gaming sinds 1997

Beautiful Katamari

Het ziet er compleet geschift uit, bevat veel vrolijke kleurtjes en draait rond een kleverige bal… Dat kan alleen een Katamari-game zijn! Met Beautiful Katamari ruilt de reeks voor het eerst de Sony-platforms in voor een plaatsje op de Xbox 360.

Eerst een beetje geschiedenis voor wie nog nooit van Katamari heeft gehoord. In 2004 bracht Namco Katamari Damacy voor PlayStation 2 op de markt. Het knotsgekke concept sloeg enorm aan en een jaar later lag dan ook het wat langere en meer uitgebreide We Love Katamari in de winkelrekken. Met Me & My Katamari werd de franchise uiteindelijk ook op de PSP geïntroduceerd. Met deze feiten voor ogen zou je verwachten dat de eerste next-gen versie op de PS3 gelanceerd zou worden, maar toch is het de Xbox 360 geworden. De PS3-versie was weliswaar aangekondigd, maar werd kort erna geannuleerd. Director Jun Morikawa heeft echter verklaard dat een PS3- en Wii-versie er ‘snel’ zouden aankomen.

Het verhaal in een Katamari-game is steeds gebaseerd op een wel heel bizarre Koninklijke familie. The King of All Cosmos, zijn vrouw de Queen en zijn piepkleine prinsje slagen er telkens opnieuw in het universum om zeep te helpen. Deze keer gebeurt dat met een iets te enthousiaste slag van de King tijdens een partijtje tennis. De bal vliegt de ruimte in en veroorzaakt er een zwart gat dat alle omringende planeten en de zon opzuigt. De Aarde is er gelukkig wel nog, dus daar moet de kleine Prince heen om nieuwe planeten te gaan rollen.

Het principe is heel eenvoudig, de Prince – jij dus – bestuurt een Katamari, een kleverige bal. Alle voorwerpen die aanzienlijk kleiner zijn dan je bal, blijven eraan plakken. Is de Katamari omgeven door een stevig laagje objecten, dan wordt hij groter zodat ook de voorwerpen die je kan opnemen wat groter mogen zijn. De Katamari bestuur je door beide control sticks naar voren of achter te duwen. Naar links of rechts is een van beide vooruit, de andere achteruit. Denk maar aan de besturing van een tank.

Alles mag dan wel heel simpel zijn, toch is het de eerste uren serieus vloeken. De King geeft je een aantal minuten waarbinnen je Katamari een zekere grootte moet bereiken én geeft je een bepaald thema mee voor de planeet die je gaat rollen. Zo moet ze bijvoorbeeld voornamelijk uit speelgoed bestaan, veel drankjes bevatten of kan de vereiste zijn zoveel mogelijk luxueuze voorwerpen op te rollen. Je start echter met een kleine Katamari en bijgevolg blijven enkel minivoorwerpjes aan je bal plakken.

Als je daarbij nog eens selectief wil zijn met wat je neemt en wat niet, dan mag je het gegarandeerd vergeten. No way dat je Katamari binnen de korte tijdspanne die je krijgt de gewenste grootte zal halen. Het spel is dus enorm frustrerend, tot je beseft dat je die bijkomende opdracht om vooral een bepaald soort voorwerpen op te rollen gewoon aan je laars moet lappen.

Algemeen kan je stellen dat je eerste poging in elk level eerder een verkenningstocht is: waar liggen de goeie voorwerpen en welke kanten kan je allemaal uit. Echt leuk wordt het pas wanneer je wat grotere planeten moet maken en je met je Katamari mensen, auto’s, gebouwen en later zelfs hele werelddelen kan oprollen. Je ervaart een soort zieke vreugde wanneer je die eerste mens uit je bal ziet steken.

Ondanks het feit dat je opdrachten meestal niet van de eerste keer tot een goed einde brengt, is Beautiful Katamari op een dagje uitgespeeld. Dat is heel kort, maar er staat wel een grote herspeelbaarheid tegenover. In elk level zijn er namelijk een aantal cadeautjes en neefjes verstopt zodat je wel even zoet bent met alles te verzamelen. Overal worden leaderboards van bijgehouden, dus voor ambitieuze scorejagers is dit best een vette kluif. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om co-op te spelen, al moet je dan met z’n tweeën één Katamari besturen. Met andere woorden, als je met de bal een bepaalde kant uit wil, heb je wel een goede communicatie met je partner nodig. Verder kan je ook online tonen dat je een meer ervaren Katamari-roller bent.

Wanneer je een spel uitbrengt voor een next-genconsole, dan creëer je natuurlijk bepaalde verwachtingen op grafisch vlak. Het moet gezegd: Beautiful Katamari stelt hier behoorlijk teleur. Het spel is een tikkeltje mooier dan zijn PS2-voorgangers, maar daar blijft het dan ook bij. Dat de camera af en toe achter een voorwerp of muur blijft steken, zodat je niets meer ziet, en dat het spel soms toch even hapert wanneer je Katamari groter wordt, zijn andere minpunten. De wacko soundtrack en de geluidjes zitten dan weer wel goed.

Beautiful Katamari is vooral leuk voor wie nog nooit eerder een Katamari-spel gespeeld heeft en openstaat voor een knotsgekke game. Het is even wennen aan de besturing en het concept, maar zodra je mensen, auto’s en volledige steden kan oprollen, begint de pret pas echt. Wie wel al ervaring heeft met vorige Katamari-games, zal dit gewoon meer van hetzelfde vinden. Het is weliswaar de eerste next-genversie in de reeks, maar daar is niet veel van te merken.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Beautiful Katamari
geplaatst in: NamcoBandai, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>