gaming sinds 1997

LEGO Star Wars III: The Clone Wars

Iedereen heeft volgens mij ondertussen wel eens een LEGO-game onder handen genomen en weet dus wat er op het menu staat. Een aantrekkelijke licentie, hopen en hopen blokjes om uit elkaar te laten spatten of net weer op te bouwen, samenspeelmogelijkheden voor jong en oud en natuurlijk een geslaagde dosis humor, actie en verzamelwoede. Het is met deze nieuwe LEGO Star Wars III: The Clone Wars niet veel anders.

Jammer genoeg verlaten we nu de oude trilogie definitief voor de nieuwe TV-serie maar laat dat de pret niet bederven. Wat al onmiddellijk opvalt zijn de sterk verbeterde graphics die lijken te profiteren van betere lichteffecten, meer detail, beste knappe partikeleffecten en betere omgevingen en locaties. Tweede opmerking: er is massaal veel speelplezier en content, ook hier weer, maar de makers hadden wel iets beter hun best mogen doen om die wat toegankelijker en duidelijker aan te bieden. Volgens mij zullen zelfs de kids hier een beetje moe van worden en hetzelfde geldt bovendien tijdens het spel zelf. Je weet soms gewoon niet wat te doen en voor een reeks die bedoeld is voor families zit je net iets te vaak vast. Lang leve Google in dat geval.

Maar die overvloed heeft ook heel wat goede kanten. Zo zijn er hopen personages, verschillende settings die variëren van steden over vlaktes en van futuristische schepen tot gezellige dorpjes. Bovendien hebben de makers zowel de gameplay als de personages van een hoop nieuwe features voorzien zodat ook verwende en van pilletjes bestolen ADHD-kindjes dit niet beu zullen worden. Denk bijvoorbeeld aan het branden van doorgangen in een deur met je Lightsaber of het commanderen van andere mannetjes. Je krijgt ook nieuwe Force powers om te gebruiken en een scherpschuttersgeweer mét coole zoomfunctie!

Maar je hebt wel degelijk wat geduld nodig. Er zijn heel wat puzzels die wat denkwerk en precisie vergen en de controls van de game zijn nog altijd te zweverig en onhandig om voor geen frustratie te zorgen. Net zoals bij pakweg LEGO Indiana Jones zullen steeds terugkerende vijandjes voor onnodig gevloek zorgen wanneer je gewoon ergens een sprong wil maken of iets wil oprapen. Waarom is dat ge-respawn zo nodig, Telltale Games? Gelukkig verdraag je zulke zaken beter als je met kinderen of andere mensen speelt in co-op, maar het is duidelijk tijd dat er eens wat meer werk in een nieuw controle-schema of engine wordt gestopt. En kijk dan ook onmiddellijk nog eens naar de camera’s want ook die spelen je soms onnodig parten in moeilijkere passages.

Helemaal nieuw zijn de secties waarin je een soort real-time strategie opdrachten moet uitvoeren, inclusief het bouwen van een basis en het verslaan van een vijandig legertje door het veroveren van meerdere objectieven. Dat zorgt voor meer gejoel op het slagveld (waar je je ook zelf kan over bewegen), maar ook voor de mogelijkheid om structuren, upgrades en units te produceren en aan te kopen met legoblokjes die je eerst moet verdienen. Toegegeven, het is niet even goed uitgewerkt als bij pakweg StarCraft en jongere spelertjes zullen hier hun tanden op stukbijten, maar wat afwisseling, spektakel en een experimentje hier en daar is altijd goed.

Nog blijer werden we van de voertuigonderdelen in deze LEGO-game. We kregen natuurlijk al eerder de kans om in een jeep of vliegtuig te stappen, maar deze keer hebben we het hier wel over ruimtegevechten waarbij de lasereffecten en ontploffingen je om de oren vliegen. Je waant je zo Luke Skywalker, ook al heeft die weinig te maken met de Clone Wars. Kniesoren zullen zich storen aan het feit dat je niet echt in een 3D-omgeving vliegt zoals bij Wing Commander of X-Wing vs TIE Fighter, maar dit blijft natuurlijk een LEGO-game.

Zoals we al suggereerden ligt de grootste kracht van The Clone Wars nog steeds in de co-op mogelijkheden en die werken beter dan ooit. Naast het samen doorlopen van de singleplayercampagne, iets wat je meer dan een handvol dagen zal zoet houden, kan je nu ook de RTS-onderdelen tegen elkaar spelen. Niet écht boeiend, maar toch weer iets extra om eens te proberen.

De LEGO-reeks liep en loopt nog steeds het gevaar zichzelf te herhalen, maar met LEGO Star Wars III: The Clone Wars proberen de makers tenminste dat punt weer wat uit te stellen. Betere graphics, meer mogelijkheden in de gameplay en de personages, een nog steeds heel erg leuke co-op en massa’s content zorgen voor alweer een familiale aanrader. Wel moet men dringend een oplossing vinden voor de soms frustrerende controls en mag de volgende keer ook wat meer aandacht worden besteed aan de menu’s en aan het uitleggen van de vele mogelijkheden alsook het beter aanduiden van oplossingen wanneer je vastraakt in het spel.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: LEGO Star Wars III: The Clone Wars
geplaatst in: LucasArts, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>