gaming sinds 1997

New Super Mario Bros. Wii

New Super Mario Bros Wii rolt niet echt vlot van je tong, maar toch kon de game bij de voorstelling op E3 dit jaar meteen mijn aandacht trekken. Misschien was het dat nostalgisch gevoel dat optrad bij het zien van de simpele 2D gameplay. Is die oude gameplay echter nog steeds zo robuust als een rots in de branding?

Van de verhaallijnen moet Mario het niet hebben: al jaren zien we het gerecycleerde aspect terugkomen. Bowser en zijn ongezonde fetish in prinsesjes overschaduwt ook ditmaal de game. Tijdens de verjaardag van Prinses Perzik wordt een reusachtige verjaardagstaart geleverd, maar jammer genoeg verschuilen de vruchten van Bowser’s schoot zich in deze taart en ontvoeren ze de prinses. Mario, Luigi & twee Toad’s blijven echter niet bij de pakken zitten en zien meteen een reden om enkele goomba’s hun kopje plat te stompen.

De keuze om een nieuwe Super Mario naar de Wii te brengen komt door het ongekende succes die de eerdere DS versie, New Super Mario Bros., teweeg bracht. De titel ging maar liefst 15 miljoen keer over de toonbank. Uiteraard betekent een Wii versie een compleet andere controller set-up, maar Nintendo heeft wijselijk besloten om de bewegingsactivering te minimaliseren. De speler kan kiezen tussen de Wii Remote samen met de Nunchuk of enkel de Wii Remote die je dan zijwaarts houdt. Hoewel het concept met Nunchuk prima werkt verkies ik toch om de Wii remote zijwaarts te houden en zo het gevoel te creëren dat je met NES controller speelt. Deze opzet is simpel en ondanks dat de methode uitgevonden werd in het jaar 1985 voelt deze manier van spelen nog altijd fris en hedendaags aan.

De bewegingen die je uitvoert met de Wii Remote zijn miniem, maar wel inventief. Via motion control bedien je platformen of lichten door je Remote te kantelen. Dit bezorgt de speler weinig kopzorgen op één moment na, waarbij je in bepaalde situaties zowel op een knop moet drukken, schudden en naar platformen navigeren. Dit is multitasking overkill tijdens de iets moeilijkere momenten in de game. Een kleine klacht desalniettemin, want nergens anders brengt de controller-setup de gameplay in het gedrang en het blijft vooral bij het plezierig schudden met de Wii-remote om Mario een draaiende sprong te laten uitvoeren. Het schudden werkt ook prima bij een nieuwe power-up, namelijk het propellerpakje, waarmee je even kan vliegen en op die manier hoger gelegen gebieden kan bereiken voor muntjes en andere power-ups.

Over power-ups gesproken, naast het propellerpakje introduceert New Super Mario Bros. nog enkele andere outfits. Er maken nog twee volledig nieuwe pakjes hun opwachting waaronder een ijsbloem en een pinguïn kostuum. De ijsbloem is identiek aan de vuurbloem maar bevriest je vijanden in blokjes ijs die je op hun beurt weer kan weggooien. Het pinguïn worden maakt het dan weer mogelijk om sneller en makkelijker te zwemmen en ijsballen te gooien. Het glijden op de buik zorgt voor de nodige variatie bij het vijanden uitschakelen en biedt een extra methode om moeilijke gebieden te bereiken. De nieuwe power-ups zijn een welgekomen verandering en behoren zeker tot de betere die we reeds in Mario games zagen.

Ook terug zijn de alternatieve paden die je kan vrijspelen om iets sneller doorheen de game te reizen. De goeie oude tijden zijn dus terug! Wat gelukkig niet terug is, is het eindeloos herspelen als je sterft. Vanaf Wereld Zes wordt de game iets moeilijker, maar nergens zal een ervaren Mario speler in de problemen komen. Voor de onervaren en jonge gamertjes is dan weer de nieuwe Super Guide aanwezig. Via deze weg neemt Luigi het even van je over en begeleidt hij je naar het einde van het level zonder dat je het enige inspanning kost.

Hoewel de game aangenaam is op je eentje, introduceert Nintendo hier natuurlijk de grote, nieuwe mogelijkheid om met meerdere spelers te spelen. Of je deze mode nu een welgekomen nieuwigheid vindt of eerder een frustrerend probleem hangt volledig af van jezelf en je partners af. Mits goede afspraken kan je de game perfect spelen ‘zoals het hoort’. Op enkele ongelukken na, zoals iemand per ongeluk in een bodemloze put duwen of op een vijand laten vallen, is samenspelen geen probleem. Zonder afspraken ontstaat algauw een chaos die de game een pak minder aangenaam zal maken voor wie graag netjes werelden doorloopt.

Gelukkig speelt Nintendo hierop in door het competitieve “Coin Battle” toe te voegen. Via deze weg moeten spelers zoveel mogelijk muntjes verzamelen. Dit resulteert in aangename onderlinge wedstrijdjes met wat onschuldige verwijten naar elkaar, vooral bij het stelen van power-ups van je vriend(in) of het hun ‘per ongeluk’ hinderen bij een cruciale sprong. Dolle pret kan dus ook door elkaar te pesten.

Het uiterlijk van Mario is vergelijkbaar met die van de Nintendo DS, maar dan iets gepolijster. Het leveldesign lijkt dan weer sterk op wat we de laatste 20 jaar al eens gezien hebben, maar nooit gaat het vervelen. De felle, vrolijke kleuren zijn nog steeds van de partij. Toch weet men bij Ninty nog inventief uit de hoek te komen. Een voorbeeld hiervan is een level dat plaats vindt op gigantische rupsen. Een ander laat je dan weer navigeren op vliegende manta’s. En het geluid? Dat doet weliswaar al jaren trouwe dienst maar klinkt nog steeds even perfect en aangenaam.

Wie nog nooit een Mario game van weleer heeft gespeeld, is verplicht om deze nieuwe ervaring mee te maken. New Super Mario Bros. Wii is een rasechte Mario game voor jong en oud! Het multiplayerelement is niet het belangrijkste verkooppunt, maar brengt een aangename vernieuwing ondanks of net dankzij de hevige chaos die hierdoor ontstaat. 2D Mario op zijn best, ondanks de jarenlange afwezigheid op een thuisconsole!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: New Super Mario Bros. Wii
geplaatst in: Nintendo, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>