gaming sinds 1997

Shinobi

Waar is de tijd dat kleine Asqwanka een ninja wou worden? Een ninja heeft gewoon een supercoole uitstraling, blijft relax in elke situatie, barst van de coole slagzinnetjes, kan op zalige wijze zijn vechtkunsten demonstreren en heeft meestal een prachtige babe aan zijn zijde. Persoonlijk vind ik het dan ook raar dat er zo weinig ninja games op de markt zijn, dit concept kan toch pareltjes van games voortbrengen? Maar zo denkt ook Sega erover en daarom brachten ze Shinobi (we kennen hem allemaal wel nog van in het lunapark) terug tot leven. Maar wisten ze van Shinobi opnieuw een klepper van formaat te maken of werd het een flop van jewelste?

In het introfilmpje zien we Hotsuma de leiding van de Oboro ninjaclan overnemen en doordat hij zijn broer vermoordt in een gevecht op leven en dood. Op een dag wordt de stad Tokio op een wel erg onaangename manier wakker geschud door een immense aardbeving. Even later blijkt deze aardbeving van de boosaardige tovenaar Huriko afkomstig te zijn, deze liet doodgewoon een paleisje in het midden van de stad Tokio uit de grond rijzen. Huriko veranderde tevens alle leden van de Oboro clan in zombies die het kwade dienen. Stof genoeg dus voor onze held Hotsuma om het Akujiki zwaard boven te halen en ten strijde te trekken. Maar onze held kan niet alleen op tegenstand rekenen van de slechteriken, ook zijn eigen zwaard brengt een pak last met zich mee. Dit zwaard wordt namelijk extreem krachtig indien het zijn kunsten op vele vijanden mag botvieren, maar als het de smaak van bloed een tijdje niet kon proeven keert het zich tegen zijn eigen meester.

Makkelijk kan je Shinobi moeilijk noemen, op het ene moment loop je rustig door de straten van Tokio en een moment later sta je oog in oog met 12 bloeddorstige honden, die niets liever doen dan gezamenlijk ten strijde trekken. Tevens moet je regelmatig van het ene dak naar het andere springen en als je deze niet te onderschatten sprongetjes niet haalt, valt je character te pletter. Komt daar nog eens bij dat de makers blijkbaar een hekel hebben aan tussentijds saven en je dus elke keer opnieuw de verschrikkelijk lange levels vanaf punt 1 opnieuw mag aanvatten. Frustrerend? JA!

Grafisch is Shinobi geen typisch voorbeeld van wat de PlayStation 2 engine precies in zijn mars heeft. Toch weet dit spel verzorgd over te komen en op enkele “engine flauws” na, bevat het zelfs enkele verrassend coole effecten. Wat wel gezegd moet worden, is dat de nachten blijkbaar erg lang duren als we dit spel mogen geloven, het spel speelt zich namelijk continu in een (te) donkere omgeving af, wat na een tijdje nogal saai en eentonig overkomt. Een ander minpuntje voor het oog is het camerastandpunt dat regelmatig een beetje tegenwerkt, maar gelukkig kan je dit snel handmatig herstellen gezien je ook zelf het camerastandpunt kan veranderen.

Wat ikzelf het leukst aan Shinobi vond, was zijn eenvoudige maar toch verslavende gameplay, Shinobi bruist van de snelle arcade actie waar je in sommige levels maar niet genoeg van kunt krijgen. Tevens beschik je over enkele coole moves en heeft het spel bepaalde speciale effecten die de boel enorm aangenaam om spelen maken. Zo zal je, indien je erin slaagde enkele vijanden binnen een korte tijd af te slachten, deze in vertraagd beeld zien uit elkaar vallen, iets wat in sommige gevallen voor memorabele momenten zorgt. ;)

De sound weet het sfeergehalte een beetje op te krikken, maar verricht zeker geen wonderen, de mengelmoes van techno en traditionele Chinese muziek lijkt dan wel een onmogelijke combinatie, in dit spel is het verdomme goed op zijn plaats. Tevens is de voice acting niet slecht te noemen, de stemmen sluiten mooi aan bij het character en dit draagt natuurlijk bij tot het realisme gevoel. Wat wel beter kon, zijn de emoties die de characters vertonen, tijdens een gesprek zal je ze nauwelijks een kick zien geven en dat zorgt er natuurlijk voor dat je niet snel in het verhaal gezogen wordt.

De AI is niet bepaald uitgewerkt te noemen. Je zal de tegenstanders nooit op domme fouten betrappen, maar als je bekijkt dat deze plots uit het niets verschijnen en als enige doel hebben jou te vermoorden met hun mesje of eens in je arm te bijten, is de reden hiervoor al snel gevonden. Al bij al beschikt Shinobi over een degelijke AI maar véél stelt ze niet voor …

Snelle gameplay en een verslavingsfactor van 20 zijn twee goede redenen waarom je deze titel in huis zou kunnen halen. Spijtig genoeg heeft Shinobi net iets meer minpunten die je overtuigen dit niet te doen. De moeilijkheidsgraad ligt gewoon te hoog, het spel mist inspiratie en de overdosis bloed weet op sommige momenten ook op de zenuwen te werken. U leest het, een aanrader om binnen te halen als hij aan de prijs van 30 eurootjes verschijnt, een afrader om 60 euro’s voor neer te tellen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Shinobi
geplaatst in: PS2, Reviews, Sega
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>