gaming sinds 1997

X-Blades

X-Blades kreeg heel wat aandacht voor de release, zonder twijfel grotendeels omwille van de schaars geklede heldin. Met een touwtje als onderbroek en daarbij passende camerahoeken leek ze ook zelf heel wat kont te kunnen schoppen. Bovendien leek de gameplay van een soort dat we nog zelden te zien krijgen op pc, en daardoor was onze interesse dan ook snel gewekt.

Interessant zijn op het eerste zicht ook de wapens waarmee Ayumi ten strijde trekt, iets waar het uiteindelijk steeds op uitdraait in haar Lara-achtige zoektochten naar artefacten. De dubbele zwaarden functioneren ook als pistolen, iets dat tijdens de eerste schermutselingen netjes wordt aangeleerd. Wat je ook onmiddellijk leert is dat de gevechten meestal mooi worden afgewerkt in afgesloten ruimtes (knokken en dan mag je pas door, zie ook sommige stukken van God of War) en dat de camera niet je beste vriend zal worden.

Ook net zoals in de eerder genoemde PS2-titel zal je naast het constante slashen met je zwaard, eveneens gebruik kunnen maken van magische aanvallen. Deze zijn broodnodig en breed en diep uit te breiden zodat ze best een leuke toevoeging vormen. Aan veel originaliteit hoef je je niet te verwachten, maar toch komen de krachten meer dan van pas, vooral tijdens de boss fights. Alleen hadden wij gehoopt dat de structuur om ze te gebruiken en toe te wijzen aan bepaalde knoppen iets vlotter zou verlopen; wellicht een gevolg van de console-versies. De controls waren ook verre van ideaal, maar hierover spreek ik me liever niet uit: met een goeie controller los je dit wellicht eenvoudig op.

Typisch is ook de manier waarop je je wapens, meters en magie kan upgraden. Verslagen vijanden laten zieltjes na die je moet verzamelen, waarna je ze kan gebruiken om meer en sterkere aanvallen te verkrijgen en je skills met je X-blades kan je verbeteren door verborgen emblemen te zoeken en te gebruiken. Dat houdt alles best fris gedurende het verloop van het spel, en gelukkig maar.

Je zal immers niet vaak verrast worden door unieke vijanden of originele settings. Het meeste heb je ooit al wel eens gezien in andere games, en beter, en de momenten waarop je “Cool!” mompelt zijn heel ver te zoeken. Vijanden laten nooit een indruk na, zijn erg generiek en vertonen anno 2009 een aanvallende gedrag dat de critters uit Doom 2 wellicht als middelmatig zouden omschrijven. Bovendien worden omgevingen vaak herbruikt, wat nog eens wijst op de toch gebrekkige inspiratie (of misschien een beperkt budget). Samengevat: meestal sta je gewoon ergens op een pleintje, komen er een boeltje vijanden rondom je staan, en doe je ze door. Daarna loop, spring of klauter je naar het volgende pleintje, en herhaal je het refrein.

Grafisch kunnen we niet klagen. Alhoewel zoals gezegd je hier niet hoeft te hopen op situaties waarvan je bek openvalt, zit technisch alles snor en wordt het hoofdpersonage knap en origineel in beeld gebracht, met leuke animaties en bij wijlen indrukwekkende grafische effecten. Ook de omgevingen en tegenstanders zijn scherp en duidelijk, met erg geslaagde en geweldige lichteffecten, en hebben gelukkig geen last van een tekort aan kleur of sprankel. Ook de tussenfilmpjes zijn overigens meer dan het vermelden waard.

X-Blades is kortom een erg eenvoudig game, met erg eenvoudige gameplay. Wie kickt op halfnaakte hoofdrolspeelsters heeft met Ayumi een nieuw en lekker strak in beeld gebracht speeltje en zal zonder twijfel genieten van de rechttoe-rechtaan avonturen en gevechten. Aan veel meer hoef je je niet te verwachten, maar misschien heb je nog eens zin in een spel dat niet probeert meer te zijn dan het is: een paar uurtjes hersenloos, onschuldig entertainment voor jongetjes en meisjes van alle leeftijden.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: X-Blades
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>