gaming sinds 1997

ParaWorld

Op het lijstje van interessante RTS games dit jaar stond ook Paraworld. Ook persoonlijk was ik erg benieuwd naar deze wereld vol met dino’s, maar helaas valt het eindresultaat minder revolutionair uit dan gehoopt.

Paraworld is een parallelle wereld, bestaand naast de onze, waar dinosauriërs niet uitgeroeid zijn en nu min of meer vreedzaam naast en tussen de mensen leven. Het verhaal in de campagne draait om drie wetenschappers die door een obscure organisatie in die wereld gelokt worden en daar allerlei avonturen beleven. Niks speciaals, dat verhaaltje, gewoon een aaneenrijging van clichés met slechte tussenfilmpjes. Lichtpuntje is de tutorial die een goede manier vormt om het spel en de drie verschillende volkeren te leren kennen.

Die drie speelbare facties worden gevormd door de Norsemen, Dustriders en de Dragon Clan. De Norsemen doen denken aan de ruige vikingen met vooral sterke close-combat units en een bonus wanneer ze knokken in sneeuwlandschappen. De Dustriders zijn nomaden en kunnen hun gebouwen afbreken en (kosteloos) ergens anders weer opbouwen. Ze zijn een aanvallend volk dat in de woestijn leeft en zullen vooral de mobiele spelers aanspreken. De Dragon Clan tenslotte, is het sterkst in verdediging. Naast een hele resem torens kan dit volk ook allerlei vallen bouwen om onwetende stervelingen een gewisse dood te bezorgen. Zowel qua vaardigheden en uiterlijk bieden de zijdes voldoende afwisseling, hoewel we datzelfde graag nog wat meer hadden zien terugkomen in de afzonderlijke units.

Daarvan zijn de dinosaurussen natuurlijk de meest in het oog springende! De dino’s komen in allerlei maten en soorten, alleen jammer dat er geen vliegende exemplaren tussen zitten. Er is eveneens werk van gemaakt om een zekere paleontologische authenticiteit aan deze diertjes te geven. De bekende T-rex komt dus ook voor, uiteraard als een van de sterkste beesten. De wilde dieren die op de mappen ronddwalen zijn soms vreedzaam, maar vaak deinsen ze er niet voor terug om je weerloze dorpelingen aan te vallen.

In dat geval dien je niet te vergeten hun nest te vernietigen of er zullen steeds weer nieuwe predators verschijnen. Deze nesten zijn ook handig als je de dino’s zou gebruiken als voedselbron. Een speciale grondstof zijn de skulls. Dit zijn punten die je verdient met het verslaan van vijanden en wilde dieren. Ze dienen om eenheden naar een hoger level te brengen en de Dustriders hebben ze ook nodig om naar een hoger tijdperk te kunnen gaan.

Standaard naast de campagne is er natuurlijk nog skirmish. Hier heb je de keuze uit nog eens drie klassieke mogelijkheden: deathmatch, domination of defender. Het eerste kent iedereen wel: wie alle tegenstanders verslaat, wint. Domination is nog een klassieker; het gaat erom bepaalde gebieden te veroveren en die dan te verdedigen tegen gespuis die hetzelfde doel voor ogen heeft. In defender neemt één speler met extra resources en verdediging het op tegen de rest. Een leuk extraatje in skirmish is dat je de A.I. fijner afstellen dan in de campagne. Met negen levels om uit te kiezen is er voor elk niveau van speler een gepaste moeilijkheidsgraad te vinden.

Over het algemeen biedt de A.I. een degelijke uitdaging, al gebeuren er af en toe domme dingen zoals eenheden die zichzelf vastlopen. Dat geldt deze keer dan wel voor zowel de manschappen van de computer als die van jou. Een algemene manier om te winnen is het bouwen van een warpgate, waarmee je Paraworld kunt verlaten om naar de Aarde terug te keren. Dit komt zowat overeen met bouwen van een wonder in andere games.

De speciale functie in deze RTS is de “army controller”. Deze piramide aan de linkerkant toont je in een oogopslag welke units je hebt, waar ze mee bezig zijn en hoe gezond ze zijn. Verder toont het ook welk level je manschappen hebben. Met elk hoger tijdperk kan je namelijk ook je soldaten een level hoger brengen, wat hen sterker maakt. Dit is vooral handig voor helden, want met elke level bieden ze een extra voordeel zoals een extra, ondersteunende unit, een uniek gebouw of een speciale vaardigheid.

Aan deze functie zit echter ook een nadeel vast: de slots die je tot je beschikking hebt zijn namelijk ook meteen het aantal manschappen dat je mag hebben. In totaal is dit een vijftigtal, wat erg weinig is eens je leger zich begint uit te breiden. Het daagt je wel uit strategisch te denken en een goeie mix van eenheden te trainen, maar langs de andere kant blijft het een serieuze beperking voor wie houdt van grote veldslagen.

Ondanks de mooie omgevingen is Paraworld grafisch niet helemaal in orde, wat vooral tot uiting komt tijdens de tussenfilmpjes. In het spel zelf geven de beelden een eerder ruwe indruk en we hadden dus graag wat mer detail gezien. Zoomen is eerder beperkt. De muziek is wel sterk en ook de voice-acting is degelijk.

Ik had persoonlijk meer verwacht van deze game. Het lijkt erop dat de ontwikkelaars uiteindelijk gekozen hebben voor een release in plaats van een langere ontwikkelingstijd. Er zijn op dit moment veel betere RTS games om je geld aan uit te geven, maar de originele setting en de degelijke gameplay maken dit toch de moeite waard voor de fans.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: ParaWorld
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>