gaming sinds 1997

Zoo Tycoon 2

Vorig jaar op E3 heb ik kunnen spreken met de ontwikkelaars van Blue Fang. Dit gebeurde in een van de standjes van Microsoft, waar ze me een demonstratie gaven van Zoo Tycoon 2. Deze meeting resulteerde in een preview, waarin ik concludeerde dat ik zeer onder de indruk was van wat ik had gezien en dat het spel zeer zeker de moeite waard kon worden. Nu het spel effectief op de markt is, is het tijd om te kijken of alles er nog steeds zo goed uitziet als vorig jaar in Los Angeles.

Telkens wanneer een spel een vervolg krijgt willen de mensen weten wat er veranderd is. Wat maakt deze versie beter dan het origineel? Soms zijn er kleine veranderingen in de gameplay en firma’s zoals EA hebben er een kunst van gemaakt om elk jaar een “nieuwe” versie van een bekend spel uit te brengen (de hele EA Sports lijn komt direct in mijn gedachten op). Niet bij Blue Fang echter: Zoo Tycoon 2 heeft de bekende gameplay gecombineerd met een hele resem nieuwe features die deel twee meer dan interessant maken om te spelen.

Vooreerst zijn de graphics enorm verbeterd. Natuurlijk heb je nog steeds je top-down perspectief maar nu kan je inzoomen tot je bijna een first person view in 3D krijgt. Wanneer je de bezoekers- of zookeeper-view kiest krijg je ook effectief een echt eerstepersoons-perspectief en kan je vrij rondlopen in je Zoo. Hier kan je dan ook foto’s nemen van dieren en bezoekers om die dan in je foto album te steken dat met andere spelers uitgewisseld kan worden. Zo kan je opscheppen hoe mooi je park toch wel is. Dat is een goede manier om interactie te creëren tussen spelers zonder dat er een echte multiplayer mode aan te pas komt.

De meeste tycoonspelletjes werken op eenzelfde manier: maak winkeltjes en restaurants en hoop dat je genoeg bezoekers over de vloer krijgt die je waren kopen. Blue Fang heeft dit concept wat aangepast en in Zoo Tycoon 2 is je omzet nog wel steeds gedeeltelijk gebaseerd op de inkomsten van je winkels, maar het is niet meer je belangrijkste inkomstenbron. Het belangrijkste om geld te verkrijgen zijn de donaties die je krijgt van je bezoekers. Hoe gelukkiger je dieren zijn en hoe beter je park eruitziet, hoe meer geld er in het laatje komt. Winkels maken echter nog steeds een belangrijk deel uit van het spel. Waar ze vroeger belangrijk waren voor hun inkomsten, moeten ze nu mee ervoor zorgen dat je bezoekers gelukkig zijn. Een hele dag rondlopen zonder te kunnen eten of drinken, daar word je immers niet echt happy van. Je winkeltjes, standbeelden, etc zullen dus een invloed hebben op de schenkingen van je bezoekers.

De 3D engine en de donaties zijn reeds 2 grote veranderingen in het spel, maar er is nog 1 die veel mensen gelukkig zal maken: je omgeving aanpassen kost gewoon… NIETS! Gras, bomen, bergen, woestijn, … het kost je geen duit om te maken. De nieuwe tools maken het zeer makkelijk om een specifieke omgeving te maken die perfect geschikt is voor je dieren. Bergen, waterpoelen, ravijnen, moeras, watervallen, … noem maar op en je kan het in een oogwenk maken! Wel, er zijn natuurlijk nog restricties; bruggen en zo zijn niet aanwezig, maar met wat verbeelding kan je redelijk veel gedaan krijgen. De hoogste kost voor een kooi is dan ook de omheining, maar als je het slim speelt maak je natuurlijke grenzen (bv. rotsen of water) waardoor je maar een klein hekje nodig hebt om de habitat van een dier af te sluiten zodat je dieren niet buiten en je bezoekers niet binnen kunnen.

Het maken van een kooi is dus zeer simpel te doen in enkele seconden, maar mensen die een echt mooie omgeving willen creëren kunnen zich uren zoet houden om het perfect te maken. Het aantal mogelijkheden is zo immens en de opties zijn zo uitgebreid dat je jezelf makkelijk kan laten gaan in dit deel van het spel.

Een ding dat ik wel gemerkt heb bij het bouwen van een kooi is dat, hoewel het niets kost om gras en bomen te plaatsen, je deze items wel degelijk kan verkopen om extra inkomsten te verkrijgen. Ik weet niet of dit de bedoeling of eerder en bug is,maar het zorgt er in ieder geval voor dat je geen cheatcodes nodig hebt. Wat extra geld nodig? Smeer wat bomen uit over een ongebruikt stuk land en verkoop alles dat erop komt te staan! Niet dat het zo moeilijk is om geld binnen te zien krijgen… Blue Fang heeft ervoor gezorgd dat de speler zich kan focussen op zijn zoo en de dieren en dat hij zich niet constant zorgen hoeft te maken dat zijn geld opraakt, iets dat wel een probleem kan zijn bij pakweg Sim City.

Er zijn verschillende spelmodes aanwezig maar de variatie is eerder beperkt. Je krijgt een dierentuin (of moet er een maken), je moet enkele missies volbrengen, en zodra dat gedaan is kan je kiezen om naar een volgend scenario te gaan of door te spelen met het huidige, echter zonder nieuwe doelen. Er is ook een optie om zonder beperkingen te spelen, maar alhoewel dit redelijk leuk leek om te kunnen doen wat je wil (zonder cheats), vond ik het toch wel saai om geen uitdagingen te krijgen. Natuurlijk is deze mode perfect voor de mensen die de mooist mogelijke dierentuin willen bouwen en hun plezier halen uit het bouwen van omgevingen voor dieren. Die personen kunnen zich hier uren mee amuseren dan.

We kunnen zeker zijn dat er nog enkele uitbreidingen zullen verschijnen voor Zoo Tycoon 2, net zoals dat het geval was met het originele spel, maar hier moeten we niet op wachten om extra inhoud te krijgen. Blue Fang werkt constant om nieuwe dingen aan te bieden en op het moment van dit schrijven zijn er reeds verscheidene nieuwe uitdagingen en dieren ter beschikking gesteld op de officiële site. Om de zaken nog wat makkelijker te maken is er zelfs een in-game download systeem aanwezig dat het makkelijk maakt om deze nieuwe zaken the installeren. Het enige minpunt hier is echter dat wanneer deze geïnstalleerd worden, je het spel eerst zal moeten heropstarten voordat ze actief worden. Het doel van het in-game systeem gaat me dan ook een beetje voorbij op deze manier.

Ik heb geen echte problemen gehad met het spel, maar heb wel enkele rare zaken meegemaakt die me mijn wenkbrauwen deden fronsen. Enkele voorbeelden :

- Dieren die doodgaan van ouderdom zijn fataal om een uitdaging te kunnen volbrengen, wat ervoor zorgt dat je je scenario opnieuw moet opstarten om het te kunnen beëindigen.
– Een dier dat een ander dier opeet omdat je vergeten bent eten te geven is echter totaal geen probleem.
– De klusjesman heeft soms moeilijkheden om bij een vuilnisemmer te geraken die in het midden van de weg staat en door niets geblokkeerd wordt.
– De dierenverzorger heeft hetzelfde probleem soms met uitwerpselen, alsook met de voeder- en drinkbakken van de dieren
– Een dier dat zwanger is heeft blijkbaar meer ruimte nodig, hoewel de kleine nog niet geboren is

Al bij al is Zoo Tycoon 2 een schitterende opvolger van het origineel. Er zijn echt nieuwe gameplay opties en de 3D engine zorgt voor een verfrissende look. De uitdagingen kunnen je voor langere tijd bezighouden en als je ze beu bent kan je je nog steeds amuseren met het bouwen van een zo perfect mogelijke dierentuin. Alsof dat nog niet genoeg was heeft Zoo Tycoon 2 nog een heel deel van Microsoft’s Encarta overgenomen, waarin tonnen informatie omtrent alle beschikbare dieren steken, dus zelfs op educatief vlak valy er wat te beleven!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Zoo Tycoon 2
geplaatst in: Microsoft, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>