gaming sinds 1997

Pure

Pure omschrijven als een realistische racesim is hetzelfde als stellen dat de Paus zich iedere Kerstavond knetterstoned vergrijpt aan een potje stripdarts met homofiele Al Qaida-leden. Je kan met andere woorden nauwelijks verder van de waarheid zitten.

Wat is het nieuwe paradepaardje van Black Rock Studio dan wel? Pure is een actievolle maar kortstondige ‘over the top’ adrenalinerush, gekruid met krankzinnige stunts, uitgebreide tuningmogelijkheden, poepchique graphics, en een snelheidsgevoel waarbij zelfs Lewis Hamilton zijn voet van het gaspedaal zou halen.

In een bijzonder korte tutorial gooit Pure meteen al zijn kaarten op tafel. Je wordt met je snufferd in de modder geduwd en je beseft onmiddellijk dat, naast loeihard off-road raggen, de nadruk vooral ligt op het uitvoeren van stunts die het nageslacht ernstig hypothekeren. Zo is Pure niet zozeer een tweede MotorStorm of een Need for Speed in de blubber, maar eerder een SSX op wielen. Op quads of ATV’s (All Terrain Vehicles) om precies te zijn.

De gameplay vertoont dan ook veel gelijkenissen met EA’s snowboardgame. Door o.a. Supermans, Back Flips en Cliffhangers uit te voeren op één van de vele jumps, loopt je boostmeter vol. Met een druk op de X-knop kan je die boost vervolgens gebruiken om nog harder te knallen en zodoende nog meer air time te pakken. Hoe voller het metertje, hoe spectaculairder de tricks, zodat je uiteindelijk enkele waanzinnige special moves, zoals de Shaolin Funk of de Propellor, uit je quad kan persen. Moeilijk is dit allemaal niet want de besturing is zo intuïtief en toegankelijk dat zelfs de grootste kluns ermee wegkomt.

De events uit de World Tour zijn opgesplitst in drie onderdelen: freestyle, race en sprint. Bij freestyle draait alles om bovenvernoemde stunts en zijn snelle rondetijden van geen enkel belang. Met een minimum aan benzine moet je zo snel mogelijk de meest brute combo’s aan elkaar rijgen, terwijl je al zwevend tracht nog wat extra multipliers en brandstof mee te pikken. Ook tijdens de race events komt de vliegende acrobatiek goed van pas. Zeker in een later stadium zal je, om als eerste drie rondes af te leggen op één van de bloedmooie tracks, meer dan voldoende boost nodig hebben.

Enkel in het onderdeel sprint, dat van Black Rock de naam “Espresso shot” meekreeg, draait het om het betere bochtenwerk. Hierin maal je telkens vijf zeer korte rondjes af, met hoop en al één of twee noemenswaardige jumps. Waar dit onderdeel aanvankelijk geen enkele moeite kost, zal je gaandeweg toch echt foutloos moeten rijden om te winnen. Maar dit geldt eigenlijk voor de gehele game want ook de races vereisen geleidelijk aan stalen zenuwen en een degelijke parcourskennis. Goed kijken naar de tegenstand is dan ook aan te raden, zodat je snel weet welke van de vele shortcuts de beste zijn. Jammer genoeg zijn de freestyle events dan weer te makkelijk en is de balans qua moeilijkheidsgraad dus een beetje verstoord.

Belangrijk bij dit alles is het customizen van je quad. Sterker nog, je kan je ATV helemaal van de grond af opbouwen naar je eigen smaak. Met de auto-functie lukt het ook, maar het is uiteraard leuker wanneer je zelf kan bepalen welk frame, stuurtje of wielen er op je slijkhapper gemonteerd worden. Voor de verschillende onderdelen kunnen er gelukkig ook verschillende vierwielers aangemaakt worden. Voor de races is een goed bestuurbare, snelle quad aangewezen, bij de sprints wil je vooral een moordende acceleratie en bij freestyle krijgen wendbaarheid en maximale airtime de voorkeur.

Naast veranderingen die het rijgedrag beïnvloeden, kan ook het uitzicht van je racemonsters naar believen aangepast worden. Een beetje knoeien met kleurtjes, spatborden, bumpers, ventilatiebeschermers, handvatten enz. is volgens de makers genoeg om een dikke 100.000 unieke ATV’s aan te maken. Hoewel er visueel dus ontzettend veel getweaked kan worden, blijft een quad wel een quad natuurlijk. Een boob job maakt van je vriendin ook niet noodzakelijk een lekker wijf. Graag had ik dan ook wat extra voertuigen gezien zoals jeeps, buggy’s of trucks. Maar aangezien de gameplay volledig afgestemd is op het uitvoeren van stunts was dit waarschijnlijk onmogelijk, al hadden gewone motoren misschien wel gekund.

De grootste troef van Pure is misschien wel de bijna ongekende grafische pracht. Of je nu zweeft over idyllische bergmeren of ploetert in de bagger terwijl de zonnestralen zachtjes door het bladerdak sijpelen, de game ziet er echt gru-we-lijk goed uit. Ook de animaties zijn top. Gewoon al de manier waarop de rijders in de bochten gaan ‘hangen’ of de impact bij het neerkomen, zijn fantastisch om te zien.

Een minpuntje is wel dat de tracks na een tijdje wat op elkaar gaan lijken. Of de locatie nu een tropisch strand of een ijzig berglandschap is, het zand en de modder zien er overal hetzelfde uit. Waarom ook niet eens lekker door de sneeuw scheuren, of misschien hier en daar een stukje asfalt in een circuit verwerken? Hier bleef ik toch een beetje op mijn honger zitten en dat is eigenlijk het verhaal voor de hele game. Met 50 speelbare events verdeeld over 10 kampioenschappen is Pure sowieso wat aan de korte kant, al is er altijd nog de online multiplayer.

Black Rock Studio en uitgever Disney hebben met Pure een veelbelovende, nieuwe franchise uit de grond gestampt, maar de game mist hier en daar nog wat inhoud en variatie. Desalniettemin levert Pure loeiharde off-road arcade actie zoals we het zelden gezien hebben. MotorStorm: Pacific Rift zal in ieder geval een dikke kluif hebben aan deze quadracer en modderduivels met een PS3 staan dan ook voor een moeilijke keuze.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Pure
geplaatst in: PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply