gaming sinds 1997

Dead Space 3

deadspace3Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en zeggen dat ik de eerste twee Dead Space games niet gespeeld heb. Dat is echter geen probleem aangezien Dead Space 3 begint met een recap van wat er in de eerste twee delen is voorgevallen, alsook een kort verhaal over gebeurtenissen van 200 jaar geleden, om ons dan naar het heden te brengen waarin ingenieur Isaac Clarke de Die Hard John McClane van Dead Space lijkt te zijn geworden.

John, sorry, Isaac, heeft het wel gehad met de markers en heeft zich daarom afgesloten van de wereld in een Blade Runner-achtige kolonie maar hem is geen rustig leven gegund want enkele stuurs uitziende marines komen aan zijn deur kloppen en maken hem op een niet al te vriendelijke manier duidelijk dat men zijn hulp nodig heeft. Isaac ziet het niet echt zitten, maar wanneer duidelijk wordt dat zijn geliefde Ellie Langford (een van de overlevenden van Dead Space 2) op missie was om uit te zoeken waar de markers origineel vandaan kwamen en men alle contact met haar verloren heeft besluit Isaac om dan toch maar zijn schroevendraaier op te pakken en op pad te gaan.

Dat had trouwens op geen beter moment kunnen gebeuren, want ondertussen zijn ook een bende Unitologists (een sekte die de markers vereren en Isaac dood willen) hem op het spoor gekomen en ze deinzen er niet voor terug om enkele huizenblokken met de grond gelijk te maken om hun doel te bereiken. Je ontsnapt de kolonie (anders had het maar een kort spel geweest…) en gaat op zoek naar Ellie en de ijsplaneet Tau Volantis, waar de oorsprong van de markers blijkbaar te vinden is, terwijl je ondertussen hopen Necromorphs dissecteert.

Het klinkt als een blockbuster actiegame a la Call of Duty in space, maar gelukkig is dit niet (helemaal) het geval en dit schrijven we vooral toe aan de controls. Waar je in een gewone shooter alle toetsen perfect kan configureren naar je eigen zin is dit niet het geval bij Dead Space 3. Het spel is duidelijk een port van een consoletitel maar voor een keer zijn de krakkemikkige controls een toegevoegde waarde. Ze zorgen er immers voor dat je niet als een John Rambo op speed door de levels kan vliegen maar rustig van hoek naar hoek gaat zoals het in een third person horror game behoort, zonder dat de gameplay er echt hinder van ondervindt.

Wel zorgt het ervoor dat het spel een identiteitscrisis lijkt te hebben. Horror draait immers meer om sfeer dan actie en daar wringt het schoentje een beetje. Je kan perfect inschatten wanneer er Necromorphs zullen tevoorschijn komen, de muziek zwelt aan telkens je iets te wachten staat, en de Necromorphs zijn ook niet van de moeilijkste vijanden die je al ooit bent tegengekomen. Ammo is nooit een echt probleem want overal vind je wel nieuwe munitie, net zoals health packs, en de rommel die je ziet rondslingeren kan je gebruiken om nieuwe wapens te maken en deze te upgraden. Ware het niet voor de controls, het feit dat headshots bij Necromorphs minder effectief zijn dan het afschieten van benen of armen, en het in elkaar steken van wapens, zou je bijna kunnen denken dat je een nieuwe versie van Doom aan het spelen bent waarbij het verhaal gewoon wat is aangepast.

Behalve dan dat Doom een rechtoe-rechtaan shooter is en Dead Space 3 naast het schieten ook nog wel wat puzzels heeft. En on-rails gedeeltes waarbij je obstakels moet ontwijken. Mja, daar zaten we ook niet echt op te wachten.

We mogen dan misschien nogal negatief overkomen, maar Dead Space 3 is effectief wel leuk om te spelen. Het verhaal zit redelijk deftig in elkaar, de graphics zien er meer dan behoorlijk uit (voor een console port), het geluid doet zijn best om sfeer te creëren, en je krijgt een drang om verder te gaan. En al bij al is het zo’n drang die je nodig hebt om te bedenken of een spel nu wel of niet goed is. De problemen van Dead Space 3 liggen vooral bij wat we hierboven reeds hebben aangegeven, en daarnaast het feit dat EA en Visceral je de mogelijkheid geven om al te krachtige wapens te maken en een overdaad aan ammunitie beschikbaar stellen zodat je nooit echt het idee krijgt van gevaar te lopen. En indien dit wel het geval zou zijn dan kunnen microtransacties dit zonder probleem voor je wegnemen aangezien je toch zowat alles kan kopen dat je hartje belieft om ervoor te zorgen dat je je nooit zorgen hoeft te maken.

Omdat de controls en de gun gameplay van Dead Space 3 je tegenhouden als een gek door levels te schieten ben je wel meer dan 15 uur bezig om Dead Space 3 uit te spelen in de verhaalmodus, en dan hebben we het nog niet over dat je alle side quests hebt gespeeld noch alle extra modes hebt uitgeprobeerd. Indien je daar ook al door bent dan kan je je nog wat gaan amuseren in co-op waarbij je hetzelfde verhaal speelt, maar dan vanuit het oogpunt van een ander personage. We moeten echter toch noteren dat deze co-op niet echt perfect is uitgevoerd. Zo kan je als speler wat met je duimen staan draaien als je medespeler bedacht heeft om een nieuw wapen te maken, en het is ook niet zo dat je zomaar kan binnendroppen bij het spel van iemand anders. Of deze co-op écht populair zal worden is dan ook maar zeer de vraag.

Al bij al moeten we zeggen dat Dead Space 3 een vermakelijk spel is dat je een hele tijd kan bezighouden in singleplayer en zonder probleem je ertoe aanzet om het verhaal verder uit te zoeken. De problemen die we hierboven aangeven zijn absoluut niet van die aard dat ze je spelplezier bederven, maar fans van de eerste twee games zouden wel eens wat op hun honger kunnen blijven zitten omdat de makers geprobeerd hebben om een groter publiek aan te spreken met Dead Space 3 en daardoor toegevingen hebben gedaan die een grotere focus op actie met zich meebrengen. Als spel is Dead Space 3 geslaagd, als third person horror game niet.

box-deadspace3

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Dead Space 3
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , , , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>