gaming sinds 1997

Formula One 06

Om de een of andere reden hebben F1-games me nooit echt kunnen boeien. Misschien had dat te maken met het hersenloos 72 rondjes rijden of met het levensechte, superdigitale, per motor verschillende extreem irritante en doofmakende hoog spingeluidje van je bolide, maar titels met de woorden F1, Formula One en Grand Prix erin werden steevast door mij opzij geschoven.

Tot je uiteraard, naast het Ace Combat Zero-hoesje, bij de assignments Formula One 06 van Sony ziet liggen. Na een diepe zucht besloot ik om het spel toch maar eens neutraal te bekijken, want wie weet, was het spel beter dan het zielige Monaco Grand Prix Racing Simulation dat mijn klein broertje nog steeds op de PS1 speelt (wat eigenlijk mijn schuld is, gezien hij niet in de buurt mag komen van mijn games- en dvd-collectie).

Nu, de bekende circuits zitten erin, de bekende en minder bekende coureurs zijn allemaal speelbaar en je krijgt bovendien een heel aantal spelmodes. Welke dat zijn, kan je zelf al wel verzinnen als je ooit eender welk racegame op de PS2 hebt gespeeld. Afgezien van een splitscreen-optie is er overigens geen multiplayer beschikbaar, wat echter niet zo’n groot gemis is. Zo briljant is dit spel immers niet. Zowel op technisch vlak als op gameplay gebied schiet het net een beetje tekort.

Grafisch ziet het er inderdaad allemaal wel vrij goed uit, maar daar blijft het ook bij. Er treden regelmatig framerate problemen op en de wagens lijden zwaar onder aliasing. En wie heeft in hemelsnaam dat zielig regeneffect verzonnen? Het lijkt alvast nergens op… Wat echter wel bizar is, is dat ik wel te spreken ben over het geluid. Naast het irritante gezoem van je motor, krijg je live radiocommentaar en tips en opmerkingen vanuit de pits. En hoewel het hele zaakje al snel repetitief wordt, is het best genietbaar en heb je het gevoel al jaren gecoacht te worden door de geruststellende stem, die je alweer proficiat wenst met de extra gewonnen tienden van een seconde. Die hulp heb je nodig want hoewel het met driving assists in- en alle mogelijke schade aan je bolide uitgeschakeld wel zeer makkelijk is om de eerste plaats te bereiken en vast te houden, zal je flink wat strategisch denkwerk moeten verrichten om diezelfde stunt na te doen op het simulatorniveau. Ja, autorijden, het is niet meteen de makkelijkste zaak op deze planeet. Zeker niet, als je het met de gevoelige controls moet doen van Formula One 06.

Aangezien ik geen gigantische sturen aangesloten heb op mijn PS2, moet ik het doen met mijn Dual Shock-controllertje, waardoor mijn wagen soms wel zeer heftig reageert op de zachte snokjes aan de joystick. Nuja, na enkele ronden heb je ook dat euvel wel onder controle. Het grootste minpunt is de gameplay, maar dat is in dit geval een hoogst persoonlijke mening. Voor iemand die dolgraag rondjes draait op een parcours, terwijl hij zijn vaardigheid om de wat hogere tonen op te vangen langzaamaan verliest, is dit spel waarschijnlijk een natte droom. Het ziet er ok uit, het klinkt super en je draait en draait en draait. Maar voor iemand die het na een ronde of vijf wel gezien heeft –daarmee dat ik de professional league en laat staan de endurance races van Gran Turismo nooit zelf deed– is dit spel een ware hel. Het geheel oogt en voelt heel realistisch aan, maar het is gewoon onnoemelijk saai om op dat parcours te blijven rijden. Zelfs ernaar kijken i.p.v. rijden, door middel van F1TV, is saai. Het is niets meer dan een veredelde replay mode dus.

Formula One 06 is alweer een nieuw F1-racespel en zal ongetwijfeld, dankzij de grote fanbase die deze “sport” kent, verkoopssucces kennen. Maar iemand die niet echt bevangen is door de Formule 1-microbe kan dit spel best aan zich laten voorbij gaan en een meer gevarieerdere of arcaderacer kiezen. Technisch is het spel in orde, ondanks enkele grafische schoonheidsfoutjes. Een verhaallijn kent deze titel uiteraard niet.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Formula One 06
geplaatst in: PS2, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply