gaming sinds 1997

Bullet Witch

Laten we even het woord Bullet Witch ontleden. Het eerste deel slaat op een onuitputtelijke en razende regen van kogels, het tweede op een reeks bovennatuurlijke krachten die van pas komen om net dat uit te schakelen waar dat eerste geen invloed op heeft.

Samen met de verpakking, een aantrekkelijke, lenige en vooral dodelijke goth-chick, heb je daarmee zowat alle ingrediënten waaruit dit game is gemaakt. Jammer genoeg kan de inhoud van het spel zelden het niveau bereiken van het design van heks Alicia. Ondanks het potentieel van een duistere Lara en de enkele memorabele momenten die dat te onderstrepen, moet ze het afleggen tegen een repetitieve gameplay, onevenwichtige graphics en een tegenvallende ervaring.

De komende vijf jaar mogen we ons volgens de makers verwachten aan oorlogen, dodelijke ziektes en kennelijk ook een invasie van demonen, wat resulteert in de uitroeiing van bijna alle mensen. Enkel Alicia, een moderne heks met een vervaarlijke en multifunctionele boembezem, kan nog wat weerwerk bieden en doet dat gedurende zes levels. Deze, elk een uur durende stages, zitten overvol met aan kloonziekte lijdende vijanden die rustig staan te wachten tot je hen neerknalt.

Dat ze vaak niet doorhebben dat je er dicht genoeg naast staat om hun zombieachtige kont te krabben, ligt alvast niet aan de omgevingen. Sommige aspecten zien er knap uit (denk bijvoorbeeld aan de lucht en de impressionante ontploffingen), maar over het algemeen is alles te grijs en te inspiratieloos om een blijvende indruk te kunnen nalaten. Ook de schaduwen flikkeren dat het een lieve lust is en de physics reageren niet altijd even consistent. Bovendien is het leveldesign aangepakt zoals dat vijf jaar geleden gebruikelijk was: rechttoe rechtaan, met ondoordringbare magische muren die je eerst moet zien te openen vooraleer je je weg kan verderzetten.

Je krijgt zoals gezegd één immens groot, en best cool uitziend, wapen: de Gunrod. Je kan die upgraden doorheen het spel en ook gebruiken als scherpschuttersgeweer of tweeloop, maar echt interessant wordt het nooit. De trigger goed ingedrukt houden en je quasi ongelimiteerde ammo erdoor jagen is de boodschap: je vijanden lopen maar al te graag in de resulterende kogelregen. De AI van je occasionele helpers is overigens evenzeer belabberd.

Enkel de magische spells brengen wat plezier, ook al moet je ze op een onhandige manier selecteren. Zo kan je met de ene auto’s en andere objecten wegduwen en zo vijanden verpletteren, of een bliksem laten inslaan op grotere tegenstanders. De echte pret krijg je echter later in het spel met de tornado en de meteorenstorm. Die twee spells lossen hun beloftes in en veroorzaken een spectaculaire chaos die je hele omgeving, en alles dat erin rondloopt, aan gort blaast. Dat is indrukwekkend en het is dan ook oprecht spijtig dat het spel niet meer doet met dergelijke krachten. Het belooft alvast veel voor bepaalde Star Wars-games in ontwikkeling of voor de mogelijke sequel.

De mindere grafische afwerking, los van enkele pluspunten zoals het design en de pakjes van de heldin en de enkele sfeervolle menu’s en effecten, zet zich ook door op auditief vlak. Het stemmenwerk komt goedkoop over en ook de muziek werd duidelijk niet als prioriteit afgehandeld. Een multiplayeroptie is er ook niet echt en het spel een tweede keer doorlopen zie ik niemand doen, uitgenomen wellicht de achievement-freaks

Wat er dus overblijft is een korte singleplayerervaring, die wel enkele spectaculaire momenten kent, maar voor de rest teleurstelt op te veel vlakken. Qua presentatie schiet Bullet Witch tekort, de gameplay is te repetitief en het leveldesign blijkt te weinig geïnspireerd om in deze moderne tijden van uitstekende third-person shooters een aankoop te rechtvaardigen. Enkel gamers met een groot budget of met een grote voorliefde voor gothic babes zullen dit kunnen appreciëren.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Bullet Witch
geplaatst in: Atari, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>