gaming sinds 1997

Shift 2: Unleashed

EA liet hemel en aarde beven toen het in 2009 Shift introduceerde. Deze racer kreeg naast de vertrouwde Need for speed titel – die iedereen associeert met arcade – een grote ondertitel Shift die voor verandering stond. EA nam het als simulatierookie op tegen gevestigde waarden als Gran Turimso en Forza Motorsport, maar haalde de kwalificatietijd net niet om te kunnen meerijden met de big boys. Hieronder lees je of Shift 2: Unleashed een scherpere tijd weet neer te zetten.

Wie de eerste Shift speelde weet meteen wat te verwachten. Je begint als debutant die zich een weg naar de top baant door XP en geld te verzamelen. XP kan je verdienen door de ideale rijlijn te volgen, bochten goed te nemen en andere racers in te halen. Verder verzamel je punten door bepaalde objectieven te halen zoals het uitrijden van een perfecte lap of al je bochten professioneel te nemen. Waar zijn voorganger nog een duidelijk onderscheid maakte tussen “positieve” XP en “negatieve” XP komt bij Shift 2 alles op hetzelfde hoopje. Vuil en agressief rijden bezorgt je dus evenveel XP als het professioneel rijden; mijn keuze was al snel gemaakt.

Wanneer je de game voor de eerste keer opstart moet je een testrace afwerken. Afhankelijk van hoe je het ervan afbrengt, stelt de game je een aantal driving assists voor. Mindere chauffeurs krijgen zo de suggesties om stabilisatie, remhulp, tractiecontrole en visuele schade in te schakelen. Deze opties zijn vrijblijvend, dus je beschamende resultaten kan je snel omzetten naar een meer professioneel rijgedrag. Voor zij die volledig achter het simulatiegebeuren staan kan elke denkbare optie naar eigen wens ingesteld worden.

Met keuze uit meer dan 130 verschillende bolides en 35 circuits in verschillende variaties heb je ook meer dan genoeg mogelijkheden om je droomauto te vinden en deze te testen op je favoriete circuit. Ben je dan nog niet tevreden over wat je standaardmodel te bieden heeft, dan bieden de upgrades soelaas. Haast elke moer, vering, uitlaat en bumper is te vervangen door een betere, mooiere of snellere variant. De iets mindere techniekers onder ons kunnen met een enkele druk op de knop, via de zogehete Works Conversion-optie, hun schattige Seat Cupra ombouwen tot een benzineverslindend monster dat zelfs de Bugatti Veyron ver achter zich laat (bij wijze van spreken natuurlijk).

Shift 2 heeft uiteraard nog enkele vernieuwingen te bieden, want naast de officiële licenties voor het GT3- en GT1 kampioenschap vinden we de grootste nieuwigheid bij het Helmet-Cam camerastandpunt. Dit camerastandpunt zorgt ervoor dat je de race door de ogen van je piloot ziet, wat voor ongelooflijk mooie beelden zorgt. Je ziet de randen van je helm, de lange rechte stukken wekken op hoge snelheden tunnelzicht op en bij het nemen van een bocht richt de camera zich naar het punt waar je naartoe wil, zoals het hoort! Persoonlijk kon ik mijn draai niet vinden in dit camerastandpunt, maar ik ben dan ook een racer-verkrachter die graag racet met zijn volledige bolide in beeld.

Ook nieuw is de integratie van het Autolog-systeem dat we nog kennen van Need For Speed: Hot Pursuit. Dit systeem houdt je automatisch in contact met je vrienden en slaat daarnaast al je gereden tijden op. Je krijgt een melding wanneer een vriend over jouw tijd heen is gegaan, waardoor je natuurlijk snel weer zin krijgt om hem goed terug te pakken. Geen compleet nieuwe feature in de serie, maar wel erg leuk dat deze ter beschikking is.

Een erg belangrijke factor bij racegames is de AI van je tegenstanders. Terwijl de AI bij de eerste Shift soms te foutloos was, proberen hier rechtstreekse concurrenten elkaar soms overmoedig uit te remmen of in de grindbak te duwen. Een vrij leuke en uitdagende AI dus, maar hier en daar liet ze toch steken vallen. Dikwijls had ik de indruk dat de tegenstanders schrik hadden van mij en het mij makkelijker maakten om hen in te halen. Dit terwijl je soms voor je ogen een ware strijd ziet gebeuren wanneer ze elkaar proberen in te halen. De crashes en het schademodel zien er overigens ook zeer goed uit.

Grafisch deed de game me niets. Was het nu omdat ik net Gran Turismo 5 gespeeld had of omdat de arcade-look van NFS: Hot Pursuit er cleaner uitzag, ik weet het niet. Ik vond dat alles er nogal flets en gewoontjes uitzag. Zelfs de auto’s krijgen van mij niets meer dan een “meh”. De nachtraces daarentegen waren wel interessant. De prachtige en intense verlichting van je koplampen zorgden voor zeer spectaculaire races.

Shift 2: Unleashed is beter dan zijn voorganger, maar als rasechte sim-racer faalt het. EA liet de laatste maanden geen kans onbenut om concurrenten als GT5 en Forza 3 aan te pakken. Volgens hen was GT5 te clean en Forza geen echte simulatie. Shift 2 is een zeer vermakelijk game, maar zij die realisme zoeken zullen het hier niet vinden. Shift probeert het, wil het, maar is het niet.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Shift 2: Unleashed
geplaatst in: Electronic Arts, PS3, Reviews
tags: ,


Leave a Reply