gaming sinds 1997

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Het Tiberium is terug, Kane is terug en ja, ook Command & Conquer is eindelijk terug! Met Command & Conquer 3: Tiberium Wars krijgen we niet alleen meer van diezelfde hectische gameplay en filmpjes, maar ook een uitstekende cast met meerdere acteurs uit Lost en Battlestar Galactica en als kers op de taart Michael Ironside als de generaal van de GDI troepen. Maar zijn al deze grote namen genoeg om er een fantastisch game van te maken?

We gaan er geen doekjes om winden. Had ik deze review neergepend na een handvol uurtjes testen, dat zou de game zonder twijfel een score van 90% of hoger hebben gescoord. Maar zoals je ongetwijfeld al hebt kunnen zien, en na heel wat meer speeltijd, is het uiteindelijke resultaat een stukje lager. Gemengde gevoelens na meerdere dagen C&C’n zijn hier hier de oorzaak van.

Wanneer je het spel de eerste keer opstart en geconfronteerd wordt met de werkelijk fantastische tussenfilmpjes in HD zal je verbaasd worden door de uitzonderlijke kwaliteit ervan. We waren onder de indruk en we mogen gerust stellen dat dit nog nooit eerder op die manier verwezenlijkt werkt in een pc-game. Diezelfde verbazing ging niet weg bij het aanschouwen van de in-game graphics die ook om duimen en vingers bij af te likken zijn. Het detail van de units (zowel voertuigen als infanterie) is erg knap, en ook de gebouwen en de omgevingen genieten van deze hoge productiewaarden. Bliksems slaan in, er zijn heel wat verschillende soorten begroeiing en ondergronden, er zijn impressionante ontploffingen en schermutselingen tussen de verschillende legers leiden tot spectaculaire grafische hoogstandjes op je scherm. Het is dus genieten geblazen in je bureaustoel!

De campagnes zijn zoals we het gewend zijn van Command & Conquer: versla de tegenstander, red een bepaalde unit, bescherm een konvooi, etc. Gelukkig heeft elke missie ook secundaire objectieven en als je erin slaagt die tot een goed einde te brengen mag je je verblijden met een aantal bijkomende medailles. Die medailles veranderen echter niks aan de gameplay, maar hier kan je ook aan zien dat EA de Achievements van de Xbox 360-versie in zijn achterhoofd had bij het maken van de versie voor pc.

De tech tree afwerken gaat snel en in geen tijd heb je dan ook een GDI-leger inclusief tonnen Mammoth Tanks, een strategie die nog steeds werkt in C&C3. Rushen met die handel en de NOD op zijn donder geven en minuten later zit je job erop. Kennelijk zijn ook de makers zich bewust van deze overbekende manier van werken want in één bepaalde missie kan je expliciet niet de NOD-basis veroveren met Mammoths. Een beetje creativiteit is bij momenten dan ook nodig.

Hiermee belanden we ook bij het eerste minpuntje: eens de tech tree doorlopen en je die monstertanks hebt geproduceerd heb je eigenlijk maar weinig nut meer aan andere units. Inclusief hun upgrades zijn ze simpelweg niet tegen te houden en zelfs de indrukwekkend uitziende Juggernauts bieden hier geen soelaas: ondanks hun slagkracht zijn ze te traag om echt het verschil te kunnen maken. Een beetje meer balancering en aanzet tot variatie in tactieken was hier zeker welkom geweest.

Datzelfde geldt overigens ook voor de NOD. In vergelijking met de GDI zijn ze een stuk minder krachtig, en hun stealth-mogelijkheden worden vaak teniet gedaan doordat de A.I. erg lustig anti-stealth devices produceert. Een Mammoth-killer hebben ze niet, ook al komt de Avatar met zijn Obelisklaser in de buurt. Wil je echter ook efficiënt infanterie uitschakelen dan zal je Flametanks moeten assimileren. Het beam cannon is sterk genoeg om Mammoths aan te vallen maar ook hier is er een groot nadeel: hun reikwijdte is net iets te klein om de vijandige tanks echt schrik aan te kunnen jagen. De balancering is dus zeker iets dat Electronic Arts zou moeten bekijken voor de volgende patch.

Heb je de beide ‘menselijke’ campagnes afgewerkt, dan krijg je als toetje nog een paar missies met de buitenaardse Scrin voor de kiezen. Deze Aliens zien er inderdaad erg vreemd en onaards uit, maar ermee leren spelen zal je geen al te lang aanpassingsfase vragen. Hoewel ze qua gameplay gelijken op de GDI en NOD zijn er voldoende leuke kantjes aan (die onder andere doen denken aan Red Alert) om er een verfrissend nieuw ras van te maken dat wat extra peper en zout toevoegt aan de reeks.

Zoals echte liefhebbers weten is geen RTS-spel compleet zonder de multiplayermodus. Ook hier gelden dezelfde bedenkingen. Het speelt allemaal erg vlot en snel en je moet dan ook constant opletten dat je niet wordt gerushed door je tegenstanders. De Battlecam, waarmee je games van andere spelers kan bekijken (met commentaarmogelijkheid), is een geslaagde toevoeging maar het blijft vanzelfsprekend leuker om zelf te spelen dan louter te kijken.

Op technisch vlak is C&C3 fantastisch. De graphics zijn top en de muziek en effecten blijven niet ver achter. De sfeer is weer lekker over-the-top, zoals we gewend zijn en verwachten, en mensen zoals Michael Ironside, Josh Holloway (Lost), Grace Park en Tricia Helfer (Battlestar: Galactica) voegen zeker iets toe. En toch ben ik een beetje op mijn honger blijven zitten.

Zo zijn er de balanceringsproblemen, de grootste tekortkoming van Tiberium Wars, maar daar blijft het niet bij. De verhaallijn en missies zijn identiek, alleen verteld vanuit een ander perspectief. Eens je de ene campagne hebt afgewerkt, weet je waaraan je te verwachten: gelijkaardige missies op gelijkaardig gebied maar met nieuwe tussenfilmpjes. Wellicht hangt dit ook af van jouw keuze om te starten met GDI of NOD, maar het is zoals het is.

Terwijl games zoals Supreme Commander strategische en tactische diepgang naar een nieuw niveau brengen, heeft EA ervoor gekozen om een andere weg in te slaan met Command & Conquer 3. Vergelijk het met de verhouding tussen Serious Sam en Half-Life 2. Tiberium Wars is een spel geworden met een fantastisch B-film sfeertje, indrukwekkende presentatie en een gameplay die vooral leuk en snel is. Diegene die echter graag met de NOD spelen zullen teleurgesteld zijn door de balanceringsissues en het feit dat beide campagnes qua missies erg gelijkend zijn, helpt niet. EA is erin geslaagd een sterk spel op de markt te gooien, maar de hierboven omschreven problemen zorgen ervoor dat het net geen klassieker is geworden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Command & Conquer 3: Tiberium Wars
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply