gaming sinds 1997

James Bond 007: NightFire

Een game gebaseerd op een film, waar hoorde ik dat eerder? Meestal zijn deze games goedkope filmafkooksels, maar dan wel afkooksels die keer op keer potten breken op gebied van verkoopcijfers. James Bond is echter al enkele malen één van de weinige uitzonderingen op deze regel geweest, nu denk ik vooral aan het geniale GoldenEye voor de Nintendo 64. Is NightFire zo een uitzondering, of vervolledigt dit spel het lijstje met miskleunen?

James Bond 007: NightFire werd min of meer samen uitgebracht met de film Die Another Day, maar het verhaal is totaal verschillend. In NightFire neem je uiteraard de rol aan van Bond… James Bond. Je taak is om Rafael Drake, CEO van het bedrijf Phoenix International, te beletten het U.S. ruimtewapensplatform te vernietigen. Spijtig genoeg voor de autoriteiten zijn de firma van Drake en al haar activiteiten volkomen legaal waardoor Drake niet gearresteerd en ondervraagd kan worden. Jij (James) wordt erop uitgestuurd om de diefstal van een raketprogramma te onderzoeken. Een erg gevaarlijke operatie die je het leven zou kunnen kosten… ettelijke malen zelfs. Godzijdank beschik je over een harem Bond-Girls die je de pijn helpen verzachten.

Het introfilmpje van het spel is het beste dat ik ooit heb gezien, het geeft je niet bepaald een vooruitblik over wat je mag verwachten… maar het is verdomme mooi. Deze intro heeft een echte betekenis gegeven aan het woord “filmpje” in “introfilmpje”. Zo mogen ze er meer maken!

Het spel zelf start veelbelovend, de harde kern van gamers onder ons zal onmiddellijk de typische sfeer herkennen. Een beetje gezonde research leerde me waarom en hoe het kwam dat het character zijn bewegingen zo gekend aanvoelden. NightFire is namelijk gebaseerd op de algemeen gekende Half-Life engine. Deze engine heeft zo zijn voor- en nadelen. 4 Jaar geleden was deze engine gewoon je-van-het, maar volstaat hij nog voor hedendaagse games?

Het lijkt wel alsof James het volledige spel door aan het glijden is, je mag dan wel je eigen voetstappen horen, toch kunnen deze je niet van het tegendeel overtuigen. Dit komt vooral door het feit dat het scherm gewoon niet uit zijn lood te slaan valt, dit zal de hardcore gamers ontgoochelen maar wel degenen die het niet gewoon zijn om first person shooters te spelen weten te bekoren. Ook James Bond zijn klunzigheid is terug in deze nieuwe telg, James komt bijna overal vast te zitten waardoor je niet alleen je scherpte verliest, maar dit veelal ook leidt tot een vroegtijdig einde. Voor degenen die de afgelopen jaren regelmatig een FPS speelden zal de gameplay erg ontgoochelend zijn: te gemakkelijk, teveel bugs en een enorme hoeveelheid aan korte laadtijden. NightFire is volgens mij dan ook een simpele shooter die gemaakt werd voor een zekere “Jan met de pet”, die gewoon zin heeft om enkele slechte jongens een vervroegde reis naar het hellevuur te bezorgen.

De missies zelf geven een amateuristisch gevoel. Ik besef wel dat onze held uiteraard Bond moet blijven, maar elke nieuwe film van deze geheim agent probeert nieuwe spectaculaire effecten en truckjes in zich te verwerken. Het spel doet hier spijtig genoeg niet aan mee, de levels zijn erg linear en komen nooit in een broodnodige stroomversnelling terecht. Met linear bedoel ik dat de vrijheid in het pad dat moet gevolgd worden erg beperkt is, het is erg frustrerend om te zien hoe je character gewoon niet over een laag hekken kan springen omdat een “onzichtbare muur”, die we vooral in oudere games zagen, in de weg staat. Een ander minpunt is dat je character over talrijke coole gadgets beschikt die je enkel op voorgeselecteerde locaties kan gebruiken. De mobiele telefoon is daar het beste voorbeeld van, deze kan je enkel gebruiken in de op voorhand gekozen locaties… spijtig…

En de AI geeft ook al de indruk even oud te zijn als de engine. Zo zullen er soms onaanvaardbaar veel computergestuurde vijanden simpelweg niet reageren wanneer jij die de kamer binnenwandelt. Als twee wachters een deur bewaken en jij degene op jouw linkerkant luidruchtig afmaakt, dan zal de rechtse wachter het zelfs niet nodig achten om even om zich heen te kijken om te zien wat er gebeurt.

Maar wanhoop niet te vroeg, NightFire is in zijn geheel best aangenaam om spelen. De wapens komen erg geloofwaardig over en zijn een plezier om mee te schieten. Er staan erg veel leuke wapens ter beschikking: de Walter PPK met silencer, raketlanceerders, granaten, rifles, sniper,…

Maar hoe zit het met de grafische kant van NightFire? Ik vond dat deze er nogal verjaard uitzag, alhoewel de models schitterend zijn uitgewerkt. De characters bewegen en zien er geloofwaardig uit alsook het water en de special effects dewelke er héél mooi uitzien. Maar het allerbelangrijkste is dat de babes er sexy uitzien en zich op bepaalde momenten zelfs gedragen als de overbekende Bond meisjes uit de films.

De stemmen van de personages zijn luid en helder genoeg waardoor ze erg verstaanbaar overkomen. Het team dat instaat voor de sound heeft trouwens een vrouwelijke stem weten te vinden, die bijna identiek is aan die van Judy Dench. De muziek in NightFire weet dan weer de echte Bond sfeer op te roepen en is samen met het introfilmpje veruit het beste dat dit spel te bieden heeft.

James Bond 007: NightFire is op bepaalde vlakken nogal tegenstrijdig. Je krijgt zowat alles wat je hartje maar verlangt: geweren, snufjes, babes, snelle auto’s,… De engine is jammer genoeg zodanig oud en dit weerspiegelt zich in negatieve zin op de gameplay. Drie jaar terug zou NightFire een absolute topper geweest zijn maar vandaag is deze game op teveel vlakken verouderd om nog maar in de buurt te komen. Hardcore gamers moeten er alleszins noch tijd noch geld in stoppen, maar aan minder veeleisende gamers kan ik dit spel zeker aanraden. NightFire is naar mijn mening een perfect instap spelletje, verkoop dit aan een beginnende gamer en hij zal onmiddellijk de smaak te pakken hebben en verlangen naar meer…

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: James Bond 007: NightFire
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>