gaming sinds 1997

Gran Turismo 5

Maandenlang, wat zeg ik, jarenlang hebben we naar de oostelijke horizon gestaard, met een smekende blik en waterige puppy-ogen richting Polyphony Digital. De langverwachte vijfde telg in de Gran Turismo-reeks miste ettelijke deadlines en polijstte haast alle verf af van mijn droombolide. Maar eindelijk is Gran Turismo 5 klaar om wat asfalt mee af te racen.

Er is de voorbije maanden al genoeg gezegd en geschreven over het oneffen parcours dat Polyphony’s meesterwerk heeft afgelegd, maar de grote vraag die op ieders racefanaat-tong ligt is of Gran Turismo 5 en Yamauchi voor de gekende kwaliteit hebben gezorgd. Het antwoord hierop is noch zwart noch wit, wat ons toelaat al het grijze op te sommen.

Grafisch hadden we in ieder geval meer verwacht na vijf jaar ontwikkelingstijd. Begrijp me niet verkeerd, de 200 Premium Cars zien er vingerlikkend goed uit, maar staan in schril contrast met de uit Gran Turismo 4 gerecycleerde Standard Cars. Eigenlijk is Gran Tusimo 5 op grafisch gebied wel te verdelen onder zwart en wit. Zowel de Premium Cars, de verbluffende Photo Travel mode en de haast fotorealistische circuits zien er werkelijk prachtig uit. Vooral de weerkaatsing van de lichtbronnen op de lak van de bolides is ongelooflijk mooi gedaan. Langs de andere kant heb je de 800 mindere bolides, de “kartonnen” toeschouwers en pakweg de afgrijselijke stofwolken na het driften.

Gran Turismo 5 beschikt over een 60-tal verschillende tracklocaties, met elk een viertal varianten. Nieuwkomers in de serie zijn het prachtige Circuito de Madrid, de heerlijke rallytrack Toscana, het Renaissance-rijke circuit van Rome en het tot verbeelding sprekende Special Stage 7-circuit, waar het vuurwerk letterlijk en figuurlijk van je scherm afspat. Daarnaast zijn er de oude bekenden zoals de Fuji Speedway en Mountain Trail weer aanwezig en voor de fiere Belgen onder ons ook nog zowel Spa-Francorchamps als Zolder. Ook de Top Gear Test track is van de partij en dankzij zijn brede bochten en lange rechte stukken behoort deze legendarische track alvast tot een van mijn favorieten.

Bovendien kan je in de Track Creator aan de slag met een zevental presets die je niet volledig, maar toch in al bij al redelijke mate kan aanpassen. Een voorgevormd circuit kan je in maximaal zeven verschillende secties onderverdelen, die je elk een rijbaandikte, curve of bochtscherpte meegeeft. Op het eerste zicht lijkt dit zeer beperkend, maar de resultaten zijn bevredigend genoeg, zolang je er maar geen ModNation Racers toestanden van verwacht. De gecreëerde parcours zijn tevens online te delen en te spelen.

EA kondigde onlangs aan dat ze Gran Turismo een steriele racer vonden en daar moet ik hen wel gelijk in geven. Door de jaren heen hebben ontwikkelaars als Criterion, Codemasters en Evolutions Studios het racegenre hertekend. Tegenwoordig worden we overspoeld met apocalyptische toestanden en wel zeer destructieve bolides, allemaal elementen die een racegame spannender maken en voor meer spektakel zorgen. En dan heb je Gran Turismo voor je, een simracer die tot in het kleinste detail correct wil zijn, van het kleinste verschil in hellingsgraad tot de afgestompte vierde bocht van Nürburgring. Persoonlijk kan ik me volledig vinden in het “professionele” racen, het rustig afwachten om dan toe te slaan als een sluwe carnivoor, maar wie eerder adrenaline dan realisme zoekt, zal zich minder en minder kunnen vinden in dergelijke mentale uitdagingen.

En dat is nu waar Gran Turismo zo in uitblinkt. Het racen voelt zo verdomd goed en daar draait het nu eenmaal om. Wedstrijd na wedstrijd zie je je resultaten verbeteren, haal je meer uit je auto en bereik je het drastische kantelpunt tussen driften en de perfecte bocht. Dit is een van de zeer weinige games waarin autofreaks met kennis van zaken merkbaar voordelen halen uit het eindeloos tweaken. Niet enkel luchtfilters, uitlaten, vliegwielen en turbo’s zijn te installeren, maar ook apparatuur dat je toelaat de viertractie volledig manueel bij te sturen, de versnellingsbak naar wensen te modificeren en een heleboel andere aanpassingen te wijzigen. Met een volledig aanpasbare versnellingsbak kan je bijvoorbeeld heel precies instellen wanneer je wagen in de volgende versnelling gegooid mag worden, om op die manier nog straffere prestaties uit je bolide te persen.

Naast de gigantische catalogus aan wagens en de verscheidene parcours is er nog heel wat content in GT5. Ben je het stramien van de A-Spec even moe? Doe dan mee aan een vijftiental special events waarbij je de ene keer in een Nascar-wagen zit met Jeff Gordon die je instructies geeft, en de andere keer Sebastien Loeb je het vuur aan de schenen legt in zijn selectie van rallytracks. Daarnaast krijg je nog onder meer karting, de Mercedes AMG Driving Academy en de Top Gear Track voorgeschoteld.

Niet te vergeten zijn de alom gekende – en ook soms verguisde – licenties weer van de partij. Hier probeer je om met ongekende precisie je doel te behalen. Deze beginnen vrij simpel maar schakelen snel enkele versnellingen hoger, tot ze absurd moeilijk worden. Het behalen van deze kleine opdrachten levert je ervaringspunten op, geld en af en toe een nieuwe wagen voor je collectie.

Net als in Gran Turismo 5 Prologue is er ook deze keer een multiplayer-luik waarin je met maximaal 12 piloten kunt racen. Als host valt er een heleboel te tweaken, want naast track-selectie, aantal laps en autobeperkingen kan je ook kiezen onder welke weersomstandigheden je wilt racen dankzij de dynamische weersomstandigheden. Persoonlijk vind ik dat er aan de multiplayer nog veel werk is en dat ze hier zeker een voorbeeld mogen nemen aan de uitgebreide multiplayer van Forza. Offline ondersteunt GT5 split-screen, wat ook een leuk extraatje is natuurlijk.

De lange ontwikkelingstijd en de vele verschuivingen van de releasedatum hebben allicht voor niet in te lossen, torenhoge verwachtingen gezorgd bij iedere racefanaat. Gelukkig heeft GT5 de schade kunnen beperken en heeft het die verwachtingen voor een groot deel kunnen inlossen. GT5 is zo uitgebreid en volledig, zo diep voor de liefhebbers dat er voorlopig geen gelijke te vinden is. Gran Turismo 5 is tegelijk allesbehalve perfect, want de 800 mindere bolides, de randanimatie rond het circuit, de achterhaalde menu’s, het schademodel en het multiplayergedeelte hebben zeker nog poetswerk nodig. Maar Gran Turismo is een simulatieracer en dat is waar deze game werkelijk in uitblinkt. Hou je van auto’s, dan is dus dit zeker je game!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Gran Turismo 5
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>