sinds 1997

Wheelspin

Wheelspin. Wat moet ik over dit game schrijven? De vorige keer voelde ik me slecht nadat ik een spel met de grond gelijk had gemaakt: bepaalde mensen – sommigen wellicht met zelfs goede bedoelingen – hebben immers hard gewerkt om het stuk software in elkaar te boksen, van een mooie cover te voorzien en naar de Game Mania of andere retailers te slepen.

Maar dan denk ik weer aan al die arme mama’s en papa’s, jongeren en oudjes die ook hard gewerkt hebben om hun centjes te verdienen, vol verwachting een nieuw spel in hun Wii stoppen en dan tot de ontdekking komen dat hun nieuwste aankoop even hard zuigt als Geert Hoste op woordspelletjeskamp. Met andere woorden: Wheelspin is een spel dat zijn naam waar maakt: het stinkt, het kost geld, en niemand geraakt er ook maar één meter mee vooruit.

Wheelspin is overigens een racespel waarin je met futuristische wagens op dito tracks mag van jetje geven. Er zijn meer tracks om vrij te spelen, er zijn boosts om sneller mee te gaan en heel wat bochten om uit te vliegen.

Ik som snel (niemand wil immers tijd verliezen met dit onding) even op waarom je dit spel gewoon moet laten liggen. Ten eerste lijken de graphics weggelopen uit de tijd dat je nog geen neushaar had en de Nintendo 64 nog monden deed openvallen. Zwakke textures, een acuut gebrek aan polygonen en tracks en wagens die op geen enkel moment getuigen van enige inspiratie. Het pluspunt is dat de game vooruitgaat aan wat 60 frames per seconde lijkt en dat je wel degelijk een gevoel van snelheid ervaart. Maar dat gevoel kan je ook ervaren door heel veel druiven te eten en dan zittend op het toilet tussen je benen te kijken.

Tweede punt waar de ontwikkelaars compleet de mist ingaan is de besturing. Sturen doe je door de remote horizontaal vast te houden (of in het bijgeleverde plastieken stuurtje te klikken) en zo te sturen zoals in het echte leven. Jammer is echter dat je wagen ofwel helemaal niet reageert, ofwel compleet overreageert zodat je geen enkele kans hebt om je voertuig degelijk te controleren. Je ligt met andere woorden meer naast dan op de baan, een probleem dat nog eens wordt verergerd door de onmogelijke tracks, met soms quasi niet te ontwijken obstakels of nauwelijks goed te navigeren bochten.

Dat de makers dan nog ’s gekozen hebben om naast de baan het ruime niks te ontwerpen getuigt van een gezonde dosis ironie of een voorliefde voor in afgronden tuimelende blikken doosjes. De gameplay is dan ook erbarmelijk slecht, en in het beste geval zullen enkel liefhebbers van aartsmoeilijke games hier even zoet mee zijn. Een vijftal minuten waarschijnlijk, vooraleer ze opgeven omdat dit spel gewoonweg je niet beloont om te blijven proberen.

Enige lichtpuntje is de toevoeging van split screen multiplayer tot met acht spelers. Maar waarom zou je je vrienden dat aandoen? Wat eventueel wel zal leiden tot een uurtje plezier is de Battle Modus waarin je met enkele spelers elkaar kan afschieten met raketten en andere ongein. Je moet hier immers geen slechte tracks berijden, maar krijgt gewoon een door hekken afgebakend terrein om je ding op te doen. Zo goed is dit gedeelte echter ook weer niet.

Het laatste minpunt is de muziek. De soundtrack bestaat uit levensloze technotracks die worden herhaald tot je horendol bent geworden en je nog liever Frans Bauer featuring Regi op repeat aanhoort. Nee, ook aan auditieve zijde hebben de makers niet echt hun beste beentje voorgezet.

Het enige dat me nog te doen staat is even herhalen dat je dit spel beter laat liggen – of je mocht een moord willen plegen voor een nieuwe racer op de Wii – en je je gewoon Mario Kart of F1 2009 moet aanschaffen. Jammer, want de Wii kan absoluut een bredere selectie aan racegames gebruiken. Dat Bethesda (Fallout 3!) en Awesome Play (kuch) dit op de markt hebben gegooid toont aan dat ze de Wii-gebruiker toch een beetje onderschatten. Aan jullie om het tegendeel te bewijzen.

Onze Score:
3.0
gerelateerd spel: Wheelspin
geplaatst in: Bethesda, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>