gaming sinds 1997

Alexander: The Hour of Heroes

Toen mijn postbode een pakketje met de titel ‘Alexander’ bij me in de bus propte dacht ik nog dat het hier ging over de reviewversie van Alexander, Ubisoft’s nieuwste titel. Die game hebben wij enkele weken geleden nog gepreviewd voor jullie. Toen ik het pakketje openscheurde bleek het echter ijdele hoop. In het pakje vond ik een reviewkopietje van Alexander: Heroes Hour. “Ach, niet getreurd”, denk ik nog…

Ik stop het blinkende schijfje in mijn cd-lezer en installeer het ding zonder al te veel problemen, wat al een opluchting op zich is. Nadat ik het spel heb opgestart, kom ik terecht in een aartslelijk menu met een minimum aan opties. Campaign en Arena zijn de enige aanwezig spelmodi. In Arena is het de bedoeling dat de speler golf na golf van vijanden verslaat. Niet echt spectaculair, dus ik besluit de campagne dan maar een keertje te proberen.

Normaal gezien ben ik niet zo’n voorstander van tutorialmissies, maar aangezien Meridian93, de ontwikkelaar van deze game, het spel omschreef als een mix van adventure, action, RPG en RTS leek het mij toch nuttig de tutorial even te overlopen. Deze mix beperkt zich echter tot het toevoegen van enkele RPG-elementen zoals een inventory en ervaringsysteem. Tijdens de tutorial wordt een deel van het spel uit de doeken gedaan. Jij bestuurt in dit spel drie helden die tot de elite van Alexanders troepen behoren. Megacles, die het vooral moet hebben van brute kracht en vernietigende wapens, Ekhedem, de man die zelfs de ons aller bekende Perzische Prins zou doen verbleken met zijn zwaarden en moves, en Bilikidi, die het vooral moet hebben van haar ranged aanvallen, haar verleidelijke blikken en haar geniepige moves.

De tutorial vindt plaats in het paleis van Alexander, alwaar ik de absolute basics van het spel krijg aangeleerd. Wat al meteen opvalt is dat het zeer moeilijk is om alledrie de personages te besturen en tegelijkertijd ook nog eens speciale aanvallen te laten uitvoeren. Om een speciale aanval uit te voeren moet je namelijk eerst twee menu’s doorlopen en dit terwijl je je drie helden de vijand laat aanvallen. Ook dit is niet altijd evident, want na het klikken op een vijand, komt het geregeld voor dat één of meer van je manschappen rustig naar de vijand toewandelen terwijl deze staat in te hakken op je andere held.

Na de tutorial te hebben doorstaan startte ik in een vlaag van onverbeterlijk optimisme dan toch maar het eerste level, in de hoop dat het allemaal wel zou verbeteren. Niet dus… In de eerste level is het onder andere de bedoeling de stad te zuiveren van al het gespuis dat er rondloopt. Na heel de map te hebben doorlopen en alle vijanden uit de weg te hebben geruimd, wordt het objectief nog altijd niet als voltooid weergegeven. Nadat ik de website had geraadpleegd, bleek al gauw dat dit tot één van de talrijke bugs behoorde die dit spel rijk is. Positief punt was dat het te verhelpen viel met een patch, die ik dan ook meteen installeerde. De patch loste dan wel de problemen met de missionbugs op, veel verandering in de gameplay was er nog altijd niet merkbaar. Ik besloot dan maar om zo goed en zo kwaad mogelijk verder te ploeteren. Na enkele levels ergerde ik mij steeds harder aan het ontbreken van een optie om de moeilijkheidsgraad in te stellen. Mijn helden legden steeds vaker het loodje, wat op zich niet zo erg is. Als minstens één van je helden het gevecht overleefd worden de anderen na afloop van het gevecht namelijk op mysterieuze wijze weer tot leven gewekt. Het erge hieraan is dat ze in dat geval wel geen ervaring opdoen, wat dus betekent dat ze na een tijdje hopeloos achterop hinken. Na nog enkele levels gespeeld te hebben, gaf ik het dan ook op en deel ik enigszins mistroostig aan jullie mee dat dit tevens het eerste spel is dat deze Fragland-reviewer niet tot het einde heeft doorlopen.

Zowel grafisch, als op gebied van geluid en gameplay schiet dit spel tekort. Deze game moest in de winkels liggen op hetzelfde moment dat de gelijknamige film de zalen deed vollopen en dat merk je zeer sterk. Van slechte afwerking tot bugs, dit spel heeft het allemaal. Ik kan je dus alleen maar aanraden een wijde boog rond de game te beschrijven wanneer je het in de rekken ziet liggen.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Alexander: The Heroes Hour
geplaatst in: Deep Silver, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply