gaming sinds 1997

Conflict: Denied Ops

Vorig jaar hebben we heel wat mooie shooters de revue zien passeren. Toppers zoals Call Of Duty 4 losten onze hoge verwachtingen meer dan in. Of we dit jaar evenveel geluk hebben, valt nog even af te wachten. Conflict: Denied Ops is alvast een van de eersten die het daglicht ziet en in deze review nemen we dit spel even onder de loep. Lock and load!

De eerste vaststelling die ik deed bij het spelen van Conflict: Denied Ops was dat er vele elementen uit andere games gebruikt werden. Het lijkt wel een mix van de Delta Force-reeks, Call Of Duty 4 en Soldier of Fortune. De gameplay is dan ook bij momenten wat verouderd en jammer genoeg érg lineair. Pivotal Games, de ontwikkelaar, is er echter wel in geslaagd om alles in vrij goede banen te leiden. Hoewel het spel dus vrij vertrouwd aandoet, heeft het toch ook zijn charme en zorgt het bij sommigen misscien voor wat nostalgie.

In Conflict: Denied Ops speel je met een eenheid van het Amerikaanse leger die bestaat uit twee personen: een zware kleurling met een groot machinegeweer, en een blanke die een mooi sniper rifle op zak heeft. We krijgen verschillende losse campagnes voorgeschoteld, die allemaal min of meer in verband staan met elkaar. Het is de bedoeling om groepen die aan wapenhandel, drugs enz. doen te stoppen. Die opzet is reeds veel voorgekomen in de eerder vernoemde games, maar tot daar aan toe.

De missies spelen zich af in erg veel verschillende klimaten, wat voor veel variëteit zorgt. De ene keer bevind je je in het koude Rusland en de andere keer zit je in Rwanda om negers met zonnebrillen af te knallen. Als extra mag je ook campagnes spelen met bepaalde voertuigen. In een warmer land rij je rond met een amfibie of tank, terwijl je in Rusland een coole hoovercraft mag besturen. Het toevoegen van voertuigen is ook vrij ouderwets gedaan. De momenten wanneer je met iets mag rondtouren zijn niet vrij te kiezen, wat alles automatisch nog wat lineairder maakt.

Wel heel goed uitgewerkt zijn de AI en het wisselen tussen de twee personages. Als je gewond bent, kan de andere je komen oplappen als je hem roept, of je neemt zelf controle over het andere personage en vecht jezelf tot aan de gewonde. Qua wapenuitrusting ben je goed voorzien. Zoals reeds vermeld hangt het hoofdwapen (sniper of machinegeweer) wel af van het personage waar je mee speelt. Elke keer je een missie uitspeelt, krijg je nieuwe upgrades voor je wapentuig. Je kan ook nieuwe soorten granaten vrijspelen, maar echt veel helpen die niet.

De gameplay zoekt een tussenweg tussen stealth en vrij knallen, maar komt vooral op dat laatste neer. Je kan bij momenten heel stil te werk gaan, maar toch zal je vrij snel opgemerkt worden, waardoor je maar beter wild rond je schiet. Dat is wel jammer, want je weet op voorhand dat je toch niet erg ver raakt zonder dat er alarm wordt geslagen. Om tegenstanders in duistere omgevingen te zien heb je nightvision bij je en dat kan je maar al te goed gebruiken. Ook de omgeving helpt je te overleven: ze staat overvol met tonnen brandstof en flessen propaangas. Die kan je uiteraard doen ontploffen, waardoor je tegenstanders opbranden tot kleine hoopjes as.

Grafisch is Conflict: Denied Ops een beetje te vergelijken met Saints Row. Het lijkt allemaal een beetje meer “getekend” en dat geeft soms ook een verouderde aanblik, wat toch wel negatief beschouwd mag worden. De cutscenes daarentegen zijn wel mooi en indrukwekkend. We mogen echter de details zeker niet vergeten. Vrij veel dingen kunnen kapot en er is echt aandacht geschonken aan allerlei kleine futiliteiten. Ik ben echter niet zo te spreken over de geluidseffecten. De wapens klinken nogal dof en er is vrij veel achtergrondmuziek aanwezig, die soms toch wel stoort. Anderzijds zijn de omgevingsgeluiden wel weer goed.

Conflict: Denied Ops is dus een beetje een twijfelgeval. De ene speler zal zich uit nostalgie aangetrokken voelen en de andere zal waarschijnlijk enkel kwaadspreken. De game bevat als pluspunt wel een vrij lange singleplayer, maar online is er niet veel leven in de brousse. Als de iets verouderde gameplay je niet aanstaat, sla je deze FPS dus best over. Heb je echter nog eens zin in lekker lineair gedoe, mooie scripted events en wrede eindgevechten dan is dit echt wel spek voor je bek.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Conflict: Denied Ops
geplaatst in: Eidos, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply