gaming sinds 1997

Catwoman

Een kans om de film reeds in een persvoorstelling te gaan bewonderen werd mij niet onthouden. De dag voor het evenement besloot ik echter, dom genoeg, om peren te plukken. Houdt dat iemand tegen om de volgende morgen naar de film te gaan? Wel, als ik die iemand ben, dàn wél, want ik ben namelijk een ongelooflijk domme oen. Om een lang verhaal kort te maken: de stelling die naast de boom stond, viel om terwijl ik eronder stond. Ik leef (gelukkig?!) nog, maar mijn rechterbeen kwam klem te zitten waardoor ik mijn voet brak. Naar de oorzaak die me verhinderde om normaal te zitten, mag je raden. Ik hoopte dat het spel mijn gemis zou doen verdwijnen, maar bij het uitspelen van elk van de amper zes levels, groeide mijn interesse in de verfilming alleen maar. Of de film dus je honger naar de game zal vergroten, kan ik je dus jammer genoeg niet vertellen, maar zou dat niet relevanter zijn in een filmbespreking?!

Voor zover ik weet, heeft dit spel slechts één groot probleem: de camera (die trekt de gameplayscore wel degelijk naar omlaag). Nadat je vertrouwd bent met het controlemechanisme valt het nogal mee, maar perfectie is toch iets anders. Als je het standpunt ten allen tijde volledig manueel zou kunnen positioneren, dan was er weinig om over te klagen. Jammer genoeg is dat niet mogelijk en dus heb je dikwijls geen andere keuze dan wat rond te trippelen tot de camera toevallig goed komt te staan.

Eén permanente hatelijkheid zei ik, maar er zijn nog een paar andere mankementjes die ik ontdekte. Ik speelde reeds zeven uur onafgebroken (ik ben hoogstens twee keer naar het toilet gelopen) toen ik erin slaagde drie meutes veiligheidsagenten weg te jagen. De kamer was nu volledig leeg dus ik wilde verdergaan, maar er was geen enkele deur of venster te bespeuren, waar ik me door kon wurmen. Opgeven staat echter niet in mijn woordenboek. Dat leidde ertoe dat ik nog anderhalf uur verder speelde en onmogelijke stunts van ongeëvenaarde ingenieusiteit uitprobeerde om toch maar buiten te raken. Niets hielp en uiteindelijk besloot ik dan maar, tegen mijn grootste overtuiging in, om een walkthrough te raadplegen. Daarin werd dit level op twee regeltjes beschreven: sla alle tegenstanders neer en loop door de deur die zich daarna opent. Ik keek nog even in het level rond maar wist reeds dat er geen open deur te bespeuren was. Met de moed der wanhoop herstartte ik het spel en vervolgens liep ik in vijf minuutjes doorheen het ganse level want deze keer opende Sesam zich wel. Een brief waarin de ontwikkelaars zich excuseren, samen met een gesigneerde kopie van het spel of wat andere leuke merchandising **hint hint**, lijkt mij geen overbodige luxe om dit trauma te verwerken.

Ach, doordat ik mijn frustratie kwijt kan in het schrijven, zit ik er ook niet zo mee. Dat neemt echter niet weg dat ik even wil vermelden dat, naarmate het spel vorderde, alles redelijk onafgewerkt aanvoelde. Compleet verkeerde ondertiteling en onafgewerkte overgangen in filmpjes gaven daar blijk van. Gelukkig blijft alles tot op het laatste ogenblik spannend, al is de uitdaging die een eindbaas toch zou moeten geven, compleet aan mij voorbij gegaan.

Indien je het verhaal zo belangrijk vindt dat je er hier nog een samenvattinkje van lezen wil, dan kom je bedrogen uit. Alhoewel ik er geen extreem groot belang aan wil hechten, achtte ik het toch nodig van deze link te voorzien, die je naar de officiële site leidt.

Alleen nog maar overwegend positivisme vanaf hier. Alhoewel de levels donker, regenachtig, koud en droevig lijken, creëren ze een algemene sfeer waar dat allemaal overtuigend overkomt. De omgevingen zijn bovendien levendig en erg gevarieerd. Het is echter Catwoman die de kroon steelt (of waren het nu diamanten?) want ze ziet er uitermate gelikt en zeer gedetailleerd uit. De menu’s zijn enorm gebruiksvriendelijk en daarmee onderscheidt dit spel zich van miljoenen andere consoletitels. Dat geldt eigenlijk voor het grafische aspect in zijn geheel, een uitmuntende prestatie dus.

Uiteindelijk is het de bedoeling van dit spel om je naar het dak van een gebouw te begeven. Eens je het pad uitgedokterd hebt, valt het redelijk goed mee om dat in de praktijk om te zetten. Althans op voorwaarde dat je de leercurve van twee uur hebt overschreden. De controle vraagt om enig geduld en aanpassing, maar als je blijft volhouden, merk je al gauw dat er logica in zit. Gelukkig is er na een uurtje klimmen ook wat afwisseling voorzien. Die komt meestal neer op het in elkaar slaan van veiligheidsagenten. L1 inhouden en de rechter stick in de richting van de tegenstander bewegen volstaat. Je kan de dingen echter enorm leuk maken door met je zweep en extra kunstjes (die je kan kopen met diamanten) het meubilair zo origineel mogelijk te vernielen of zoveel mogelijk lijfwachten tegelijk omver te duwen.

De Katmadam weet verbazingwekkend goed haar mond te houden zodat haar oneliners niet repetitief of afgezaagd worden. In tegenstelling, je zal zelf verbaasd zijn wanneer ze toch eens spreekt. Geweren klinken eerder als proppenschieters omdat de woofer niet intensief genoeg gebruikt wordt. De rest van de Pro Logic doet zijn naam eer aan en maakt correct en veelvuldig gebruik van alle luidsprekers.

Ik had willen schrijven goede film, goed spel, maar dat is toch wel iets te voorbarig aangezien de film mijn huiskamer nog niet is binnengedrongen. De boeiende gameplay houd je bezig totdat het verhaal ten einde is. De sfeer is overdonderend, dankzij een geniale combinatie van superieure graphics, zeker op de ouder wordende PS2, en explosieve Surround track. Als je van third person actie, Tomb Raider-stijl, houdt, maar met makkelijkere puzzels, dan is Catwoman zeker iets voor jou. Als de ontwikkelaars de paar foutjes verhelpen en het spel samen met de DVD heruitbrengen in een voordelig pakket met eventueel nog een strip en een Catwomanpopje erbij, dan was dit de perfecte superheldhype.

Uiteindelijk is dit nog altijd een verassend goed spel waar vooral occasionele gamers veel plezier aan kunnen en zullen beleven. Het is tevens, net zoals onlangs Red Dead Revolver, één van mijn genretoppers aller tijden.Ten slotte wil ik de mensen van de PR nog bedanken om een deftige kopie met boekje op te sturen, want dat maakt de algemene sfeer rond een spel veel aangenamer.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Catwoman
geplaatst in: Electronic Arts, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>