gaming sinds 1997

Project Nomads

Af en toe komt er nog eens een vernieuwend spel uit dat zich meteen onderscheid van de grote middenmoot vanwege zijn originaliteit. Toegegeven, ze zijn zeer zeldzaam, dus als er dan eindelijk eentje verschijnt, zijn we er als de kippen bij om het eens op de rooster te leggen. Dit keer is het de beurt aan Project Nomads van het Duitse Radon Labs. Je kan het spel het best omschrijven als een soort 3D Shooter/RTS/RPG met Adventure invloeden. Wat dit in godsnaam moet voorstellen lees je in deze review …

Het verhaal begint als volgt: De aarde is verwoest en de overblijfselen van onze dierbare planeet vliegen rustig rond in onze atmosfeer. Tijdens een schattenjacht tussen deze brokstukken worden 3 vrienden aangevallen door vijandelijke vliegtuigen. Twee vrienden worden gevangen genomen, de andere stort neer op een verlaten zwevend eiland. Jij kruipt in de huid van de gelukkige die uit de klauwen van de vijand is kunnen blijven. Door deze crash heb je een eeuwenoude geest van een tweede leven voorzien. Deze legt je uit dat iedereen geterroriseerd wordt door de bende die je heeft neergeschoten. Hij geeft je enkele artifacts (waarover later meer) en je bent klaar om je vrienden te bevrijden en wraak te nemen op de vijand! Later zullen er nog enkele plotwendingen plaatsvinden, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het verhaal eerder bijzaak is. Er is ook geen enkele moeite gedaan om je het lot van je arme protagonist aan te trekken …

Vaak weet je ook niet wat je missie precies inhoudt, ze droppen je bijvoorbeeld op een monstereiland en dan moet je maar uitzoeken wat je moet doen. Met mijn spreuken in mijn ene hand en mijn gebedsboekje in de andere baande ik me in pure rambostijl een weg door het vijandelijk gespuis. Later bleek dit nog de beste strategie ook, omdat die *censuur* beesten toch maar blijven terugkomen. Toen ik het hele eiland gezuiverd had, wist ik niet wat ik hier eigelijk moest komen doen. Ik had met de uitgespaarde tijd evengoed een pornofilm kunnen huren om die dan op groot scherm, dat ik eerder al geïnstalleerd had op mijn eiland, te bekijken…

In Project Nomads is het de bedoeling om je door een aantal levels te wringen met je eigen vliegende eiland. Het eerste negatief punt dat hier opvalt zijn de controls: Deze zijn namelijk heel simpel gehouden: je hebt enkel je muis en pijltjestoetsen nodig! Over de muisbesturing niets aan te merken, maar hetzelfde kan jammer genoeg niet gezegd worden van de pijltjestoetsen. Je kan namelijk alleen vooruit of achteruit. Een strafeknopje zou ook handig zijn geweest. Als je dan nog weet dat de snelheid van het achteruit “lopen” overeenkomt met die van het wereldkampioenschap slakkenracen voor bejaarden, weet je dat alleen de vooruittoets een optie is. Eens je vrede hebt genomen met de controls, dan kan je meteen genieten van de graphics. Deze zijn niet van buitengewoon niveau, maar het detail en de weergave van de eilanden en de wolkenhemel mogen er gerust zijn!

Alles in het spel draait om artifacts. Dit zijn blueprints waarmee je gebouwen kan optrekken. Je hebt zo 2 standaard constructies die op elk eiland aanwezig moeten zijn, namelijk je Lighthouse (hoofdgebouw, als dit vernietigd wordt is het afgelopen) en je Watchtower (brengt je eiland in beweging). Buiten deze gebouwen kan je nog artifacts vinden om een airfield, gun turret, windmolen en nog enkele andere constructies te bouwen. Je kan dus heel je eiland volzetten met energie opwekkende structuren en maar 1 airfield of turret. Zo duren de gevechten veel langer, mag je meer repareren, maar heb je wel een hele energievoorraad (energie is trouwens de enige grondstof in het spel). Ook is natuurlijk mogelijk om een defensieve houding in te nemen door bijna alleen gun turrets te plaatsen, al heb je een airfield voor sommige missies wel nodig. De meeste artifacts kan je ook upgraden door er 2 of meer samen te voegen. Hierdoor worden ze sterker en gaan ze er anders uitzien. Als je je vliegveld upgrade, dan krijg je ook een verbeterd vliegertje onder je ass geschoven, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is.

Dankzij het shooteraspect dat in de game zit, kan je op elk moment enkele gebouwen zelf bemannen. Zo kun je in eigen persoon achter de stuurknuppel van een vliegtuig kruipen om dan eigenhandig het luchtruim onveilig te maken. Zeer ergerlijk is dat hierbij in het begin je eiland weerloos achterblijft, aangezien je gun turrets dan nog niet bestuurd worden door de AI. Ik heb dan ook al meermaals meegemaakt dat 3/4 van mijn eiland platgelegd werd door een vijandelijke bommenwerper. Niets is namelijk zo frustrerend, omdat je de aanstormende vijand bijna nooit op tijd kan neerhalen voordat hij zijn eerste lading heeft gedropt. Eens je een level 2 turret hebt, wordt gelukkig de AI ook wakker, zodat je je vollop kan concentreren op die bomber die daar zo kwetsbaar rondvliegt…

Veel vrijheid is er ook niet te vinden. Vaak kan je maar 1 kant uit met je eiland. Dit kan natuurlijk zijn opdat de beginnende gamertjes niet zouden verdwalen in de grote astroïdengordel, maar dat betwijfel ik. Je kan zelf ook vliegen, wat wel een zeer leuk aspect is aan de game.

Iedereen knalt zijn beste vriend wel eens graag af in een of andere ouderwetse schooter. In Project Nomads is er ook een multiplayer optie voorzien, maar dan moet je vriend wel naast je zitten. Het spel is spijtig genoeg alleen in LAN te spelen. Geen internetgaming dus, wat toch wel een serieus nadeel is aan het multiplayer gedeelte. De speelbare maps in LAN zijn redelijk gevarieerd: van kale rotsenblokken tot groene, fel begroeide zwevende eilandjes! Bijkomend feit is wel dat er ook geen skirmish maps beschikbaar zijn. Het zou wel leuk zijn om als ontspanning snel eens een singleplayermapje te spelen tegen de computer …

Als afsluiter nog iets over het geluid: Het is zeker niet slecht, maar evenmin goed. Het geluid van de gun turrets en van de vliegtuigen klinken niet echt realistisch en het irritante achtergrondmuziekje word je na een tiental keer ook wel beu.

Project Nomads is geen slecht spel, maar ook geen topper. Bugs zijn er bijna niet in te vinden, al werd ik wel 2x getrakteerd op het fameuze Windows bluescreen of death. Wegens de trage vooruitgang van het verhaal slaagt men er ook niet in om veel spanning te brengen in de gameplay. Al wie echter van een nieuwe uitdaging houdt, zal zijn smaak zeker vinden in dit originele spel!

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Project Nomads
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>