gaming sinds 1997

MechAssault

Halo was het paradepaardje bij de launch van de Xbox, MechAssault is hetzelfde bij de naderende komst van Xbox Live. In het algemeen spreken Mechgames mij niet zo aan, maar toen ik de grafische pracht van MechAssault zag, was ik meteen verkocht. Vol verwachtingen begon ik dan ook aan deze Xbox titel en het duurde een héle poos vooraleer ik er terug mee kon stoppen …

Een Mech is een kolossaal oorlogsvoertuig uit de toekomst dat niet rijdt, maar loopt. Het is een soort futuristische tank met een wapenarsenaal waar zelfs cowboy Bush van onder de indruk zou zijn. Deze Mech wordt bestuurd door slechts 1 persoon. Tot zover Asqwanka’s definitie van een Mech, zodat ook gamers die nooit eerder deze term hoorden, de komende review kunnen begrijpen.

MechAssault is voornamelijk gemaakt om via Xbox Live te spelen, maar deze service is in Europa pas verkrijgbaar vanaf 14 maart. We zullen voorlopig dus maar onze Amerikaanse collega’s op hun woord moeten geloven, wanneer ze zeggen dat een potje online vechten met Mechs een fantastische ervaring is. Tot dan kunnen jullie oefenen tegen vrienden en familie via splitscreen. Daarin krijg je keuze uit 4 modes, waarvan er 1 enkel via splitscreen kan gespeeld worden, namelijk Grinder. In Grinder is het de bedoeling dat je zo lang mogelijk de dood probeert te vermijden, terwijl er steeds nieuwe computergestuurde bots ten strijde trekken. De mode Destruction is dan weer een ordinaire deathmatch, dewelke ook in team gespeeld kan worden, evenals Last Man Standing, de gewone survival mode. Not it! is dan weer volledig nieuw en belooft heel wat gamepret met zich mee te gaan brengen. In “Not it!” ontvangt alleen de speler die “it” is punten per tegenstander die hij tegen de grond kan dwingen. Maar degene die “it” kan vernietigen, wordt zelf “it” en kan dan pas punten verdienen.

Maar ook de singleplayer is goed tot zeer goed. In deze campagne dienen 20 missies tot een goed einde te worden gebracht. De rode draad doorheen het verhaal is simpel: jij bent de laatst overlevende Mechwarrior, na een rommelige reis met een landingsschip. Doordat deze reis nogal chaotisch verliep, moest je noodgedwongen een noodlanding maken op een gebied met de éne vijandelijke legerbasis na de andere. Dit resulteert natuurlijk in 20 explosieve en aangename missies / overlevingstochten. Een minpuntje aan deze campagne is wel dat tussentijds saven onmogelijk is, sterven betekent dus de missie helemaal opnieuw aanvatten en dit kan soms frustrerend werken.

Mech games voor de PC staan gekend om hun eindeloze en soms ultraverwarrende toetsencombo’s. Een Xbox controller laat dit echter niet toe en dat komt de gameplay gelukkig alleen maar ten goede. Mensen die vertrouwd zijn met de besturing van Halo zullen onmiddellijk als een volwaardig Mech-piloot aan de slag kunnen. Voor de anderen zal het even wennen zijn, maar na enkele grondtroepen te hebben vertrappeld, zullen ook zij de besturing onder de knie hebben. Elke Mech beschikt over een arsenaal van 3 wapens, bij 2 van de 3 wapens wordt het doel voor jou aangeduid, bij het derde moet je echter volledig zelf richten. Ook heb je stoere Mechs dewelke een stuk logger zijn om te besturen, maar tegen een iets serieuzer stootje kunnen dan hun snellere broeders die iets verschillen in grootte, maar werkelijk over het slagveld hollen.

Het detail van de Mechs is enorm alsook het detail dat men in de omgeving verwerkte. Het is echt schitterend om een raket tegen een gebouw te knallen, want je ziet enkel schade op die plaats waar jij het gebouw raakte. Raak je het op een plaats met véél ramen, dan zal je de scherven richting grond zien dwarrelen als sneeuwvlokjes en eenmaal ze de grond bereiken als honderden spiegeltjes horen breken. Kleine gebouwen storten al snel in, maar een groot gebouw moet je enkele malen op een kritieke plaats raken vooraleer het dak naar beneden komt. En wanneer dat gebeurt, valt je mond nogmaals open van visuele verbazing. Schitterend gewoon hoe gul men was met polygonen. Spijtig genoeg wordt dit alles héél af en toe een beetje teveel van het goede voor Microsofts zwarte doos, waardoor de framerate zelden eens even de dieperik induikelt.

Het geluid in MechAssault is ook van een erg hoog niveau, werkelijk elk detail zet zich om in een levensechte geluidsreactie. Loop je door bomen, dan hoor je de takken gewoon tegen je Mech schuren en daarbovenop bezit MechAssault een schitterend ingewerkte metal soundtrack, pure klasse! Ook op de AI valt niets aan te merken, je computergestuurde tegenstanders doen nooit een idiote beweging en reageren menselijk in gevechten.

MechAssault heeft zo zijn minpuntjes, maar je moet al zodanig je best doen om deze te vinden dat het simpelweg mierenneuken is om deze te vermelden. MechAssault is gewoon een knaller van een spel die onze eerste stapjes in het online console-gamen enorm prettig zal maken. Dankzij zijn hoge toegankelijkheid voelt een gamer zich onmiddellijk thuis aan het stuur van zo’n kolossale Mech. Het woord “Xbox” werd in de gedachtegang van véél gamers rechtstreeks gelinkt met Halo, deze gamers mogen daar vanaf nu MechAssault bijdenken!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: MechAssault
geplaatst in: Microsoft, Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>