gaming sinds 1997

BlazBlue: Calamity Trigger

BlazBlue: Calamity Trigger is reeds lange tijd verkrijgbaar in andere regio’s, maar maakt na lang wachten nu pas zijn intrede in de Benelux. De game werd goed onthaald bij de buitenlandse pers, maar is de gameplay na een jaar nog fris genoeg om op te boksen tegen andere fighters zoals (Super) Street Fighter IV, Tekken, Soul Caliber en vele anderen?

BlazBlue: Calamity Trigger is een traditionele 2D fighter waar twee tegenstanders elkaar maar al te graag van een blauw oog voorzien. De game is meteen instapklaar voor nieuwelingen in het genre terwijl doorgewinterde spelers dan weer uren tijd kunnen spenderen aan het bestuderen van alle mogelijke combo’s en de ideale timing voor het blocken. De besturing is net zoals in andere fighters te spelen met zowel de pijltjestoetsen als analoge joysticks. Vooruit, achteruit en springen: alles is zo logisch dat een handleiding overbodig is. Blocken gebeurt ook op de traditionele manier door in de tegenovergestelde richting te duwen.

Het meest aangename aspect aan de besturing is de simpele manier van aanvallen bestaande uit vier knoppen: A, B, C en D, waar de de D staat voor Drive, een specifieke speciale aanval die essentieel is om veel schade toe te brengen, maar er ook erg cool uitziet. A, B en C zijn dan weer de drie standaardaanvallen die verschillen in kracht en snelheid.

Uiteraard gaat de besturing nog een stapje verder dan enkel wat knopjes indrukken om een combo uit te voeren. Wie eerder al Guilty Gear speelde, de andere veelgeprezen fighter van ARC System Works, zal zich thuis voelen maar toch nog op ontdekking trekken. Een van die ontdekkingen is de Barrier Block, een sterke block die zowaar alle krachtige aanvallen tegenhoudt, maar waarmee je wel spaarzaam moet zijn aangezien de move gelimiteerd is. Daarnaast is er ook nog een Rapid Cancel die je aanval abrupt afbreekt door het gelijktijdig indrukken van A, B en C. Dit slorpt wel een deel van je Heat Gauge op en deze is dan weer verantwoordelijk voor je Distortion Drives (supersterke aanvallen) en Astral Finishers (instant kills).

Het klink misschien allemaal wat overweldigend, maar de game is voorzien van een goeie trainingmodus en je kan tevens special moves linken aan je vrije rechter analoge stick. Online is deze optie wel uitgeschakeld, we willen tenslotte eerlijke gevechten niet?

In dit nieuwe BlazBlue universum kan je aan de slag met 12 personages met elk hun eigen uiterlijk en karakter. De hoofdrollen in de game zijn weggelegd voor Ragna, Jin en Noel die naarmate het verhaal verder wordt uitgediept plots meer gemeen hebben dan je dacht. Voor je echter aanneemt dat de andere personages minderwaardig zijn: niets is minder waar. Van het verwend tienervampiermeisje Rachel tot de ADHD-rijke Ninja Bang, en van het katachtige wezen Taokaka tot de ‘Boobielady’ Litchi, elk heeft zijn eigen personaliteit en verhaal. Bovendien speelt ieder van de personages anders. De universele aanvallen blijven, maar wat betreft de combo’s ontdek je een compleet andere set bewegingen die vooral de gameplay enorm uitdiepen, en tegelijk de balans perfect weten te behouden.

Het verhaal is aangenaam voor een fighting game. Het scoort beter dan de middenmoot en toont iets meer diepgang dan we gewend zijn. In het begin klinkt alles wat ingewikkeld, maar naarmate je vordert ontdek je steeds meer van de achtergrond en personages en valt de puzzel mooi in elkaar. Alles wordt weergegeven aan de hand van statische anime-beelden en gesproken tekst in het Engels of door de originele Japanse voice-cast. Wie alle details wil ontdekken zal trouwens meerdere malen de storymode moeten spelen met hetzelfde personage, want her en der moet je keuzes maken die resulteren in een ander einde. De statische beelden konden voor mij echter niet genoeg bieden om alles meerdere keren te willen doorspelen.

Wie doorheen de Story en Arcade mode is kan aan de slag met de Score Attack mode, maar de echte vechtliefhebber zal algauw de overstap maken naar het online gedeelte. Via een goed lobbysysteem kan je je partijtjes makkelijk starten en tegenspelers zoeken. Lag is zo goed als onmerkbaar en de goed uitgebalanceerde personages zorgen ervoor dat je tegenstanders niet steeds met hetzelfde personage spelen. Krijg je toch nog op je bek? Dan kan je een replay bewaren van je gevechten en deze analyseren via het Replay Theater. Je kan ze bekijken aan normaal tempo, versneld of ook beeld per beeld kritisch je fouten opsporen.

Grafisch is dit zonder twijfel één van de beste 2D fighters op de markt. De sprites zijn afgewerkt tot in de puntjes en voorzien van een overvloed aan details. De achtergronden zijn met diezelfde liefde gemaakt en combineren 2D met een 3D effect waardoor je her en der een apart dieptezicht hebt. Daarnaast zijn ze ook nog eens volgepropt met leuke objecten en de nodige omstaanders. Het schept een aangename sfeer! De soundtrack is typisch Japans met hevige rock-akkoorden en opera-achtige muziekstukken.

BlazBlue: Calamity Trigger is ondanks de late release in onze contreien nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen. Fans van het fightergenre kunnen compleet nieuwe personages ontdekken en ontdekken een diepgang waar zelfs menig pornoster jaloers op is. De storymode is wellicht iets te statisch en zal niet iedereen bekoren, maar het brengt wel één van de betere verhalen in het genre. Een game die ik op zijn minst aan iedere fighterfanaat warm kan aanbevelen.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: BlazBlue: Calamity Trigger
geplaatst in: Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply