gaming sinds 1997

Anno 1701

Alvorens jullie in deze review duiken, had ik graag even vermeld dat dit mijn eerste ervaring met Anno was. Vergeef mij dus dat ik niet kan aanhalen wat veranderd is ten opzichte van de vorige edities, maar ik zal wel mijn best doen om een goed beeld van de mogelijkheden te brengen.

Anno 1701 kan beschouwd worden als een real-time strategy game waarbij de nadruk vooral ligt op het uitbouwen van kolonies. Uitgezonden door The Queen van Groot Brittannië, word jij als ontdekkingsreiziger naar de andere kant van de aardbol gestuurd om er kolonies neer te planten op de talrijke eilanden. Hoe beter de bevolking van hun noden voorzien is, hoe geavanceerder de bevolking wordt. Het uiteindelijke doel van het spel -indien aangevinkt- is, door het zodanig uitbreiden van je civilisatiegraad en invloedssfeer, de onafhankelijkheid van Hare Majesteit af te kondigen.

Allemaal goed en wel, maar dat gebeurt toch niet zonder slag of stoot? Eigenlijk wel, aangezien het militaire gedeelte van het spel redelijk vrijblijvend is. Zolang je piratennesten uit de buurt blijft en geen territorium van computergestuurde tegenspeler inneemt, is Anno een rustig spel. Vechtlustige types kunnen steeds aan de slag met soldaten en enkele slagschepen om vijandelijk gebied af te snoepen, maar dat is eerder iets voor gevorderden.

Wat dit spel moeilijk maakt, is dat het een oneindige speelmodus biedt. Geen rekening houdend met de pas later beschikbare gebouwen loopt de stadsopbouw vaak compleet in het honderd. Daarnaast bezit ieder eiland zijn eigen grondtypes, fauna en flora waarop slechts bepaalde plantages kunnen worden gebouwd. Er moeten dus handelsroutes worden opgesteld om een continue beschikbaarheid van de goederen te garanderen op de bewoonde eilanden, maar schepen onderhouden kost nu eenmaal een fortuin. Een klein foutje tijdens het transport kan catastrofaal zijn voor het humeur van het plebs.

Het geld loopt een stuk moeilijker binnen dan de snelheid waarmee het wordt uitgegeven. Hoewel het plaatsen van gebouwen meestal geen geld vereist, kost het onderhoud stukken van mensen. Break-even draaien is in het begin dan ook dikwijls een kwestie van ietwat geluk hebben. Inwoners van je steden betalen belastingen, maar hoe meer geld je vraagt, hoe ongelukkiger ze worden. Om de bevolking te laten groeien en bloeien, moet de tevredenheidfactor echter dik ‘in het groen’ staan. Meer huizen voor meer inwoners kan ook een averechts effect hebben, aangezien je dan ook moet investeren om aan de verhoogde vraag naar goederen te voldoen.

Naast het uitbouwen van een vloot is ook industrie een grote geldslokker. Je eilanden moeten namelijk gaan voorzien in de behoeften van het volk, zijnde voedsel in de eerste plaats, maar ook bakstenen en werktuigen om gebouwen te plaatsen. Overige vereisten zijn luxeproducten zoals zijde, tabak en alcohol, en in een later stadium zelfs juwelen. Om bepaalde eindproducten af te leveren moet geïnvesteerd worden in verschillende gebouwen die elk deel uitmaken van de productieketen. Om bijvoorbeeld gereedschap te produceren, moet je naast de mijn ook nog in een hoogoven, een houthakkershut en een werkatelier voorzien.

Gelukkig komt dit spel vergezeld van een degelijke tutorial en een tiental scenario’s die je het grootste deel van de mogelijkheden bijbrengen. De interface is duidelijk en overzichtelijk en het spel bevat zelfs een complete Anno-clopedie met alle details van elk gebouw en product.

Hoewel ik niet de volledige grafische mogelijkheden van het spel kon aanschouwen (ja, een reviewer heeft nu eenmaal ook budgetten) kan ik wel stellen dat Anno 1701 helemaal niet slecht oogt en het zich zonder twijfel op gelijke hoogte mag stellen met bijvoorbeeld Age of Empires 3. Vooral de zee en de weerseffecten zien er in dit game schitterend uit. Tijdens een storm durft het water wel eens van je scherm aflopen, alsof je door de zijruit van een rijdende wagen naar buiten kijkt. Prachtig hoe het water in ‘baantjes’ van je scherm afstroomt. Ook op het vlak van geluid valt niet te klagen. Het stemmenwerk is best leuk en het duurt lang alvorens het begint te vervelen.

Anno 1701 is een leuke, goed uitgewerkte empire builder geworden, waarbij de grootste nadruk ligt op de economie. Eens opgestart ben je al gauw een tweetal uur bezig zonder het te beseffen, wat bewijst dat het spel nog eens verslavend is ook. Het enige waar ik mij echt aan stoor is de doelloze speelstijl en het feit dat de eisen van de bevolking nooit variëren.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Anno 1701
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>