gaming sinds 1997

Battalion Wars II

Meer oorlogen, meer herinneringen, meer troepen, meer Battalion Wars, meer… fun?

Ongeveer tweehonderd jaar geleden kwam een abrupt einde aan de vreselijke oorlog, ook wel gekend als de Lightning Wars. Die werd toen beslecht door een gevecht tussen de troepen van het Solar Empire en het Iron Legion. De overwinning was echter nog het meest te danken aan een superwapen dat een kleine krater naliet in het landschap waar ooit de basis van Iron Legion was gevestigd.

Deze veldslag, die me om één of andere reden doet denken aan de Lord of the Rings trilogie, kan onmiddellijk nagespeeld worden, en dit eerste level doet tevens dienst doet als tutorial van de game. Generaties later zijn de gemoederen nog steeds niet bedaard. The Anglo Isles vallen ongeprovoceerd het Solar Empire binnen omdat ze verdacht worden van de bouw van een nieuw superwapen; een gerucht dat elke zoveel jaar weer opduikt. Het lijkt wel alsof iemand de naties tegen elkaar wil uitspelen…

Het is moeilijk om een exact genre op Battalion Wars II te plakken. Het is in essentie een RTS-game dat vanuit het derdepersoonsstandpunt wordt gespeeld. Eén eenheid beschikt steeds over de controle van het ganse leger. Die macht kan worden overgedragen naar een andere unit, waarna de camera de nieuwe commandant zal volgen. Orders kunnen worden gegeven aan het volledige leger, aan een bepaald type eenheden, of aan één specifieke unit. Helaas is het niet mogelijk om tijdelijke subgroepen te definiëren (zoals PC-gamers wel gewend zijn met de control+nummer combinatie) en de commando’s zelf beperken zich tot ‘volg’, ‘wacht’, ‘val aan’ en ‘bescherm’.

Stel dat je troepen zich in een situatie bevinden waarin ze erg kwetsbaar zijn, dan is er geen enkele mogelijkheid om ze te laten terugvallen zonder dat je zelf de controle van die eenheden overneemt. Dit betekent ook dat je hen jou moet laten volgen, waardoor je geen zicht, noch controle meer hebt over hoe de andere units het er vanaf brengen.

Het spel is opgedeeld in een aantal oorlogen die samen deel uitmaken van de overkoepelende verhaallijn. Deze worden op een niet-lineaire manier gebracht, en telkens opnieuw vanuit een ander standpunt. Zo speel je de ene missie nog met “de goeien”, terwijl je vijf minuten later voor de tegenstander speelt. Het is een leuke manier om de motivaties voor het vechten van alle volkeren in beeld te brengen, zonder afzonderlijke storylines te moeten gebruiken. Bovendien wordt er ten gepaste tijde met een flashback gegooid, die trouwens ook steeds moeten gespeeld worden, waardoor je terug meer informatie krijgt over het verhaal.

Elk volk beschikt over een wijd gamma aan troepen die te land, in de lucht en nu ook op het water kunnen vertoeven. Niet alle types eenheden zijn door alle volkeren te gebruiken, dus sommige legers zijn in het voordeel bij bepaalde situaties. In het singleplayer gedeelte valt er echter niet te kiezen met welke units je wil vechten aangezien die voor jou gekozen worden.

Level per level leer je ook nieuwe eenheden besturen. Het zal bijvoorbeeld al enkele uren duren alvorens je het eerste vliegtuigje bestuurt, idem voor schepen. Nieuw ook in Battalion Wars II zijn de faciliteiten, waar verloren eenheden kunnen worden heraangevuld. Dit gebeurt volautomatisch, zonder enige vorm van keuzemogelijkheden.

Naast de singleplayer bevat BWii ook een multiplayergedeelte, waarbij je het kunt opnemen tegen een vriend of een wildvreemde in één van de drie types beschikbaar modi: assault, skirmish en co-op. Bij assault moet de éne speler een objectief vervullen, terwijl de andere speler alles moet doen om dit te voorkomen. Skirmish bestaat uit een spelletje zinloze head-on-head oorlog (is alle oorlog trouwens niet zinloos?) en co-op laat toe om met z’n tweeën samen objectieven op te lossen.

Het spel heeft net zoals z’n voorganger op de Gamecube (en feitelijk ook de Advance Wars-reeks) een cartoony look meegekregen. De eenheden zien er best knap uit en zijn per volk naar een andere stijl gemodelleerd. Zelfs het kleinste kind zal de Verenigde Staten, de Russen en misschien zelfs de Britten herkennen in de tekenstijl. Dit is zeker geen probleem an sich, maar het zal je wellicht niet verbazen dat de VS tot de goeien behoren? Het geluid is dan weer matig, voornamelijk wegens de oppervlakkige voice-acting, al vallen wel enkele melodietjes uit de soundtrack op, zoals een leuke adaptatie van Blood on the Risers (“Gory, gory, what a hell of a way to die”).

Battalion Wars II is geen slechte game, maar blijkt te kort en het weet niet echt vernieuwing te brengen. Ook doordat het een mix is van verschillende genres, maar nergens in weet uit te blinken, komt het resultaat nogal belabberd over. De besturing met de Wii-remote is oké, maar te beperkt in mogelijkheden en het vergt redelijk wat fysieke moeite om lang naar het scherm te wijzen. Goed geprobeerd, maar nét niet dat.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Battalion Wars 2
geplaatst in: Nintendo, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>