gaming sinds 1997

Rally Championship

Titels van rallygames zijn zelden of nooit origineel, allemaal dragen ze het woordje “rally” wel in zich mee. Mochten we al van een World Rally Championship genieten, daar stoort dit spel zich mateloos aan en gaat dan ook ongestoord als Rally Championship door het leven. Maar what’s in a name, al heette dit spel “Jef Patat racet zijn kloten eraf”, de inhoud is wat telt.

De meeste racegames moeten het zonder verhaallijn stellen en ook dit spel volgt deze trend. Er zijn 3 verschillende single player modes aanwezig : quick race, arcade en career. Het is er respectievelijk de bedoeling om als eerste te finishen, binnen een bepaalde tijd doorheen de checkpoints te razen en auto’s te kopen om aan diverse kampioenschappen deel te nemen. Bij dit laatste verdien je zowel ‘ping ping’ als je een korte Local Rally wint of als je één van de 3 kampioenschappen op je naam zet. En hier merk je meteen al een minpunt van het spel : er zijn máár 3 modes en de career is erg kort : op een achttal uur kun je alle tornooien in je curriculum vitae schrijven. Gelukkig zijn er nog 3 arcade levels om de speelduur met een uur of twee te verlengen…
Maar een spel zonder multiplayer is maar een half spel : met zijn tweetjes, drietjes of in quatro rijden is ook mogelijk. Tijdens de career en de arcade levels unlock je nieuwe wagens en parcours, waarvan je dan in de quick race of multiplayer kunt profiteren.

Er zijn een heleboel tracks in het spel, een dertigtal om precies te zijn. Deze zijn onderling erg afwisselend, gaande van de bossen in Arizona of de droge Keniaanse savanne tot de Schotse hooglanden en de kusten van Normandië. Bij deze laatste zul je zelfs even tussen de bunkers door over het zand mogen scheuren. De ene locatie lijkt wel het toneel van een echte rally terwijl de andere weer ontsproten is aan de rijkelijke fantasie van de ontwerpers. Zo zul je door een haven crossen en hierbij proberen de containers en jutezakken te vermijden.
Elk single player parcours loopt trouwens van punt A naar punt B, lekker rondjes rijden zit er hier niet in. Alleen in de multiplayer krijg je 8 unieke rally’s, waarin je een aantal laps moet uitrijden. Het enige minpunt aan de tracks is waarschijnlijk de weersituatie die steeds opnieuw hetzelfde is bij een bepaalde race. Ook zul je steeds overdag een race moeten rijden, de nacht is in Rally Championship taboe!
Ben je niet in staat een race zomaar te winnen, dan zijn er gelukkig nog enkele shortcuts in de tracks. In plaats van mooi de weg te volgen, mag je gerust ook wat hoeken afsnijden, zoals bij een rond punt, waar je simpelweg rechtdoor vlamt. Pas wel op dat je niet overdreven ver van de weg afdwaalt, want dan word je door een respawn de les gelezen.

Rally Championship bevat een 25-tal wagens, ingedeeld in 5 klassen. In het begin moet je het met bijvoorbeeld een Xsara stellen, maar al vlug scheur je met een Astra of een opgefokte Subaru over het grind. Tussen de verschillende groepen is er een duidelijk verschil. De gemakkelijkheid waarmee je een Fordje op de weg houdt, zo moeilijk is het om met een Peugeot 206 een feilloos parcours af te leggen. Gelukkig kunnen de automonteurs alvorens de race van start gaat, even je automobiel naar wens afstellen. Het type banden, de sterkte van de vering, de remkracht, noem maar op. Het is bijgevolg aan te raden om dit even na te kijken, zodat je niet met slicks in Lapland arriveert, dat kan gebeuren ja… ;) Tijdens de race zal je wagen ook schade oplopen of zal de modder het karretje besmeuren. Dit alles heeft een duidelijk negatief effect op de besturing van je wagen.

Aanvankelijk is er jammer genoeg weinig uitdaging aan het racen, omdat de besturing naar mijn zin té eenvoudig is. Je auto op de weg houden is een fluitje van een cent. Pas met wat extra PK onder de kont zul je het beste van jezelf moeten geven… en dan nog. De driving skills van de tegenstander zijn op zijn minst zwak te noemen. Met een voorsprong van 40 seconden over de finishlijn vliegen is dan ook geen uitzonderlijke gebeurtenis. De moeilijkheidsgraad zet je dus best een tikkeltje hoger, al was het maar uit sportiviteit.
Het rijgedrag van de wagens is ook niet altijd optimaal. Allereerst is het niet zo realistisch uitgewerkt als in spelen als pakweg WRC of Colin Mcrae Rally. Daarbij komt dat de collision detection het vaak laat afweten. De toeschouwers staan veilig achter een lint, maar er in volle vaart tegenrijden komt even hard aan als ware het een betonnen muur. Hetzelfde ervaar je bij een botsing met een geparkeerde auto langs de weg. Deze blijft stokstijf staan, terwijl je jezelf 20 meter verder overkop terugvindt. Ook de crashes van je wagen blijken niet bepaald van een hoog waarheidsgetrouw gehalte. Een tiendubbele salto met schroef mag dan wel voor spectakel zorgen, in een spel als “Gym Championship” lijkt het mij meer tot zijn recht komen…

Grafisch gezien valt er gelukkig niet veel te klagen. De locaties zijn heel uitgebreid en er is veel te bekijken op het scherm, alleen jammer dat de textures er niet bijzonder mooi uitzien. Enkel de gigantische stofwolken die je auto doet opstuiven zulllen je even doen opkijken. Het spel kan er voor een PS2 game wel mee door, maar daar blijft het ook bij.
Wel leuk zijn de camerastandpunten, je hebt er zes in totaal. Speciaal voor mij is echter dat je in je wagen kunt zitten en het stuur en dashboard aanschouwen. Dit is iets wat ik persoonlijk mis bij veel racespellen en doet mij ook even nostalgisch glimlachend terugdenken aan TOCA… maar daar houden alle gelijkenissen dan ook op. :)

Bijzondere aandacht is wel uitgegaan naar het geluid en dit werpt ook zijn vruchten af. Het opvallendst zijn wel de motorgeluiden, die bij elke wagen verschillen. Als je de camera buiten je auto richt, hoor je een normaal brommend motorgeluid. Maar rij je met een camerastandpunt binnenin je wagen, dan zal de motor eerder zoemend klinken, net zoals in het echt. Je hoort ook bemoedigend gejuich van het publiek en enkele achtergronddeuntjes maken alles compleet. Kortom, de sound van de game is dik in orde !

Mensen die een kort en leuk spel zoeken, zullen met Rally Championship veel plezier beleven. De tracks en de wagens zijn erg onderhoudend, de multiplayer blijft spannend en de career is bevat genoeg afwisseling. Jammer dat deze laatste veel te kort is, waardoor het spel al vlug gaat vervelen. Ook mocht de racekarren in mijn ogen wat realistischer rijgedrag vertonen en konden de beelden een stuk gelikter op je scherm getoverd worden. Gelukkig is er de uitstekende sound die het spel alsnog de nodige sfeer bezorgt. Wie echter op zoek is naar een realistische en diepgaande rally-ervaring, wacht beter op WRC 2 of Colin Mcrae 3.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Rally Championship
geplaatst in: PS2, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply