gaming sinds 1997

Keepsake

Spiegeltje spiegeltje aan de wand. Waar ligt het grootste kasteel van Drakenland? Sorry, eerst een puzzeltje oplossen jongen..!

In Keepsake kruip je in de huid van Lydia, een tiener met een wel erg bijzondere haarstijl. Net zoals haar vriendin Celeste wil ze aan de academie in de Drakenvallei studeren om een échte teenage witch te worden. Na acht jaar zouden de meisjes elkaar terug ontmoeten, ware het niet dat de academie verlaten was toen Lydia aankwam.

Het enige andere levende wezen dat je ontmoet is Zack, een draak in de gedaante van een wolf… of zo beweert hij toch. Samen beslissen jullie om op pad te gaan, op zoek naar de leraren en je beste vriendin.

Hoewel het verhaal misschien wel leuk oogt, lijdt het spel onder een groot aantal kwalen. Zowat onmiddellijk word je geconfronteerd met de gebrekkige interface, waarbij de iconen hun functie niet duidelijk omschrijven. Daarnaast vertelt de (verplichte) tutorial je dat conversaties kunnen worden overgeslagen. Ideaal zou je denken, ware het niet dat er meestal gewoonweg stilte werd ingevoerd. Het lettertype en vooral de wisselende tekengrootte zorgen ook voor de nodige irritatie.

De spelwereld voelt -voornamelijk in het begin- overweldigend groot aan, zodat je zeker even zoet bent met het verkennen van de omgeving. Door de afwezigheid van andere personages voelen de ruimtes kaal aan en lijkt het vaak een eeuwigheid te duren om van punt a naar punt b te reizen.

Wat zou een adventure game echter zijn zonder de tientallen puzzels, die ditmaal alles te maken hebben met magie. De meeste zitten érg snugger in elkaar, maar zijn veruit te moeilijk voor de minimale leeftijd van ‘7 jaar en ouder’. De meeste kinderen van zeven geraken volgens mij niet eens doorheen de tutorial. De moeilijkheidsgraad van Keepsake verklaart meteen ook de beloofde spelduur van 20 à 30 uur.

Het spel bestaat uit indrukwekkende prerendered omgevingen waar je de 3D-geanimeerde personages doorheen loodst. Ook bij de puzzels gaat het om vooraf gegenereerd materiaal, doorspekt met filmpjes die het geheel interactief doen ogen. Over het geluid kan ik dan weer niet zo positief zijn: de conversaties klinken zeer geforceerd, soms zelfs kinderachtig, en het omgevingsgeluid is eerder mager. Het versterkt dan wel weer dat gevoel van leegte.

Als ik de commentaren her en der moet geloven, is Keepsake een zeer leuk spel, alleen moet je een die-hard zijn in adventure games om hiervan te kunnen genieten. Ik heb het al moeilijk om meer dan een uur over dezelfde puzzel te zitten tobben, en precies dat is wat Keepsake het liefst doet.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Keepsake
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply