gaming sinds 1997

NBA Live 2004

EA is weeral bezig aan z’n jaarlijkse rondje geüpdate sportgames en ook NBA Live komt er niet onderuit. Kunnen ze hun vorige versie overtreffen of blijft het spel op het peil van de 2003 editie? Het antwoord leest u hieronder!

Net als bij de voetbalgames, zijn er bij basketbalgames twee kampen. Aan de ene kant heb je de meer simulatie gerichte gameplay van Pro Evolution Soccer en NBA2K en aan de andere kant de arcadegameplay van de Fifa en NBA Live reeks. Maar EA kreeg in de gaten dat het niet zo lekker liep met hun sportreeks, bovengenoemde concurrenten gingen al vaak met de beker aan de haal en dus vervaagden ze de arcadegameplay door er nieuwe simulatie-elementen aan toe te voegen. NBA Live 2003 bracht al een handjevol vernieuwingen met zich mee, met de freestyle control als de meest noemenswaardige. De 2004 editie geeft je weer aardig wat leuke nieuwtjes die het spel net dat beetje meer moeten geven.

EA blijft zoeken naar nieuwe gameplay methodes en ook voor NBA Live hebben ze weer een manier gevonden om het geheel nog wat realistischer en leuker te maken. Door middel van de “Off the ball play” kan je nu de controle krijgen over iedere speler op het veld. Het blijft dus niet meer beperkt tot de speler met de bal, maar je kan je bijvoorbeeld vrijlopen met de forward terwijl de guard vrolijk doordribbelt. Als je dan eenmaal vrij bent, laat je hem passen en heb jij de weg vrij om uit te halen met een flinke dunk. Ook het dunken hebben ze onder de loep genomen. Schieten en dunken zitten niet meer onder dezelfde knop, maar respectievelijk onder het bolletje en het vierkantje. Op deze manier verwijderen ze het verrassingseffect wat eerder wel aanwezig was. Je bepaalt nu dus helemaal zelf of je voor een dunk gaat of voor een lekker shot.

Bij basketbal draait het natuurlijk ook om de show en hoe maak je show? Inderdaad, met flitsende moves. Door middel van de “freestyle control” heb je zelf (met je rechter analoge stick) de controle over de verschillende schijnbewegingen, met als nieuwe toevoeging de “one-time-stop” move. Deze zorgt ervoor dat je speler in één tijd stopt. Klinkt nogal nutteloos, maar dat is het zeker niet, je zal merken dat deze beweging vaak van pas komt. Doordat je speler een kleine sprong voorwaarts maakt, ben je tegelijkertijd je verdediger gepasseerd en heb je dus vrij spel.
Je merkt het al, NBA Live 2004 geeft je aardig wat nieuwe mogelijkheden op het veld en dit resulteert in een algemeen gevoel van übercontrole. Je kan de schuld dus nooit meer op die lompe computermedespeler schuiven. Helaas pindakaas!

Een mikpunt van kritiek waar elke basketbalgame mee heeft te kampen, is het passysteem en NBA Live is hier geen uitzondering op. Spelers zijn nog steeds niet in staat de bal in de loop te vangen, hierdoor vertraagt je spel en is je kans op een snelle uitbraak redelijk klein. Neem hierbij nog dat je verdedigers altijd op tijd terug zijn en je kan al raden dat een zuivere fastbreak gewoon onmogelijk is. Een te krachtige AI dus, die tevens de moeilijkheidsgraad aanzienlijk verhoogt. Waar je bij de vorige versies nog op je vijfhonderd-één-en-dertigste met twaalf vingers in je neus op de moeilijkste stand door het spel kon walsen is dit nu onmogelijk. Op de moeilijkste stand mag je al blij zijn als je met je hele team evenveel punten bij elkaar weet te sprokkelen als de topscoorder van de winnende tegenstander. Om het op z’n Duits te zeggen: Es ist viel zu schwierig man! Gelukkig heb je bij zulke games nog altijd zelf in handen hoe moeilijk je het wil hebben en op de voorlaatste graad is alles mooi in evenwicht. Je zal wel degelijk je hoofd erbij moeten houden wil je winnen, maar dit zorgt natuurlijk wel voor een grotere voldoening als je wint.

Qua spelmodes hebben de gasten van EA zeker hun best gedaan. Onder het motto: “het is niet de kwantiteit die telt maar de kwaliteit”, hebben ze vooral de Dynasty mode erg uitgebreid. Er worden verschillende taken opgesteld, zoals: scoor 30 punten met één speler, blok tien shots in één wedstrijd, scoor met je team meer dan 50 punten,… en voor iedere gehaalde taak krijg je dynasty points. Heb je genoeg punten bij elkaar gesprokkeld dan kan je die ofwel in je team steken waardoor je spelers beter worden of je koopt er leuke hebbedingetjes mee, gaande van nieuwe schoenen tot belachelijk hoge teamsokken! Kortom, er valt weer een heleboel te beleven met deze EA titel. Nog een nieuwigheid is de EA Sports Bio, hiermee kan je nog verschillende items vrijspelen als je nog andere EA Sports 2004 titels op je memory card hebt staan. Goed marketingstuntje, zeker voor gevoelige gamers die vinden dat ze het spel echt volledig moeten uitspelen met alles erop en eraan. Laat het geld maar rollen!

Kan je je de E3 van het afgelopen jaar nog voor de geest halen? Sony stoefte trots met hun exclusieve online play bij elke EA game. Helaas (pindakaas ! – red.) is daar niks van waar bij NBA Live 2004, de online optie is namelijk enkel beschikbaar in Amerika en Korea. Dat wordt dus emigreren of wachten op Sega’s nieuwe basketballer die hopelijk wel online play ondersteunt. Dit gemis is volgens EA te wijten aan de achterstand die Europa heeft op vlak van online gaming (te weinig online games in verhouding tot Amerika), daarom focust EA zich uitsluitend op de grote titels, zoals SSX3 en Fifa 2004. EA sluit niet uit dat de komende NBA Live 2005 wel online support zal krijgen.

Basketbalgames gaan altijd gepaard met coole hiphopsoundtracks en ook NBA Live 2004 geeft je weer een hele resem aan bekende hiphoptunes om flink op te ballen. De nieuwe player in de hiphopwereld, Chingy, heeft zelfs een aangepaste versie van z’n hit “Right thur” voor NBA Live 2004 gemaakt. Waarschijnlijk was de originele versie ietsje te pikant voor ons gamertjes en dat puur afgaande op de nogal “blote” clip ;)! Het commentaar wordt in deze editie verzorgd door twee andere commentatoren dan in de vorige editie en dat is een goede zaak, want ook al hadden ze wat nieuws te vertellen, ik werd na drie versies die stemmen gewoon beu. Nieuwe stemmen dus en zeer goed commentaar, zo nu en dan geven ze wat achtergrondinformatie over bepaalde spelers wat altijd goed is voor de afwisseling.

Het eerste wat opvalt tijdens het spelen van NBA Live 2004 zijn de verbeterde animaties. In het verleden werd er één speler gebruikt voor de motion capture waar nu een heel team zich in zo’n belachelijk strak pakje moest wringen. Hoe belachelijk het ook mag zijn, het heeft z’n vruchten wel degelijk afgeworpen. Spelers hebben nog nooit zo realistisch bewogen. Toch zijn er nog enkele animaties die wat houterig overkomen zoals shots dichtbij de basket. Maar over het algemeen ziet het spel er verzorgd uit.

NBA Live 2004 heeft genoeg in z’n mars om NBA2K3 het nakijken te geven. De controle die je over je team hebt, is ongezien en dit resulteert in een zeer leuke gameplay. Helaas is het passysteem nog altijd niet piekfijn en is tevens de AI te goed. De afwezigheid van een online speelmogelijkheid is ook een groot minpunt, zeker als je weet dat Amerikanen en Koreanen wel deze optie hebben. Of Sega’s komende ESPN Basketball wel online zal gaan is nog niet zeker, dit zou NBA Live anders wel van de troon kunnen stoten. Maar tot die tijd is NBA Live 2004 de beste basketbalsimulatie out there!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: NBA Live 2004
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>