gaming sinds 1997

IGI 2: Covert Strike

Eindelijk is hij er, het vervolg op de originele shooter van enkele jaren terug. Project IGI (dat toen stond voor I’m Going In) was niet bepaald een hoogvlieger, maar was zeker geen slecht spel te noemen. Eens kijken of de makers geleerd hebben uit hun fouten.

IGI 2 laat je in de huid kruipen van David Jones, een man die na zijn leger carrière werd gerekruteerd door het IGI (Institute for Geotactical Intelligence). IGI werd opgericht door senator Pat Lenehan, heeft de meest elitaire manschappen en wordt gecontroleerd door de private sector. Uiteraard ben jij de crème de la crème, maar nu krijg je de kans om het te bewijzen op missies die zelfs Rambo (of een andere one-man-army-held) niet doenbaar acht. Er is echter een verschil met Rambo. Jones is een mietje, maar wel een snuggere.

De gameplay is gedurende het hele spel min of meer hezelfde: je krijgt een aantal objectieven, bijvoorbeeld het stelen van een chip uit een zwaar bewaakte basis. Nu, als je echt wil, kan je met groot vertoon en een stevige Arnold Schwarzenegger imitatie die basis binnenvallen, maar ik zou het niet echt aanraden. Het is eerder de bedoeling om de omgeving te observeren en een manier te vinden om onopgemerkt tot bij het objectief te geraken. Deze voorbereiding is al de helft van het plezier, je krijgt een aantal zeer leuke gadgets ter beschikking: een verrekijker (rara wat doet dat), een map computer die een volledig overzicht geeft van het terrein en ook aanduidt waar de objectieven en bewakers zich bevinden en een thermal imaging device. Ik hoor de counterstrikers al jubelen en de feestneus bovenhalen, want dit is een soort wallhack waarmee je door de meeste muren kunt kijken. Het registreert lichaamswarmte en is een grote hulp voor strategische planning. Nadat je weet waar alles zich zowat bevindt, is het tijd om met een plan voor de dag te komen. Je zal ofwel tactisch alles moeten ontwijken en zo weinig mogelijk lawaai maken, ofwel een aantal bewakers discreet neerleggen en vanuit die situatie verdergaan.

Voor de wapen fetisj onder ons is er zeker geen reden tot klagen. Geen witte producten in deze game, maar klinkende namen als de silenced G-175D (je beste vriend), M-15 en mijn persoonlijke favoriet, de AK-47. Je kan echter enkel 1 wapen en 1 pistool tegelijk dragen, dus vergeet niet die sniper te laten voor wat het is als je nood hebt aan een wapen voor het betere close range slachtwerk.

Jones kan kruipen, stappen en op zijn knieën voortbewegen. Kruipen maakt je het minst zichtbaar en geeft je ook een betere aim. Maak dus gerust je kleren maar wat vuil, mijn grootvader zei altijd dat het beter was een beetje modder op je uniform te hebben dan je eigen bloed. En wie zijn wij om de oudere generatie in vraag te stellen. De AI heeft er geen benul van dat je al kruipend hem voorbij gaat, maar de AI is dan ook wel niet echt bijster slim. Stel je voor dat jij als gemotiveerde bewaker in een geheime basis werkt. Je hangt wat rond met je bewakersvrienden en rookt een sigaretje onder een bewakingscamera. Plotseling ontploft die camera! Wat doe je?

a) Je laat het alarm gaan zodat iedereen weet dat er iets aan de hand is en gaat druk op zoek naar mogelijke security threaths.
b) Je loopt wat rond als een kip zonder kop waar een 11-jarig meisje op een Spice Girl concert nog wat kan van leren. Uiteindelijk beslis je dan maar dat het om een technisch mankement van de camera ging of dat het eentje was met zelfmoordneigingen die in zijn opzet is geslaagd (“Gebeurt wel meer.” denk je bij jezelf).
c) Of wanneer de camera aan de buitenzijde hangt en jij je binnenin het gebouw bevindt: Je hoort net als de andere bewakers het lawaai. Je vertrouwde kip-zonder-kop routine komt boven en je begint daar bovenop granaten in het rond te smijten, steeds begeleidend met een luide “grenada!”-kreet. Op datzelfde moment zit de dader ergens buiten met zijn thermal imaging device te kijken wat je in godsnaam allemaal aan het uitrichten bent en komt niet meer bij van het lachen.

De AI in IGI 2 kiest voor b en c. Soms is dit te begrijpen, enkele missies zouden onmogelijk zijn indien het alarm zou luiden als je een camera met chirurgische precisie uit het terrein verwijdert. Andere missies waar je echt de camera’s moet omzeilen hebben dan weer high-tech camera’s die zelfs een kleine atoombom zouden weerstaan.

In het wilde weg granaten beginnen gooien in een huis, terwijl jij als speler buiten veilig zit, is echter een beetje te gek om los te lopen. Het lijkt alsof de AI niet beseft dat er muren tussen hem en de speler zitten. Na een tijd ontdekken ze meestal wel de deur en is het uit met de pret. Waarschijnlijk was hun voorraad granaten op :).

Een andere fout die de AI vertoont, is dat ze niet vooruit denkt, iets wat je wel meer ziet in games. Een hoopje lijken van collega’s lijkt mij op het eerste zicht wel iets verdacht, de AI stoort er zich echter niet aan en loopt zo een zekere dood tegemoet. In de tweede missie maakte ik wat tactisch lawaai om een aantal bewakers naar buiten te lokken, ik verstopte mij in de WC achter een muurtje en had mijn Rambo (ja ik heb iets met die mens) mes in aanslag voor een kleine genocide à la BosjeR. Het resultaat kan u bekijken op één van de screenshots, handtekeningen kan u verkrijgen via een mailtje aan de redactie.

Op zich vind ik zoiets niet heel erg, ik hou er wel van die Artificial Intelligence zwaar te overklassen met mijn intelligentie (red. intelligentie … jij?), maar het zou toch niet mogen. Sommige missies zouden zelfs onmogelijk zijn zonder een beetje domheid van de AI, maar dat is uiteraard geen excuus. De AI had beter gemoeten en de missies makkelijker.

De graphics zijn gelukkig erg knap. De meeste missies hebben een ongelooflijk open terrein met een opmerkelijke line of sight. Een orgasme voor de snipers onder ons, en dit vooral in de multiplayer missies. De systeemeisen zijn echter niet te onderschatten, probeer eerst even de demo’s voor je het spel aanschaft.

De muziek en geluids effecten zijn aangenaam en passen zeker bij de sfeer. Een aantal wapeneffecten vond ik dan weer wat minder, ik heb totaal geen idee hoe ze in realiteit klinken maar de effecten in Counterstrike bijvoorbeeld vind ik veel beter.

Ik stond wel wat sceptisch tegenover de multiplayer van dit spel. Ik had niet echt goede ervaringen met multiple objective team spellen. Het leek me onmogelijk om wat teamplay te verkrijgen op publieke online servers. Het duurde ook even voor ik doorhad hoe de missies in elkaar zaten en wat vernietigd of beschermd moest worden. Maar toen ik dat eenmaal inzag, begon de fun. Het is een waar plezier om IGI 2 online te spelen. Het is het best te vergelijken met Counterstrike en RTCW. Een voorbeeld van zo een map is Sandstorm. De ene groep moet als eerste objectief één van de twee power generatoren activeren, terwijl de tegenstand dit ten alle koste moet voorkomen. Als dit achter de rug is moet je in een gebouw 1 van de 2 PCs besmetten met een virus. En als derde objectief moet je 1 van de 2 helicopters opblazen met een bom. Als je sterft, kan je onmiddellijk weer spawnen in de buurt van je objectief.

Hoe sneller je wil spawnen, hoe meer geld het je zal kosten, dus maak de balans tussen snel spawnen of het kopen van een nieuw wapen. Ik spawn meestal direct en hoop een wapen te vinden van een gesneuvelde teammate of vijand. Cheap and effective, I like it.

Bij het beschermen van de power generator heb ik trouwens een stevig potje campen tentoon gespreid, waar collega campers/snipers nog lang zullen over napraten. Gezellig in het warme zand liggen met een stevige sniper rifle in mijn handen, druk op zoek naar stouterikken die wel een kogeltje tussen de ogen kunnen gebruiken. Het enige wat ik miste was een cocktail en een topless model naast mij. Het leven is zelden perfect.

Als je een pc hebt die dit alles aankan, moet je zeker de demo’s eens proberen. Het is één van de betere titels in het genre en de multiplayer is echt geweldig. Maar of het qua single player de concurrentie met Splinter Cell aankan, is nog maar de vraag. En nog een laatste hint: als je een “BosjeR” op de servers ziet met een sniper in de handen: begin dan maar te bedenken of je snel wilt spawnen of een nieuw wapen wilt kopen … :)

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: IGI 2: Covert Strike
geplaatst in: Codemasters, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply