gaming sinds 1997

Halo 3: ODST

Halo 3: ODST begon als een simpele expansie op Halo 3, goed voor enkele uurtjes en perfect om het gat tot Halo: Reach in 2010 te dichten. Het idee groeide echter uit tot een volwaardige game, en de enige vraag die overblijft is of de Orbital Drop Shock Troopers zich in die periode genoeg kunnen behelpen zonder die twee meter lange Spartan: Master Chief.

Het verhaal draait dus niet langer om de superheld, maar plaatst ons in de schoenen van een meer ‘normale’ ODST, The Rookie genaamd, en zijn missie om de Covenant uit het bezette New Mombasa te schoppen. De opdracht loopt echter niet zo vlot als gepland. Terwijl je squadleden en jezelf gedropt worden van hun moederschip neemt een Covenant schip een vlucht via slipspace. Dit veroorzaakt een elektromagnetische puls waardoor alle elektronica, waaronder jouw MP3-speler en je grotere drop-pod uitvallen. Een zestal uur na die mislukte insertie word je wakker in het nachtelijke New Mombasa en begin je de zoektocht naar overlevende squadmembers en de gebeurtenissen die zich afspeelden in die paar uren dat je buiten westen lag.

De zoektocht die je met de nieuwkomer mag afleggen is een originele opzet voor een Halo game. Je speelt niet langer missie na missie, maar loopt rond in een omgeving die niet alleen meer open is dan je gewend bent, maar ook nog ‘s baadt in een unieke, eenzaam aanvoelende sfeer. De zoektocht doorheen New Mombasa leidt naar het vinden van tips over je teamgenoten die op hun beurt een soort flashback activeren en je de huid plaatsen van die betreffende ODST.

Je speelt dus niet enkel als The Rookie, maar kan ook aan de slag met Buck, Dutch, Romeo en Mickey. Het door de straten sluimeren is overigens uniek en een stuk minder intens dan de aparte missies. Je hebt de nodige, soms intense, maar al bij al korte schermutselingen met de Covenant, maar wat vooral indruk maakt is zoals gezegd de film-noir stijl, en prachtige orkestmuziek op de achtergrond. Dramatisch en verfrissend, maar helemaal Halo.

ODST’s zijn de elitesoldaten van de toekomst, zoals rangers of delta’s nu. Ieder lid in het team bezit een eigen specialiteit. Dutch is de macho met een Spartan Laser, Romeo is de sniper en de klungel Mickey is dan weer de man van de explosieven. Aan het hoofd van hen allen staat dan weer de all-round squadleader Buck. Toch zijn deze mannen een pak kwestbaarder dan Master Chief. Door hun kleinere gestalte is de Brute plots een reus, een Grunt kan meer tegen een stootje en kogels verwonden je dan ook daadwerkelijk.

Het healthsysteem werd overgenomen uit Halo: Combat Evolved, maar dan in nieuwe kleurtjes weliswaar. Het scherm kleurt rood wanneer je geraakt wordt en dekking zoeken is op dat moment dan ook een grote aanrader. Bij het incasseren van nog meer vijandelijk geschut daalt je gezondheidsmeter bliksemsnel. Verlies je die, dan moet je op zoek naar ouderwets werkende health stations.

Het blijft een hele aanpassing om plots als een gewone mens de Covenant een schop onder hun kont te verkopen. De übermachtige dual-wielding is verdwenen, Grunts zijn plots niet meer zo onder de indruk van je – tenzij je een Brute afmaakt met een headshot – en ook het afstormen op de vijand is niet langer een tactiek die je vaak toepast. Het gebruik van stealth is dus meer aangeraden en ook het constante gebruik van dekking is belangrijk, vooral op de hogere moeilijkheidsgraden. Stealth is trouwens makkelijker te gebruiken dan in de vorige Halo games. Terwijl Master Chief de aandacht kreeg van de Covenants, zelfs als er andere marines in de buurt waren, krijgen nu de marines de aandacht zolang je uit het zicht blijft van de tegenstander en hen niet aanvalt. Bovendien heb je een soort nachtmodus die er grafisch niet alleen indrukwekkend uitziet, maar je ook tijdens de meest donkere uurtjes van de nodige informatie voorziet, zoals met rood omrande vijanden. De complete andere speelstijl vraagt even gewenning, maar kan zeker bekoren en na een paar minuten ben je weer helemaal opgeslorpt door het spel.

Naast de zes tot acht uur durende campaign, die zowel in off- als online co-op te spelen is, bevat de game ook de nieuwe multiplayermodus Firefight. De modus kan het best vergeleken worden met Gears of War 2’s Horde-mode. Je strijdt met maximaal vier ODST makkers in een gesloten arena waar hordes Covenants worden gedropt. Alles draait uit op een fragfest met resultaten die zich uiten in bonussen vergelijkbaar uit de andere Halo games. Intens en meeslepend, en ideaal voor de hardcore spelers onder jullie.

Toch vertoont deze modus ook enkele nadelen: alles lijkt wat op de singleplayer omdat je steeds in dezelfde omgevingen speelt, het enige verschil zijn de meerdere golven van vijanden. Het grootste nadeel aan Firefight is echter de ontbrekende matchmaking. De optie is enkel speelbaar via een Xbox Live party met vrienden, systemlink of splitscreen. Hoewel spelen met vrienden leuker is, kan een functie zoals matchmaking de momenten waarop je vrienden niet online zijn perfect vervangen. Hopelijk komt Bungie nog tot inkeer en brengt de ontwikkelaar een update uit om dit euvel te verhelpen.

Wie trouwens Halo 3: ODST aanschaft krijgt er gratis de Halo 3: Mythic cd bij. Een schijfje met daarop de multiplayer van Halo 3 en alle bijhorende DLC. Een superleuke extra voor wie Halo 3 en alle DLC niet heeft gekocht, minder interessant natuurlijk voor de fans die dit ongetwijfeld al liggen hebben.

Halo 3: ODST heeft best een aangenaam verhaal, maar ondanks een paar spectaculaire set pieces (denk aan een “best of” van de vorige games) zullen veel mensen het verhaal minder meeslepend vinden. Alhoewel ODST ons heel wat gameplezier bracht kan het niet tippen aan het epische gevoel van de vorige aflevering. Het niet spelen met Master Chief en de open omgevingen brengen verfrissing, maar niet genoeg verniewing. Een prima game dus, die de sterke punten van zijn grote broer herhaalt en in een nieuw, understated jasje stopt, maar niet voldoende extra’s brengt om dezelfde score te verdienen.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Halo 3: ODST
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply