gaming sinds 1997

World in Conflict

Spellen met de correcte loop van de Koude Oorlog als verhaallijn zijn op één hand te tellen. Ze zouden immers maar saai zijn, aangezien politiek en spionage de overhand zou nemen op bloederige actie. Toch moest er eens iets anders komen dan de standaardscenario’s die zich afspelen in wereldoorlog 2 of de huidige tijd, dus kwamen Sierra en Massive Entertainment met World in Conflict.

“The American Nightmare” staat vanachter in grote letters op de doos van World in Conflict geprint en dat is een uiterst ware uitspraak. Nog beter had geweest “The Cold War Gone Wrong”, want het spel verhaalt over de Koude Oorlog die een – voor de Amerikanen – uiterst vervelende wending krijgt. De Sovjet-Unie valt namelijk het Amerikaanse vasteland binnen en schopt keet als geen ander!

De verhaallijn van het spel is enorm meeslepend. Ze zit zo goed in mekaar en wordt zo goed weergegeven – aan de hand van Hollywood-achtige filmpjes, tot leven gebracht door de stem van niemand minder dan Alec Baldwin – dat je af en toe zou vergeten dat de Sovjet-Unie nu niks meer is dan een aantal afzonderlijke landen, het één al armer dan het ander.

De makers hebben meer dan hun best gedaan om alles zo aannemelijk mogelijk te maken zodat je heel gemakkelijk meeleeft met wat gebeurt. De missies zelf worden aaneengeschakeld door in-engine filmpjes. Met de inkleding zit het dus alvast helemaal snor.

Een stuk belangrijker dan dat is natuurlijk wat je tussen al dat moois te spelen krijgt. En dat is heel wat! Met World in Conflict wordt het RTS-genre namelijk alweer tot een heel nieuw level gebracht. Ik zou er persoonlijk zelfs een nieuwe naam voor bedenken, want het lijkt in de verste verte niet meer op de klassiekers zoals StarCraft, WarCraft of Age of Empires.

Vergeet het bouwen van allerlei structuren en intensief upgraden van je units. De actie is gefocust op een klein aantal soldaten/voertuigen/helicopters die je continu in de gaten moet houden. Je moet ook altijd in beweging blijven, of je wordt neergemaaid door een vliegtuig. De beste manier om het te omschrijven zou zijn: “Battlefield van Bovenaf”.

Als commandant van je leger krijg je een aantal punten ter beschikking die je moet gebruiken om units te kopen, die dan worden geleverd op de door jou aangeduide drop spots. Er is een enorm gamma aan units, gaande van infanterie, anti-tanks units en snipers tot voertuigen als transportwagens, tanks, artillerie en heli’s. Een evenwichtige combinatie weten samen te stellen is aangeraden want het spel is zodanig goed gebalanceerd dat een overkill aan een bepaalde soort units je niet snel verder zal helpen, integendeel!

Maar er is meer. Als je niet genoeg hebt aan je eigen manschappen kan je ook nog de hulp inroepen van verschillende externe mogendheden, zoals een A-10 om tanks aan flarden te schieten of een verwoestende artillerie-barrage. Deze aanvallen vereisen aparte punten die je verdient door vijanden te doden en controlepunten in te nemen. Hoe beter je presteert, hoe sterker je uit de hoek kan komen.

Grafisch ziet het spel er geweldig uit. Er zal een belachelijk zwaar systeem nodig zijn om het in al zijn glorie op je scherm in gang te schoppen, maar als je het kan draaien krijg je ook waar voor je geld. Als je volledig inzoomt (en dat is tot aan de voetzolen van je soldaatjes) ziet het er grafisch ongeveer uit als Battlefield 2, alleen heb je nu tientallen mannetjes onder je in top down view. De details zoals stofwolkjes en voetsporen maken het spel af. Je kan de camera trouwens zodanig goed bedienen dat het spel zich in combinatie met Fraps en een of ander editingtool perfect leent voor het maken van Hollywood-like oorlogfilms.

Ook het geluid is mooi afgewerkt en hangt nauw samen met je camerabewegingen. Zo zal je van bovenaf weinig horen maar vlakbij de grond zal je geconfronteerd worden met de harde realiteit van kogelinslagen en het al dan niet wanhopige geschreeuw van je troepen. De voice-acting is tot de beste in de gamesgeschiedenis te rekenen, met als kers op de taart de eerdergenoemde Alec Baldwin.

Een belangrijk aspect van elke RTS is vanzelfsprekend de online multiplayer. Hierin beschik je niet over alle units maar moet je kiezen uit één van de klasses; Infantry, Air, Support en Armor. Je moet je enkel en alleen bezig houden met je eigen klasse, wat dus een heleboel teamwork vraagt tussen de teamleden, iets dat je jammer genoeg niet snel zal terugvinden op public servers. Ik zie hier echter oneindige mogelijkheden voor een heuse clan-based community. De vergelijkingen met Battlefield stoppen ook hier niet: het spel bezit een soortgelijk ranksysteem, en een angstaanjagend uitgebreide statspagina die werkelijk alles bijhoudt.

De conclusie is kort en simpel: koop dit spel! Speel zo snel mogelijk de geweldige singleplayermode uit en waag je daarna op de online slagvelden, waar pas zal blijken hoe uitdagend het spel is en hoeveel je nog zal moeten oefenen om echt goed te worden. Geil je op graphics, singleplayerervaringen en online gevechten …? World in Conflict heeft het allemaal.

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: World in Conflict
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>