gaming sinds 1997

Hour of Victory

De laatste jaren is Wereldoorlog 2 zo hard uitgemolken, dat je je kunt afvragen of het eigenlijk nog mogelijk is om een compleet nieuwe titel in dit genre uit te brengen. NFusion dacht van wel en bracht in samenwerking met Midway hun eigen WO2-shooter uit. Of deze geslaagd is? Laten we zeggen dat het één en andere is fout gelopen…

De ontwikkelaar nam een groot risico door een game uit te brengen in dezelfde setting als topgames zoals Medal of Honor of Call of Duty. Wil je hier enige concurrentie voor vormen, dan kun je maar beter enkele goede nieuwe features hebben, gekoppeld aan gameplay en graphics die zo verslavend zijn dat je wilt blijven doorspelen. Spijtig genoeg ontbreken al deze elementen.

De grootste vernieuwing was de mogelijkheid om te kiezen uit 3 specifieke klassen. Als eerste is er de ‘commando’, de brute kracht in het spel die kisten en dergelijke opzij kan schuiven. De tweede klasse is de ‘army ranger’, die touwen kan opklimmen om een beter geschutsveld te hebben en ten slotte heb je ook de ‘covert operative’, die deuren kan openkrijgen en langs hekkens kan sluipen. Die variatie lijkt op het eerste gezicht een goed vertrekpunt voor een gevarieerde singleplayer, maar de mensen van NFusion hebben er maar weinig mee gedaan.

Er is bijvoorbeeld een level waar je in riolen rondsluipt. Maar wat is in godsnaam het nut van een stealth-character, als je constant in vuurgevechten terechtkomt? Je bent eigenlijk zowat verplicht om de commando te kiezen, omdat je gewoonweg niets anders zal doen dan schieten op alles wat beweegt. Zijn betere weerstand tegen kogels is een veel betere troef ten opzichte van de verre sprongen van de ranger of de mogelijkheid om stealth-kills te maken van de operative. Elk personage kan dan wel andere specifieke skills gebruiken, uiteindelijk verschillen de levels niet zo veel. Door het gebrek aan variatie in de levels verliest het spel onmiddellijk zijn herspeelbaarheid.

De intelligentie van de Duitsers is ook niet echt denderend. Zo heb ik regelmatig met mijn commando vlak achter een soldaat gestaan, terwijl hij mooi naar een muur bleef staren. Andere momenten waren er vuurgevechten waar de vijand dekking zocht aan de verkeerde kant van een lage muur of tafel. Het lijkt ook alsof ze allemaal oordopjes in hebben, want als je je tegenstanders doodschiet in één specifieke locatie, dan zullen de vijanden in de kamer ernaast gewoon wachten tot je bij hen langskomt.

Tijdens het spel zal je ook verschillende keren geholpen worden door andere soldaten die aan het vechten zijn. Zoals bij veel games dienen ze meer als opvulling dan dat ze iets nuttigs doen. Zo zal je meestal zelf met de Duitse soldaten moeten afrekenen, want wachten tot je bondgenoten het doen, kan lang duren.

Op het vlak van graphics zou je denken dat met een licentie op de befaamde Unreal Engine 3.0 er toch prachtige beelden te voorschijn konden getoverd worden. De ontwikkelaar heeft met dit spel bewezen dat het ook niet kan. Wat heb je in hemelsnaam aan één van de meest geavanceerde 3D-engines, als je niet de moeite doet om die te gebruiken. Dan kun je nog beter een 3D-engine van de vorige generatie gebruiken.

Op het vlak van geluid kan ik ook niet direct iets positiefs vinden. De geluidseffecten klinken dof en het acteerwerk is op enkele momenten na vrij middelmatig. Met andere woorden, Hour of Victory is ook geen uitblinker op audiovlak en dat is vrij spijtig als je weet dat men met het juiste geluid een speler echt kan meeslepen in een spel.

Wie de marteling van de singleplayer heeft doorstaan, kan gerust samen met andere suïcidale spelers die in multiplayer met en tegen elkaar gaan vechten. Er zijn 3 modes: ‘deathmatch’, ‘capture the flag’ en ‘devastation’. Wat vooral op de zenuwen werkt, is het irritante deuntje dat wordt afgespeeld telkens iemand dood gaat in de multiplayer. Na een tijd zet je gewoon het geluid uit om het niet meer te horen!

Nu wat kunnen we uiteindelijk hieruit besluiten? Ontwijk dit spel of koop het en doe het cadeau aan iemand die je haat of mensen die enkel geven om achievement points. Alle andere gamers kunnen best wachten op een betere Wereldoorlog 2-shooter.

Onze Score:
4.0
gerelateerd spel: Hour of Victory
geplaatst in: Reviews, X360
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>