gaming sinds 1997

Empire Earth III

De Empire Earth-reeks heeft mij al talloze uren bezighouden en dus keek ik uit naar de derde telg in de reeks. Helaas blijkt de derde poging in dit geval absoluut niet de beste te zijn.
Een korte tutorial maakt je wegwijs in de wondere wereld van Empire Earth III. Helaas blijkt al snel dat die wereld helemaal niet zo wonderlijk is, maar meer lijkt op de hel van Dante.

Bepaalde dingen eenvoudiger maken, kan heel wat voordelen opleveren voor een game, zeker voor eentje die zo ingewikkeld geworden was met de tweede aflevering. Er zijn echter grenzen aan hoe simpel je iets moet aanbieden. In EEIII is het hele systeem van verschillende grondstoffen overboord gegooid om plaats te maken voor slechts drie: ruwe grondstoffen, weelde en onderzoek. De ruwe grondstoffen zijn in feite alle traditionele grondstoffen op een hoopje; of je nu hout of ertsen verzamelt, het komt allemaal in dezelfde groep terecht en wordt gebruikt voor het bouwen van elk gebouw en het trainen van elke militaire unit.

Voedsel is in deze wereld blijkbaar niet nodig en dus onbestaande. Bovendien vind je grondstoffen pas in bepaalde ‘deposits’ en is bijvoorbeeld niet elk bos een potentiële bron van resources. Je inkomsten zijn bijgevolg sterk gelimiteerd. Dat probleem kan je wel nog wat verhelpen en versnellen door meer verzamelaars in te schakelen, maar ook dat aantal is beperkt.

Diezelfde politiek van dumbing down werd ook gebruikt voor het aantal verschillende beschavingen. We tellen er slechts drie: the ‘western’, the ‘eastern’ en the ‘far eastern’ civilizations. Jammer genoeg hier geen StarCraftiaanse verschillen noch diepgang, zodat je het ganse spel op je honger blijft zitten wat betreft afwisseling en uitdaging. Het is moeilijk om een keuze te maken als het allemaal even slecht is en nog moeilijker om je betrokken te voelen bij het geheel..

Alhoewel deze Empire Earth wel degelijk op aarde gesitueerd is en zich tijdens haar geschiedenis zou moeten afspelen, is hier niet veel van te merken. De vijf tijdvakken (ancient, medieval, colonial, modern, future) zijn opnieuw een spijtige exponent van de verregaande vereenvoudiging waar de makers na de kritieken klaarblijkelijk mee geobsedeerd zijn. Waar je vroeger tenminste nog het gevoel had met ‘geschiedenis’ bezig te zijn, heb je nu de indruk dat je terechtgekomen bent op een saaie, buitenaardse planeet die toevallig op de aarde lijkt. Bovendien kan je, middels de juiste grondstoffen (of provincies in de World Domination) door de verschillende tijdvakken heensuizen voor je nog maar begonnen bent met het uitbouwen van een wereldrijk.

Een ander absoluut dieptepunt is het ontbreken van een goed aantal nieuwe vondsten of originele invalshoeken. De World Domination mode is zowat het enige nieuwe element die naam waardig, maar die wereldbol is sinds Rise of Nations ook niet zo nieuw meer. Bovendien zijn ze vergeten het goede aan zo’n wereldkaart mee over te nemen. Je kan verschillende functies aan provincies toekennen (vb. militaire provincie voor extra legers) maar deze keuze is kosmetisch, aangezien bepaalde parameters al op voorhand aanduiden voor welke functie een bepaalde provincie het meest geschikt is. Toch een andere functie toekennen is zinloos, aangezien dat een verminderd rendement zou betekenen.

Op sommige momenten kreeg ik te maken met een aantal hardnekkige bugs. Het gaat meestal om volledige crashes die willekeurig lijken op te duiken. Patching loste dat probleem gedeeltelijk op maar het aantal foutjes is nog steeds te groot.

De A.I. van zowel vriend als vijand heeft duidelijk ook te lijden onder een aantal foutjes want die is te belachelijk dom voor een RTS-game van deze tijd. Vijanden zullen over het algemeen gaan voor de frontale aanval met alles en iedereen, wat hen een gemakkelijke prooi maakt. Jouw troepen zijn echter niet veel slimmer. Ruiters zullen voorop gaan zonder te wachten op de rest, met de nodige doden tot gevolg en verkenners lijken meer geïnteresseerd in het al bekende gebied dan terra incognita.

Op een aantal vlakken krijg je langs de ene kant mooie grafische details (vooral de gebouwen), terwijl andere dingen weer lelijk zijn (gras, bomen, units). Wat betreft beeld is deze game dus ook al niet zo fanatastisch. De muziek valt mee, maar de geluidseffecten laten soms wel wat te wensen over. Zo zijn er de erg irritante en overbodige stopzinnetjes van je units telkens je ze aanklikt.

Samengevat: een rampzalig grote smet op het blazoen van de Empire Earth-reeks.

Onze Score:
4.0
gerelateerd spel: Empire Earth III
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>