gaming sinds 1997

Area 51

Area 51, de codenaam van de “geheime” militaire basis Dry Groom Lake in de Nevadawoestijn, roept al decennia lang heel wat vragen op, vragen waar tot nu toe geen antwoord op is. Is er nu wel of niet een UFO neergestort in Roswell in 1947? Stoppen de Amerikaanse autoriteiten alles in de doofpot of is de commotie rond Area 51 gewoon een mythe?

Ik zou het alvast niet weten, maar Midway vond de opgeblazen verhalen alleszins interessant genoeg om er een game rond te maken.

Area 51 is een no-nonsense first-person shooter geworden, waarin je als Hazardous Materials expert Ethan Cole de waarheid rond Dry Groom Lake mag proberen te achterhalen.

Van zodra Ethan aankomt gaat het echter al grondig mis, want er blijkt een enorm besmettelijk en hoogst gevaarlijk virus uitgebroken te zijn dat alle mensen doet muteren in bloeddorstige gedrochten. Gaandeweg ontdek je dat de herkomst van het virus buitenaards is (duh!) en dat het virus zelf slechts het topje van de ijsberg is. Area 51 heeft dus een leuk verhaal, doorspekt met allerlei complottheorieën, dat zeker boeiender is dan het clichématige “op-wraak-beluste-man-moordt-iedereen-uit-verhaaltje”.

Het valt direct op dat Midway zich voor Area 51 geïnspireerd heeft op films met hetzelfde thema. Zo is het verhaal opgebouwd in typische Hollywood-stijl en heeft men ook een beroep gedaan op enkele bekende sterren. Zo wordt de stem van Ethan Cole bijvoorbeeld ingesproken door David Duchovny, inderdaad, de enige echte Fox Mulder uit The X-Files. De man werd al veelvuldig bekritiseerd als een miscast, maar daar ga ik niet mee akkoord. Ok, hij is dan wel gespeend van enige humor (mijn koelkast is grappiger dan hem), maar hij heeft wel dat angstige, melancholische in zijn stem, dat prima past bij het dreigend sfeertje van het spel. En wie is er overigens beter geschikt om de stem van een alien in te spreken dan Marilyn Manson, de rockster die er zelf al uitziet alsof hij van Saturnus komt?

De gameplay is echter niet zo diepgaand als het verhaal (dat op zich al niet zó diep is). Het spel komt gewoon neer op kamer na kamer zuiveren van buitenaards gespuis, af en toe een keycard vinden om verder te kunnen en zo nu en dan een schakelaar omhalen of een brainless puzzel oplossen. Om het geheel toch wat boeiender te maken heeft Midway echter twee leuke vondsten geïmplementeerd. De eerste is dual-wielding, wat we al kennen uit Halo 2 en het povere GoldenEye: Rogue Agent. Niettemin blijft het tof om met twee machinegeweren of shotguns heel wat aliens te doorzeven. De tweede vernieuwing is de mogelijkheid om zelf in een buitenaards wezen te veranderen. In tegenstelling tot die jeannet van een E.T. kan Cole in zijn tweede gedaante vuurballen en parasieten afschieten en is hij ook veel minder kwetsbaar dan anders.

Dit alles gaat gepaard met een cool oranje effect. Voorts ziet het spel er aanvaardbaar uit, zonder echt potten te breken. De consoleroots van Area 51 zijn duidelijk merkbaar, want zelfs op hogere resoluties (ik speelde het spel in 1280*1024 met alles op high) zijn de textures nogal flets en niet overdreven gedetailleerd. Ook wordt er (vooral tijdens de eerste levels) enorm veel -té veel- gebruik gemaakt van light blooming -of bloom lighting, of hoe je het ook wil noemen. Dit effect zorgt ervoor dat je wapens en je vijanden een heldere, lichtgevende gloed rond zich krijgen. In de latere levels (wanneer je strijdt tegen de Illuminati) vermindert dat wel. De alien-levels op het einde zien er dan wel weer indrukwekkend uit.

Het gebrek aan verschillende vijanden in Area 51 is echter een groot nadeel. Er zijn slechts 3 verschillende types kanonnenvoer: geïnfecteerden, Illuminati en Grays (typische aliens met grote ogen). De mutanten dragen dan wel verschillende kleertjes en de Illuminati komen zowel in normale (Black Ops) als in cloaked varianten (Red Ops), maar uiteindelijk zien ze er allemaal hetzelfde uit en doen ze ook hetzelfde.

Hun A.I. is trouwens niet om over naar huis te schrijven. Gemuteerde wezens lopen of springen in rechte lijn op je af en Illuminati staan vaak roerloos te wachten tot je hen het genadeschot geeft. Zo heb ik meermaals met knallende blaffers (dus zeker hoorbaar) vijanden neergeschoten, zonder dat hun compagnons de moeite namen om zich om te draaien.

Het spel is overigens vrij kort (in een uurtje of zeven ben je door het spel heen op Normal). Wel hebben ze bij Midway geprobeerd daar wat aan te doen. Je hebt namelijk een scanner bij waarmee je allerhande abnormale verschijnselen kunt analyseren. Per level zijn er vijf zulke anomaliteiten te vinden, waarmee je filmpjes met achtergrondinformatie kunt unlocken, evenals leuke verzonnen “top secret” documenten (over onder andere de Bermuda-driehoek, de graancirkels en de moord op J.F. Kennedy). Voor wie na de singleplayer nog zin zou hebben om verder te spelen met Area 51 is er een redelijk uitgewerkte multiplayer mode, waarmee je toch enkele uurtjes kunt slijten. Niet slecht, maar geef mij maar de Battlefield 2 demo.

Area 51 is een FPS die omwille van zijn interessante uitgangspunt en coole conspiracy theories net boven de middelmaat uitsteekt. Een must is het helemaal niet, maar het is toch een aardig tussendoortje. En vergeet niet: the truth is out there!

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Area 51
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply