gaming sinds 1997

Age of Empires III: The WarChiefs

Vorig jaar in november konden we ons reeds uitleven met Age of Empires III. Hoewel het spel een groot succes werd, misten velen van de oude garde ‘iets’. Eens kijken of de eerste uitbreiding, getiteld The WarChiefs, die lege plaats in ons hart kan opvullen.

Zoals de titel reeds doet vermoeden, draait het in deze uitbreiding vooral rond de roodhuidige, oorspronkelijke inwoners van het Amerikaanse continent – door leken eerder gekend onder de naam ‘Indianen’. Drie nieuwe volkeren werden toegevoegd, namelijk de Sioux (of Lakotaindianen), de Irokesen en de Azteken. Daarnaast werden enkele nieuwe hulpkaarten ingevoerd en natuurlijk een verse lading aan slagvelden.

De verhaallijn van The WarChiefs gaat verder waar deze gebleven was: bij de familie Black. In het origineel zorgden zij namelijk voor de kolonisatie van de nieuwe wereld. Ditmaal strijden de afstammelingen verder aan George Washington’s zijde om van Amerika één geheel te maken. De campaign is opgedeeld in twee acts, waarvan de tweede veruit de beste is. Niet dat het verhaal (voor zover je dat een verhaal kunt noemen) beter is, maar de eerste act vormt simpelweg geen bedreiging. Het tweede deel daarentegen is uitdagender en bevat een meer gevarieerde levelopbouw.

De drie nieuwe stammen verschillen sterk van de Europese landen en brengen zo wat broodnodige verfrissing in het spel. Naast de begrijpelijke visuele verschillen, brengen de Indianen een aantal wijzigingen aan de gameplay mee. De belangrijkste nieuwe feature is zonder twijfel de fire pit, waarrond je je villagers laat dansen om bonussen te verkrijgen. Deze extra’s kunnen variëren tussen het krijgen van een gevechtsbonus of een ervaringsbonus, tot zelfs het trainen van helers voor je troepen. De alternatieve windmolen, ofte de bananenplantage, dient nu ook als voederplaats voor je schapen en bizons. Onderling verschillen de indiaanse volkeren nog meer, want zo ligt de nadruk bij de Sioux op paarden, terwijl van deze bij de Azteken geen spoor te bekennen valt.

Denk echter niet dat het daarbij blijft, want de big boomers onder jullie (je weet wel, zo van die spelers waar je het eerste uur niks van hoort) zouden best eens kunnen schrikken als de vijand plots de economische overwinning verklaart omdat die het meeste tradeposts in handen heeft. Of wat dacht je van een revolutie? Plebs worden ingelijfd waardoor je leger immens uitbreidt, maar je zonder villagers achterblijft. Indien jouw aanval het niet haalt, dan is de kans groot dat de vijand jou afmaakt alvorens je bent gerecupereerd. Het mes snijdt aan twee kanten…

Het spel levert nog steeds graphics van topkwaliteit en moet niet onderdoen tegenover de nieuwere strategy games. Ik heb echter niet de indruk dat er hiervoor veel werd gesleuteld aan de grafische engine. Het zal vooral te maken hebben met de nieuwe, unieke stijl van de inheemse optrekjes en enkele kleurrijke omgevingen. De grootste kwalen zijn nog steeds de gebrekkige dialogen en ook ondervond ik in The WarChiefs wat problemen met de pathfinding van de eenheden.

Zowat alle aspecten van Age of Empires III worden dankzij deze uitbreiding verbeterd. De nieuwe mogelijkheden van The Warchiefs bezorgen ook veteranen en ervaren spelers de nodige verrassingen, zodat ook zij nieuwe strategieën zullen moeten bedenken en dus baat hebben bij deze expansie. Ben je niet zo’n multiplayerfreak? Dan houdt de verhaallijn je wel even zoet, al vind je de meeste fun nog steeds terug in de skirmish mode. Kortom: hetzelfde, maar dan beter.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Age of Empires III: The WarChiefs
geplaatst in: Microsoft, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply