gaming sinds 1997

Onimusha: Dawn of Dreams

Hoeft deze game eigenlijk nog voorgesteld te worden? Gamers weten wat ze van een Onimusha-spel mogen verwachten en die verwachtingen worden in Dawn of Dreams zonder meer ingelost met een prachtig leveldesign, een diepgaande gameplay en een epische verhaallijn die soms een beetje de draad kwijtraakt, maar dat nemen we er deze keer met plezier bij.

De Genma-demonen en de duivelse Nobunaga zijn verslagen; de Onimusha lijken dus geen reden meer te hebben om nog te vechten. Maar na slechts 15 jaar breekt opnieuw de hel los in het land van de rijzende zon. De nieuwe keizer Hideyoshi beveelt om alle kersenbomen te laten ontwortelen en ondertussen keren ook de Genma-demonen terug, onder de hoede van de keizer… Het is dus weer aan de Onimusha om orde op zaken te stellen en opnieuw een (korte?) vrede over het land te brengen…

Het verhaal borduurt dus rustig voort op de bekende thema’s, maar dat is deze keer dus niet echt een minpunt. Katana’s en slagzwaarden zijn immers altijd cool en terwijl je door de levels host, verbaas je je er elke keer weer over dat de PS2 dit op zijn oude dag nog allemaal kan trekken. Grafisch is Dawn of Dreams immers een pareltje, hoewel het kleurenpalet van Genji mij wel iets levendiger leek. Ook met het geluid is alles dik in orde: je waant je zo in een actiefilm die zich afspeelt in de Japanse middeleeuwen, of toch een fantasyversie ervan. Maar belangrijker dan grafische hoogstandjes en andere technische krachttoeren is de gameplay en die zit voor een clichégenre als dit bijna perfect in elkaar.

Het spel kent een leuke afwisseling tussen minipuzzels, gevechten en rondspurten, maar spijtig genoeg zitten er -naar mijn mening- iets teveel dode momenten in het spel. Er had op sommige plaatsen best nog wat meer actie mogen zijn. De vijf karakters waarmee je het spel kan spelen hebben elk hun eigen sterke en minder sterke kanten, maar ook min of meer hun eigen verhaallijn, wat de replayvalue van dit spel wel een stukje de hoogte induwt. Daarnaast heb je af en toe ook een NPC als bondgenoot op het slagveld staan, die je met enkele simpele bevelen een stukje van het vuile werk kan doen opknappen. Voor de rest is het zielen opladen, items en wapens zoeken en combo’s scoren. Die combo’s kan je sneller en succesvoller aaneenrijgen als je goed je oren en ogen openhoudt om nieuwe en speciale vaardigheden aan te leren. Daarnaast kan je je personage uiteraard ook upgraden en volhangen met talismans, harnassen en sieraadjes met helende krachten.

Hoewel de games in dit genre stilaan allemaal op elkaar lijken, weet deze nieuwe Onimusha er toch een originele twist aan te geven. De perfecte controls, de diepe gameplay en de prachtige inkleding doen je de grote bochten en verwrongen twisten in het verhaal met de mantel der liefde toedekken omdat het na de volgende cutscène alleen maar beter wordt.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Onimusha: Dawn of Dreams
geplaatst in: Capcom, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>