gaming sinds 1997

Battlefield 2: Special Forces

De uitbreiding voor Battlefield 2 werd aangekondigd op een moment dat de gehele Battlefield-community nog schreeuwde om een aantal verbeteringen die in de vorm van een patch aan het grote publiek moesten geleverd worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vele fans, waaronder mijzelve, de Special Forces expansion met gemengde gevoelens in de armen sloten.

Battlefield: Special Forces (vanaf nu afgekort als BF:SF) belooft de community nieuwe teams, maps, voertuigen en wapens.
Na een ietwat onlogische en langdurige installatie-procedure en de nodige foutmeldingen, die een zoekopdracht via Google vereisten (ter verduidelijking: je moet eerst de uitbreiding installeren, daarna nog eens de 1.12 patch installeren, ook al heb je die reeds voor het originele Battlefield 2 geïnstalleerd), zijn we klaar om BF:SF aan een grondig onderzoek te onderwerpen.

Puur op grafisch en performancevlak is er niet veel veranderd: je hebt nog steeds een bakbeest van een PC nodig om dit spel met de nodige details vlot te kunnen laden en spelen.

Ik persoonlijk heb trouwens de indruk dat het laden van BF:SF levels nog een tikkeltje langer duurt dan het laden van de gewone levels, al kan ik dit niet staven met effectieve metingen, gezien de moed mij ontbreekt om alles nog eens van nul te installeren ;)

De nieuwe teams om in te spelen zijn elite-troepen en rebellen, meer bepaald de SEALs, SAS, Russische Spetsnaz en MOC-troepen. Al deze teams hebben natuurlijk een hoop nieuwe wapens ter beschikking, waarbij sommige echt nieuw zijn en andere dan weer meer een upgrade van de vorige wapens. Leuk is wel de toevoeging van de grijphaak waarmee je, net als in een film, een gebouw kan bestormen door de haak op het dak te werpen en dan naar boven te klimmen. Het is wel spijtig dat niet elke klasse van soldaat hiermee uitgerust wordt.

Verder vinden we nog een ‘tokkeltouw’ (wat gewoon een vreemde naam is om een kabel te omschrijven waarlangs je naar beneden kan glijden), een flits-granaat en traangas (zeer nuttig als je een bepaalde locatie wil rushen), een gasmasker en nachtkijkers. Klein, maar pittig detail: bezitters van de BF:SF uitbreiding kunnen ook op gewone Battlefield 2 servers terecht én kunnen daar tevens hun nieuwe wapens gebruiken !

Qua nieuwe voertuigen krijgen we 2 nieuwe aanvalshelikopters, een BMP-3 (kruising tussen tank en armor), nieuwe wagens, een quad en een jetski. Het merendeel van deze voertuigen geven me echter het gevoel dat ik met playmobil of lego aan het spelen ben, en dat is niet echt bevorderlijk voor de totale speelervaring. Dat is duidelijk een gemiste kans, want een equivalent van de buggy of een uit dek kluiten gewassen boot was volgens mij veel leuker geweest.

Als laatste zijn we dan terecht gekomen bij de bespreking van de nieuwe maps. In totaal krijgen we 8 nieuwe maps voorgeschoteld, waarvan er enkele compleet gefocust zijn op nachtelijke missies en waar je dus volop gebruik zal moeten maken van je nachtkijker. Over het algemeen gezien zijn alle maps nu meer gericht op CounterStrike-achtige gevechten, een groot verschil tegenover de grotere maps uit het origineel, die toch iets beter dat gevoel van een episch slagveld weten op te roepen.

Er zijn ook veel meer niveaus en kamers beschikbaar, een ‘feature’ die volop aanwezig is in de Iron Gator map. Daar speel je op en in een gigantisch vliegdekschip met een drietal verschillende niveaus, waardoor je gewoon helemaal gek wordt van alle groene en blauwe namen op het scherm.

Hoe kunnen we nu best deze uitbreiding beoordelen?
Als we enkel kijken naar de aanwezigheid van nieuwe maps, voertuigen, wapens, enz. dan kunnen we deze uitbreiding zonder problemen 2 duimen omhoog geven. Spijtig genoeg bezitten de nieuwe voertuigen niet genoeg X-factor om mij volledig over de streep te halen. Ook de nachtelijke maps konden mij niet echt bekoren. Dat ik in dit laatste statement niet alleen sta wordt bewezen door de aanwezigheid van publieke BF:SF servers zonder nachtelijke missies.

Het mes der close-combat op maps snijdt langs 2 kanten: enerzijds krijg je intense actie tussen squads, langs de andere kant ontbreken in deze uitbreiding enkele grote maps waarin je lekker met coole voertuigen kan scheuren.

Ben je wel te vinden voor kleinschalige (en eventueel nachtelijke) gevechten met daarbovenop een resem nieuwe wapens dan is deze uitbreiding zeker iets voor jou. Ben je echter op zoek naar een échte verlenging van het originele Battlefield 2 dan zou je na aanschaf van deze uitbreiding best wel eens met een misnoegd gevoel kunnen zitten. Ook niet-bezitters van de uitbreiding hebben trouwens redenen om wat misnoegd te zijn, het gebruik van nieuwe wapens op originele servers is toch een commerciëel truukje dat door mij niet echt met groot applaus onthaald wordt. Al bij al is dit dus leuk geprobeerd van EA, maar het is resultaat is zeker niet 100% geslaagd.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Battlefield 2: Special Forces
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>