gaming sinds 1997

Worms Forts: Under Siege

Vroeger beleefde ik vele uren multiplayer-plezier met de 2D-Worms games, maar bij de eerste 3D-Worms, genaamd… eeuh… Worms 3D, ging het naar mijn mening fout. De besturing en de camera waren gewoonweg zó slecht dat het spel niet speelbaar was; ppk was er slechts weinig nieuws, buiten die drie dimensies. Nu komt Team17 met Worms Forts: Under Siege op de proppen met de bedoeling al de fouten van Worms 3D op te lossen. Is het hen gelukt? Lees verder…

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: aan de gameplay is heel wat gesleuteld. Natuurlijk is het nog steeds de bedoeling om met jouw team wormen het andere uit te moorden, maar dit keer kan je niet zomaar elk wapen gebruiken wanneer je wilt. Je moet namelijk gebruik maken van de grootste verandering in Worms Forts, de gebouwen.

Wanneer je een gewoon gevecht start, krijg je 4 onderdanige wormen en een Stronghold, je hoofdgebouw. Over de map liggen er sterren verspreid; die sterren heb je nodig om betere gebouwen op te zetten. Zo kan je in het begin enkel een Tower bouwen, maar wanneer na één ster, heb je ook de mogelijkheid om een Keep te fabriceren. Maar daar blijft het niet bij; je kan je gebouwen niet simpelweg ergens op de map neerplanten, ze moeten allemaal (onrechtstreeks) in verbinding staan met je Stronghold. Natuurlijk dwingt dat element je er toe strategisch te spelen; alles op een rijtje bouwen is niet goed, want wanneer het gebouw dat rechtstreeks aan je Stronghold gebouwd is vernietigd wordt, ontbreekt er een schakel in de rij en worden al de gebouwen die enkel en alleen aan die schakel vastingen vernietigd. Klinkt ingewikkeld, is het niet?

Waarschijnlijk had je het wel al door; deze gebouwen bouw je niet zomaar voor het plezier. Zoals ik al eerder zei kan je niet elk wapen gebruiken waar je maar wil. Sommige, zoals een bazooka of een granaat, kan je gelijk waar afschieten, maar de rest moet je vanaf je bouwsels afvuren. Hoe sterker het gebouw, hoe beter de wapens die je erop kan gebruiken. Natuurlijk zijn de wapens weer komisch getint, zoals we dat gewoon zijn van een Worms-spel Naast de gewone bazooka zal je met met priesters, koelkasten, vette kanaries en veel meer je vijand kunnen belegeren.

Natuurlijk is de leukste optie van dit spel de multiplayer mode; je kan online spelen tegen gamers over de hele wereld, ofwel samen met je vrienden op 1 PC. Normaal gezien zijn multiplayer PC-games op 1 PC onspeelbaar, maar aangezien dit spel turn-based is zijn er helemaal geen problemen. Naast de multiplayer mode kan je ook in je eentje tegen de computer strijden in een gewone match of de campaign. In de campaign moet je ook alternatieve missies doen, niet gewoon je vijand verslaan, zo moet je bijvoorbeeld objecten verzamelen. Leuk, maar het allerbeste van Worms blijven toch de klassieke veldslagen!

Aan de graphics mocht naar mijn mening wat meer gesleuteld worden, ze zijn misschien niet zo belangrijk in een spel als dit en het is duidelijk dat men alles cartoony wil laten overkomen, maar ik wou graag iets anders zien dan blokken met simpele baksteentextures. De rest van de landschappen zijn ook maar simpel en ze zijn zelfs niet meer verwoestbaar! Het enige wat vernietigbaar is zijn de zelfgebouwde vestingen. Heel jammer, aangezien ik graag strategisch een bergtop kapotschoot om de daarop staande wormen in de dieperik te doen vallen.

Net zoals het vorige deel in de reeks is dit deel dus 3D, tot spijt van vele fans. Dit is niet alleen minder overzichtelijk, maar het remt de gameplay een beetje af, aangezien je dikwijls op je overview-map zal moeten kijken om te weten waar de vijand nu weer staat. Wat wel verbeterd is tegenover de eerste 3D-versie van het spel is de besturing en de camera. Worms 3D was vrijwel onbestuurbaar, in tegenstelling tot deze game. Af en toe wil de camera nog wel eens heen en weer zwiepen als je iets te snel met de muis beweegt, maar dat is een detail. Het zal in het begin zeker wennen zijn, zeker als je de 2D-Wormsgames gewend bent, maar waar een wil is, is een weg, nietwaar?

Worms Forts: Under Siege is zeker beter dan zijn voorganger, zeker qua besturing. De nieuwe gameplay met de gebouwen is zeer tof, maar toch hunker ik stiekem terug naar een 2D-Worms game. De graphics zijn niet al denderend en door de uitgestrekte 3D-werelden is het spel soms onoverzichtelijk. Daarnaast blijft Worms gewoon cool om tegen je vrienden te spelen!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Worms Forts: Under Siege
geplaatst in: PC, Reviews, Sega
tags: , ,


Leave a Reply