gaming sinds 1997

NBA Live 2005

Waar halen die ontwikkelaars toch de inspiratie vandaan om telkens weer met een nieuwe update van dezelfde game op te dagen? Ze doen hun uiterste best om de nodige vernieuwingen erin te steken, zodat zelfs de eigenaars van de vorige versie toehappen. Maar deze keer lijkt het er toch sterk op dat ze tegen het plafond zitten. NBA Live 2005 rijmt lekker op zijn Engels, maar speelt het ook zo en belangrijker nog: is het een aankoop waard?

Je hoeft NBA Live nog niet gespeeld te hebben om te weten wat EA Sports dit jaar voor ons in petto heeft. Een blik werpen op de achterkant van het hoesje volstaat al om een beeld te krijgen van wat je te wachten staat. Deze keer troffen we de volgende kenmerken aan:
•EA Sports Freestyle Air,wat zoveel inhoudt als nieuwe dunks, lay-ups en dunks die je in de lucht nog bij kan sturen.
•NBA All-Star Weekend Deze keer ben je niet beperkt tot enkel de all-star wedstrijd maar kan je ook deelnemen aan de driepunt shootout, de rookie wedstrijd en zelfs de dunkcontest.
•Bouw de ultieme dynasty Leidt jouw team gedurende meerdere seizoenen naar de overwinning
•EA Sports Freestyle control De toevoeging van een aantal nieuwe moves
•10-man Freestyle Tien verschillende spelers werden gebruikt voor de motion capturing waardoor de animaties er echter uit zien. Nieuw is de toevoeging van botsingen in de lucht.

De nieuwe dunks en lay-ups zijn inderdaad mooier, maar de mogelijkheid om je dunk bij te sturen om zo een blokschot te voorkomen is niks nieuws; dit was reeds mogelijk in de vorige versie. Dit kenmerk valt dus al af als zijnde vernieuwend. Het All-Star Weekend daarentegen blaast wel een frisse bries door de NBA Live serie. Waar je vorig jaar enkel de All-Star wedstrijd kon spelen, krijg je nu alle elementen van het weekend voorgeschoteld zoals de driepunt shootout, de rookie wedstrijd en niet te vergeten de dunk contest. Het principe van het dunken wordt dan in drie stappen ontleedt namelijk de aanloop, de afsprong en de afwerking. Voor elke stap zijn er vier verschillende bewegingen die op hun beurt weer getweaked kunnen worden door middel van de L1 of R1 toets. Om het nog aantrekkelijker te maken kan je jezelf ook nog een alley-oop geven. Sla de bal bijvoorbeeld met een onderhandse volleybal opslag tegen de shotclock en vang hem terug om te eindigen met een 360 graden dunk. Klinkt ingewikkeld? Dat is het ook: het vergt aardig wat training om de timing onder de knie te krijgen maar eens je een geslaagde dunk kan neerzetten is de voldoening wel groot. Een zeer mooie toevoeging, die voor sommige misschien al van doorslaggevend belang kan zijn in het aankoopproces. Ik had er op gehoopt dat je tevens tijdens een wedstrijd je dunks kon personaliseren, maar helaas, dit is nog niet mogelijk: misschien iets voor volgend jaar?

Aan het uitbouwen van je team is eigenlijk weinig veranderd. Je krijgt nu wel om de zoveel tijd berichtjes op je PDA met nuttige informatie over blessures, trades en andere handige zaken, maar verder is het principe onveranderd gebleven. De echte die-hard fans zullen wel meerdere seizoenen na elkaar kunnen spelen, maar voor een doodgewone boerenjongen als ik is het na één seizoen over en uit met NBA Live. De Freestyle control, waar EA zo trots op is, werd ook verder uitgebreid met nieuwe moves die echter niets toevoegen aan de spelervaring. Enkel bepaalde spelverdelers zullen echte “trademark moves” tot hun beschikking hebben; het merendeel voert grotendeels dezelfde bewegingen uit. Een gebrek van de vorige NBA Live was ondermeer de onmogelijkheid om een pas in de loop te vangen. Dit is gelukkig nu wel mogelijk maar ook slechts in beperkte situaties. Wanneer het echt nodig is, bijvoorbeeld voor een snelle uitbraak, kiest je speler er voor om toch nog even stil te gaan staan alvorens de bal te vangen. Hierdoor zijn goede fastbreaks nog steeds erg moeilijk uit te voeren.

De 10-man freestyle, waardoor de animaties realistischer ogen, is eigenlijk het meeste onder handen genomen. De mogelijkheid om in de lucht tegen andere spelers te botsen en zo fouten uit te lokken of de bal te verliezen is nieuw en mooi. Maar het verhoogt de moeilijkheidsgraad wel. Vorig jaar was er de invoering van de één-tijd-stop-beweging, die erg nuttig bleek te zijn om verdedigers te passeren, maar door de nieuwe botsingen leidt dit vaak tot een aanvallende fout. Deze beweging verliest hierdoor zijn nut en het maakt het geheel wederom moeilijker. Waar ik vorig jaar nog net kon meedraaien op de één na moeilijkste stand moet ik nu, met het rood op mijn wangen, bekennen dat ik het spel een graadje lager heb moeten zetten.

Het grafische jasje werd ook hier en daar terug passend gemaakt. Zo is er de nieuwe belichtingsmethode die we tegenwoordig in elke EA titel terugvinden en die ook in NBA Live zeer goed tot zijn recht komt. De spelerinteracties na een fout, blok of dunk zijn vreemd genoeg achterwege gelaten. De reden die hierachter schuilt, is me niet helemaal duidelijk. Misschien is na onderzoek gebleken dat het merendeel van de spelers deze scènes toch altijd skipte. Het geluid is als gewoonlijk zeer te pruimen. Het commentaar klopt vrijwel altijd en de commentatoren vallen niet snel in herhaling. Speciaal voor de dunkcontest en driepunt shootout zijn er andere berichtgevers gebruikt die meer kennis van zaken hebben.

NBA Live 2005 heeft, buiten het erg leuke All-Star Weekend, weinig nieuws te bieden en krijgt daardoor een mindere score dan vorig jaar. Als je in het bezit bent van de vorige editie is huren dus het devies. Het gemis van een online speloptie wordt met de jaren groter, maar zolang de Europese markt niet warm loopt voor basketbalspellen zal het ook zo blijven. Ik ben erg benieuwd wat EA Sports volgend jaar klaarstoomt, want het gevoel dat ze de limiet bereikt hebben, is nu wel erg groot. Het is misschien beter om een online optie in het spel te gooien, waardoor spelers elk jaar de statistieken, spelerstransacties en nieuwe teamshirts kunnen downloaden, zonder elk jaar weer 60 euro neer te moeten tellen. Met pijn in het hart moet ik vaststellen dat de sportsimulaties langzaam maar zeker zullen uitsterven. De vernieuwing is eerder te vinden bij de meer arcadegerichte sportgames zoals NBA Street waar er nog voldoende geprutst kan worden aan de basketbalformule.
Hopelijk klopt mijn stelling van geen kanten en bewijst EA Sports volgend jaar het tegendeel…fingers crossed!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: NBA Live 2005
geplaatst in: Electronic Arts, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply