gaming sinds 1997

Create

Klaar om je creativiteit ten volle te benutten? Bij Create is het de bedoeling zo creatief mogelijk te werk te gaan zowel bij het creëren van scènes als het tot een goed einde brengen van verscheidene opdrachten. Of dat is toch wat ze bij EA Bright Light voor ogen hadden. In realiteit is het creëren beperkt tot decoreren, het toevoegen van objecten en het plakken van stickers op een bestaande achtergrond. De opdrachten zelf vereisen heel wat minder creativiteit dan gehoopt; het komt vaak neer op herhaling met hier en daar kleine variaties.

Create bestaat uit 14 niveaus met elk een eigen thema (bijvoorbeeld auto’s, een pretpark, de ruimte). Binnen elk niveau bevinden zich tien verschillende puzzels en vijf te vervolledigen Create-kettingen. Door het vervolledigen van deze opdrachten kan je sparks verdienen, die op hun beurt toegang verlenen tot nieuwe objecten en niveaus.

Laten we beginnen bij de Create-kettingen. Dit zijn opdrachten waarbij het spel je bij de hand neemt om bepaalde acties uit te voeren die je helpen de wereld waarin je je bevindt in te richten. Dat gaat van het planten van bomen en bloemen tot het plaatsen van meubels en het plakken van (vaak) spuuglelijke stickers. Voer je de ketting uit in de volgorde die het spel wenst, dan verdien je een Create-vonk. Weinig creativiteit en vooral weinig vrijheid hierin aangezien het spel je weinig keuze laat. Achteraf kan je uiteraard wel je acties ongedaan maken en de wereld naar eigen wens decoreren.

Daarnaast zijn er dus ook de puzzels die dienen opgelost te worden, wat mij betreft het enige wat echt de moeite is in dit spel, mede dankzij de realistische ‘fysica’. Deze puzzels bevatten vier soorten uitdagingen, elk met hun eigen objectieven. Eén ding hebben ze gemeen: je moet het sleutelobject van punt A naar punt B verplaatsen. De eerste soort is de Objectuitdaging waarbij je maar een beperkt aantal objecten ter beschikking hebt.

Daarnaast heb je het zogenaamde Scoortastisch, deze is gelijkaardig aan de objectuitdaging maar je moet onderweg zoveel mogelijk punten zien te sprokkelen. Hoeveel vonken je precies verdient hangt af van je score. Een derde puzzel is de Pickup-Party waarbij je onderweg de vonken moet verzamelen. Hier zal de snelste baan dus zeker niet volstaan en is een creatief brein wel handig meegenomen. Een vierde en laatste uitdaging is de Apparaat-O-Maat. Deze uitdagingen breng je tot een goed einde door met behulp van blokken, drijfwielen, draagbalken en scharnieren machines te maken die je helpen het sleutelobject naar de juiste locatie te brengen.

Deze vier verschillende uitdagingen zorgen zeker voor het nodige spelplezier maar af en toe ook voor heel wat frustratie. Vaak moet je proberen, zorgvuldig aanpassingen maken, opnieuw proberen, andermaal aanpassingen maken, wederom proberen en dit tot wanneer je de perfecte combinatie gevonden hebt. Ik kan me best inbeelden dat de jongere spelers (want dit is een familiespel) al snel durven afhaken wanneer het prutsen te lang duurt.

Wat nog voor frustratie zorgt is de beperkte bewegingsmogelijkheid van de camera. Deze beweegt enkel op en neer, vooruit en achteruit en zijwaarts. Draaien is niet mogelijk al zou het toch wel handig zijn wil je een mooie omgeving in elkaar steken. Ook is het niet mogelijk om ver uit te zoomen waardoor het vrij moeilijk is een goed overzicht te krijgen.

Bijster veel creativiteit komt bij het spel niet kijken maar het is zeker en vast een aangenaam spel. Heb je bij het uitspelen van Create nog niet genoeg van de puzzels dan kan je online gaan waar je je eigen creaties kan uploaden of de creaties van anderen kan oplossen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Create
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply