gaming sinds 1997

Divinity 2: Ego Draconis

Belgische games, het is niet altijd iets waar we even trots op mochten zijn. Toch zijn er in de afgelopen jaren enkele internationale toppers verschenen, zoals Outcast van het ter ziele gaande Appeal en Divine Divinity van Larian Studios. Deze laatste brengt nu een opvolger uit en hoopt hiermee even hoog te scoren als met het eerste deel.

Het eerste dat opvalt in dit tweede deel is de naam. In plaats van Divine Divinity 2 koos men voor de veel simpelere naam Divinity 2. Een simpele verklaring is wellicht dat Divine Divinity voor Goddelijke Godheid staat, wat twee keer hetzelfde betekent. Als “compensatie” heeft men nu een Latijnse benaming Ego Draconis toegevoegd, wat ‘afstammeling van de draak’ betekent.

De game speelt zich af in de magische wereld van Rivellon, Nadat één van de dragon knights de uitverkorene uit het eerste deel laf had vermoord, werd hun orde nagenoeg compleet uitgeroeid door een nieuw opgerichte orde van dragon slayers. De speler begint als één van hen, en moet de laatste verraders zien te vinden en berechten. Al snel blijkt niet alles wat het lijkt en voor je het weet word je meegesleept in een hele reeks verrassende gebeurtenissen en wendingen.

Wat al snel opvalt bij het starten van een nieuw spel is de beperkte invloed die je hebt op de creatie van een personage. Naast de mogelijkheid om te kiezen tussen een mannelijk of vrouwelijk personage, heb je slechts de keuze uit een viertal verschillende gezichten en stemmen. Vrij pover voor een RPG uit deze tijd.

Het is wel zo dat je vroeg in het spel zogenaamde illusionisten tegen komt. Deze kunnen in ruil voor de nodige betaling het personage van geslacht of uiterlijk veranderen. Het kiezen van je vechtstijl doe je in het eerste gebied, waar zowel magie, zwaard als pijl en boog kan getest worden. Het aangename is dat er op elk moment in het spel gekozen kan worden om van een stoere zwaardvechter over te gaan in een magiër, zodat de speler zich nooit zorgen hoeft te maken over een foute keuze in het begin van het spel.

Een leuke bezigheid is het lezen van gedachten. Deze vaardigheid kost je weliswaar wat XP, maar die kan je snel genoeg recupereren met het doden van vijanden en het vervolledigen van opdrachten. Zo kan je tal van nieuwe opdrachten en verborgen voorwerpen ontdekken, wat direct één van de grootste troeven is van Divinity 2. Een simpele hint naar een verborgen sleutel kan al snel leiden tot het oplossen van een moord.

Om bij tal van deze locaties te geraken zal er voldoende bloed moeten vergoten worden, want de huidige bewoners zien het meestal niet zitten om één of andere held op bezoek te krijgen. Het lijkt alsof de mensen van Larian de speler een uitdaging wilden geven, want al vanaf het begin zijn de vijanden sterker dan het personage. Meer zelfs, in Divinity 2 kom je meestal vijanden tegen die niet alleen hoger in level zijn, maar ook nog eens in groep rondzwerven. Dit zorgt ervoor dat je tot op zekere hoogte wordt verplicht om de talloze side-quests af te werken om zo een hoger level te krijgen; anders heb je geen enkele kans op overleven.

Naast het vechten op de grond kan het personage zich ook door de lucht verplaatsen! Dit verplaatsen gebeurt niet op de rug van een draak. Nee, je kan gewoon zelf in eentje veranderen! Deze gedaantewisseling geeft de speler geen carte blanche om vijanden op de grond uit te roeien, want wordt het personage een draak, dan verdwijnen al de vijanden op de grond en worden ze vervangen door tegenstanders in de lucht. Je krijgt in je drakenvorm ook heel wat andere vaardigheden, gaande van het ophoesten van een simpele vuurbal, tot het roosteren van lapjes grond. Men heeft ook de mogelijkheid om de draak uit te rusten met bepantsering voor betere bescherming.

Alsof draakje spelen nog cool genoeg is, krijg je ook nog ‘s een “Battletower”, inclusief bewoners. Hier kan je rustig gevonden schatten opslaan, training volgen bij talloze personages en kan je je eigen sidekick in elkaar steken. De sidekick bestaat namelijk uit verschillende onderdelen van monsters en andere vijanden die je hebt verslagen. Men kan bijvoorbeeld een monster maken met het hoofd van een goblin en zwaarden als handen. Een andere nuttige functie is dat je via je toren jezelf gemakkelijk kunt teleporteren naar bezochte locaties om tijd uit te sparen.

Grafisch maakt het spel gebruik van de Gamebryo Engine, dezelfde 3D engine die gebruikt werd in games als Fallout 3, Warhammer Online en Civilization: Revolution. Rondwandelend ziet het spel er zeer sfeervol uit met kolkende rivieren, groene wouden en gedetailleerde gebouwen, maar vanuit de lucht is het toch minder. Even een blik werpen als draak toont je een omgeving die er een pak minder imposant uitziet. Locaties zien er ook kaler uit en de voorwerpen die te bekijken vallen zijn een stuk minder gedetailleerd. De personages zelf passen allemaal mooi in de omgevingen en maken gebruik van degelijke animaties.

Het spel kan dan misschien wel leuk zijn om naar te kijken, het oor wil natuurlijk ook wat. De stemmen van de personages zijn meer dan goed, van een verwijfd personage met een piepstem, tot een stoere soldaat. Omgevingsgeluiden zijn er ook meer dan genoeg, zoals de wind die je door het gras en de struiken hoort ritselen of enkele goblins die in de achtergrond een babbeltje slaan.

Deze game zal menig RPG-fanaat kunnen bezighouden. Door de afwisseling van zowel grond- als luchtgevechten en de mogelijkheid om talloze schatten te vinden via het lezen van gedachten, toont men dat de Belgische ontwikkelaar niet alleen over een stevig stuk talent beschikt, maar ook geen schrik heeft van de nodige vernieuwingen of experimenten.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Divinity 2: Ego Draconis
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>